Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planeta

15. 11. 2018

Astronomové našli u jedné z nejbližších hvězd novou exoplanetu, která by se mohla podobat Titanu, měsíci planety Saturn. Oproti tomuto malému měsíci je však nová exoplaneta 3,2x masivnější než Země. Planeta Barnards Star b obíhá blízko svojí hvězdě, která je však výrazně chladnější než Slunce a tak na ní zřejmě panují mrazivé teploty. Nově objevená exoplaneta je zatím nejbližší po planetách v systému Alfa Centauri a Proxima Centauri, který se nachází 4,4 a 4,2 světelných let daleko.

Slunce, sousední hvězdy

Slunce, sousední hvězdy Sousední hvězdy a jejich vzdálenosti od Slunce a mezi sebou. Čísla na spojnicích mezi hvězdami udávají vzdálenost ve světelných letech.

Hvězda Typ Vzdálenost
(ly)
Stáří
(miliardy let)
Hmotnost
(% hmotnosti Slunce)
Barnardova hvězdaM: červený trpaslík5,987-1214 %
Planeta Typ Vzdálenost od hvězdy
(AU)
Hmotnost
(% hmotnosti Země)
Barnardova hvězda bsuperzemě0,4320 %
Planeta Barnards Star b (Barnardova hvězda b) obíhá svou hvězdu zhruba stejně daleko jako Merkur Slunce. Barnardova hvězda je však červený trpaslík o asi pouze 14 % hmotnosti Slunce, planeta tak nedostává zdaleka tolik energie, co Merkur. Ve skutečnosti se planeta Barnards Star b nachází za obyvatelnou zónou svojí hvězdy v blízkosti tzv. sněhové čáry. Bez uvažování vlivu atmosféry by na povrchu Barnards star b mohly panovat teploty kolem -150 °C. Mohlo by však být i o něco tepleji, pod hustou atmosférou, která by vytvářela skleníkový efekt. Nová planeta byla objevena měřením radiální rychlosti mateřské hvězdy, při kterém vědci pozorují drobné odchylky v pohybu hvězdy způsobené gravitací planety. Většina ostatních známých exoplanet se nachází mnohem dál, až tisíce světelných let - ty však byly objeveny tranzitní metodou, kdy astronomové měří pohasnutí hvězdy při přechodu planety před ní. Barnards Star b je zatím pouze kandidátem na exoplanetu, vědci, kteří s objevem přišli si však jsou velmi jistí, že existuje. Ve svém výzkumu vycházeli z více než 20 let pozorování, ke kterým připojili nová data.

Informace o hvězdě Barnard star