Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízko

Vesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) vyletěl do vesmíru letos v dubnu, začal s vědeckými pozorováními 25. července a 7. srpna pořídil svou první fotografii. Nyní se podle vědců zpracovávajících data z tohoto teleskopu podařilo objevit první exoplanetu u blízké hvězdy Pi Mensae, u které byla už v roce 2001 nalezena jedna velmi masivní planeta. Nově objevená planeta je více než 2x větší než Země a obíhá velmi blízko svojí hvězdě, zřejmě je skalnatá, ale obyvatelná nejspíš nebude.

TESS, první snímek

TESS, první snímek První snímek jednoho ze čtyř objektivů vesmírného teleskopu TESS. Na snímku je obloha ve směru k souhvězdí Kentaura a obsahuje na 200 tisíc hvězd.

Nově objevená exoplaneta obíhá hvězdu Pi Mensae (označovanou také jako HD 39091), jde o žlutého trpaslíka o 1,1 hmotnosti Slunce, který se nachází ve vzdálenosti 59,7 světelných let. Tato hvězda je dokonce viditelná pouhým okem v souhvězdí Tabulové hory na jižní polokouli. Pi Mensae obíhá už dříve objevená exoplaneta Pi Mensae b, která má hmotnost 10 Jupiterů - někteří vědci se domnívají, že dokonce nejde o planetu ale hnědého trpaslíka.

Exoplaneta objevená teleskopem TESS má 2,14x větší poloměr než Země a 4,82x větší hmotnost než naše planeta. Svou hvězdu oběhne za pouhých 6,27 dní, protože ji obíhá velmi blízko. Dá se očekávat, že na jejím povrchu panují extrémně vysoké teploty a nejspíš bude mít jednu stranu permanentně přivrácenou ke hvězdě.

Podle vědců Pi Mensae c obsahuje vodu, metan, vodík a helium, které obklopují skalnaté jádro obsahují železo. Víc toho zatím nevíme, ale další pozorování teleskopem TESS, který bude tuto část hvězdné oblohy zkoumat ještě asi 5 měsíců, nám mohou prozradit více. Další informace zřejmě dodá také observatoř Gaia, která zkoumá blízké hvězdy, jejich hmotnost, pozici a pohyb galaxií.