Byla objevena vzácná planetka v blízkosti Slunce. Má nejkratší známou oběžnou dráhu

Spatřit planetky v blízkosti Slunce není jednoduché, záře hvězdy je totiž téměř dokonale skrývá. Doposud bylo objeveno asi pouze 20 objektů, jejichž oběžné dráhy nepřekročí oběžnou dráhu naší planety. Nově objevená planetka 2019 AQ3 kříží oběžné dráhy Merkuru i Venuše a má nejkratší oběžnou dráhu ze všech známých planetek. Byla objevena pomocí nového zařízení ZTF (Zwicky Transient Facility) instalovaného na teleskopu Samuel Oschin Telescope, který je součástí observatoře Palomar nedaleko Los Angeles.

Planetka  2019 AQ3, oběžná dráha

Planetka 2019 AQ3, oběžná dráha

Astronomové považují planetky přicházející k Zemi od Slunce za potenciálně nebezpečné, a to právě proto, že jsou těžko pozorovatelné. A právě pátrání po potenciálně nebezpečných objektech je součástí mise instrumentu ZTF, který je v provozu od března loňského roku.

Z asi 800 tisíc známých planetek ve sluneční soustavě bylo objeveno pouze 20, které obíhají v blízkosti Slunce a nedostanou se za oběžnou dráhu Země. Tyto vnitřní planetky sluneční soustavy jsou označované jako Apohely (nebo také skupina planetek Atira), první taková byla objevena teprve v roce 1998.

Za dobu svého fungování už instrument ZTF objevil 60 nových planetek, z toho dvě (2018 NW a 2018 NX) těsně před jejich těsným přiblížením Zemi v loňském roce (proletěly ve vzdálenosti kolem 100 000 kilometrů od Země). Jeho hlavní funkcí přitom je pozorování velké části hvězdné oblohy a hledání krátkodobých jevů jako jsou například supernovy.

Vědci očekávají, že v okolí Slunce obíhá výrazně větší množství planetek, které zatím čekají na objevení. K tomu zřejmě dopomohou největším dílem teprve v budoucnu zprovozněné instrumenty. Aktuální objev prostřednictvím ZTF však dokazuje, že i se současnou technikou je možné nahlédnout k blízkosti Slunce a objevit dříve neviditelné objekty.

NEO

Při podzimní misi Artemis I se do vesmíru dostane také solární plachetnice, která prozkoumá blízkou planetku

Při misi Artemis I letos poletí poprvé nová raketa SLS, která do vesmíru vynese vesmírnou loď Orion a dalších 13 malých družic. Jednou z nich bude také NEA Scout - solární plachetnice, která bude mít za úkol doletět k blízké planetce 1991 VG. Pro NASA jde o první pokus doletět se solární plachetnicí dál od Země. Pokud bude sonda fungovat, jak vědci předpokládají, vydá se po průletu kolem 1991 VG k dalšímu cíli.

Mise vesmírného teleskopu WISE bude prodloužena o další dva roky

Infračervený vesmírný teleskop WISE vyletěl do vesmíru už v roce 2009. Jeho primární misí tehdy bylo mapování hvězdné oblohy, které skončilo v roce 2011, kdy teleskopu došla chladící směs nutná pro detekci chladných objektů. Zařízení bylo potom dva roky v hibernaci. Po ní začala mise NEOWISE, jejímž úkolem je hledat planetky v blízkosti Země. Vzkříšený teleskop má pořád velký vědecký přínos, NASA se tedy rozhodla jeho misi prodloužit nejméně do června 2023.

Planetka Apophis v následujících více než 100 letech Zemi neohrozí

Při průletu planetky Apophis kolem Země začátkem března se astronomům podařilo zjistit radarem nové informace o jejím pohybu kolem Slunce. Díky nově zpřesněné oběžné dráze planetky lze podle NASA s jistotou vyloučit srážku v roce 2029 i 2068. Vědci dál zkoumají získaná data a pokusí se z nich určit přesnější rozměry planetky a její rotaci.

V neděli proletí kolem Země letos největší planetka 2001 FO32

V neděli 21. března proletí kolem naší planety objekt 2001 FO32. S průměrem kolem půl kilometru půjde o největší planetku, která se letos k Zemi přiblíží. I při největším přiblížení se nicméně bude nacházet víc než 5x dál než Měsíc. Na rozdíl od jiných podobných průletů se bude planetka 2001 FO32 pohybovat relativně rychle - bude mít rychlost kolem 124 tisíc km/h.

V pátek kolem Země proletěla planetka Apophis - naposledy před těsným průletem v roce 2029

5. března se planetka Apophis na své oběžné dráze kolem Slunce přiblížila na 0,1 AU od naší planety. Šlo o zcela bezpečné přiblížení, planetka byla víc než 40x dál od Země než Měsíc. Pro astronomy šlo nicméně o poslední možnost zjistit o tomto tělese více informací, než se v roce 2029 přiblíží na 32 tisíc kilometrů. Ani za 8 let však srážka se Zemí nehrozí.

Začátek mise DART byl odložen, přílet k planetce Didymos však zůstává stejný

NASA posune datum startu vesmírné mise DART, která má za cíl narazit do měsíce blízké planetky Didymos a ověřit tak možnosti planetární obrany. Z původního termínu v létě tohoto roku se start posouvá do sekundárního startovacího okna mezi letošním listopadem a únorem roku 2022. Důvodem je získání dodatečného času na přípravu dvou klíčových instrumentů - kamery a solárních panelů.

Sonda OSIRIS-REx by po odeslání vzorků z planetky Bennu na Zemi mohla letět k nebezpečné planetce Apophis

Operátoři mise OSIRIS-REx zvažují, co bude tato vesmírná sonda dělat poté, co odevzdá úspěšně posbírané vzorky materiálu z planetky Bennu. K tomu by mělo dojít v roce 2023, kdy kolem naší planety proletí a vypustí malý kontejner k povrchu. Samotná sonda však zůstane ve vesmíru a bude moci navštívit nějaký další objekt. Tím by mohla být planetka Apophis, která v roce 2029 proletí v těsné blízkosti Země a je možné, že se v dalších letech naší planetě přiblíží ještě víc.