Byla objevena vzácná planetka v blízkosti Slunce. Má nejkratší známou oběžnou dráhu

Spatřit planetky v blízkosti Slunce není jednoduché, záře hvězdy je totiž téměř dokonale skrývá. Doposud bylo objeveno asi pouze 20 objektů, jejichž oběžné dráhy nepřekročí oběžnou dráhu naší planety. Nově objevená planetka 2019 AQ3 kříží oběžné dráhy Merkuru i Venuše a má nejkratší oběžnou dráhu ze všech známých planetek. Byla objevena pomocí nového zařízení ZTF (Zwicky Transient Facility) instalovaného na teleskopu Samuel Oschin Telescope, který je součástí observatoře Palomar nedaleko Los Angeles.

Planetka  2019 AQ3, oběžná dráha

Planetka 2019 AQ3, oběžná dráha

Astronomové považují planetky přicházející k Zemi od Slunce za potenciálně nebezpečné, a to právě proto, že jsou těžko pozorovatelné. A právě pátrání po potenciálně nebezpečných objektech je součástí mise instrumentu ZTF, který je v provozu od března loňského roku.

Z asi 800 tisíc známých planetek ve sluneční soustavě bylo objeveno pouze 20, které obíhají v blízkosti Slunce a nedostanou se za oběžnou dráhu Země. Tyto vnitřní planetky sluneční soustavy jsou označované jako Apohely (nebo také skupina planetek Atira), první taková byla objevena teprve v roce 1998.

Za dobu svého fungování už instrument ZTF objevil 60 nových planetek, z toho dvě (2018 NW a 2018 NX) těsně před jejich těsným přiblížením Zemi v loňském roce (proletěly ve vzdálenosti kolem 100 000 kilometrů od Země). Jeho hlavní funkcí přitom je pozorování velké části hvězdné oblohy a hledání krátkodobých jevů jako jsou například supernovy.

Vědci očekávají, že v okolí Slunce obíhá výrazně větší množství planetek, které zatím čekají na objevení. K tomu zřejmě dopomohou největším dílem teprve v budoucnu zprovozněné instrumenty. Aktuální objev prostřednictvím ZTF však dokazuje, že i se současnou technikou je možné nahlédnout k blízkosti Slunce a objevit dříve neviditelné objekty.

Další zprávy z kategorie NEO

2. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

K Zemi se blíží malý objekt, který by se brzy mohl stát dočasným měsícem naší planetyOběžná dráha objektu 2020 SO o velikosti několika metrů je velmi podobná Zemi, přibližuje se k nám rychlostí 3 tisíc kilometrů za hodinu. NASA předpokládá, že by jej koncem října mohla gravitace naší planety zachytit a udělat z něj nový mini-měsíc. Zvláštní oběžná dráha vede některé vědce k myšlence, že by nemuselo jít o přirozenou planetku, ale poslední stupeň rakety z roku 1966.

28. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda Haybusa2 má po odebrání vzorků z planetky Ryugu další cíl: planetku 1998 KY26Japonská sonda Hayabusa2 loni odebrala vzorky z povrchu planetky Ryugu a aktuálně je na cestě zpět k Zemi. Letos v prosinci se od sondy oddělí kapsle se vzorky, která vstoupí do atmosféry. Samotná sonda ale zůstane ve vesmíru - po průletu kolem Země zamíří k planetce 2001 CC21, kolem které proletí a bude pokračovat ke svému finálnímu cíli: drobné planetce 1998 KY26 s velmi rychlou rotací.

Kolem Země ve čtvrtek proletěla doposud neznámá kilometrová planetka

14. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kolem Země ve čtvrtek proletěla doposud neznámá kilometrová planetkaVe zhruba 100x větší vzdálenosti, než obíhá Měsíc Zemi, proletěla ve čtvrtek planetka 2020 QU6. Šlo tedy o bezpečný průlet a Zemi ani družicím na oběžné dráze nic nehrozilo. Objev se podařil amatérskému astronomovi Leonardu Amaralovi z Brazílie. Pozorování ze Země ukázala, že planetka má na šířku zhruba 1 kilometr.

Nově objevená planetka 2020 NK1 neznamená pro Zemi žádné nebezpečí

13. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená planetka 2020 NK1 neznamená pro Zemi žádné nebezpečíAstronomové objevili začátkem července na oběžné dráze blízké Zemi malou planetku 2020 NK1. Zpočátku nebylo zřejmé, zda ji její oběžná dráha nezavede ke srážce se Zemí mezi roky 2086 a 2101. Nová pozorování radioteleskopem Arecibo nyní potvrdila, že žádné nebezpečí od této planetky Zemi nehrozí.

2. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

K Zemi žádná nebezpečná planetka nemíří, o víkendu proletí v bezpečné vzdálenostiV sobotu 6. června proletí kolem naší planety malá planetka s označením 2002 NN4 (163348). Navzdory poplašným titulkům, které zaplavily světový i český internet, však nepředstavuje pro život na Zemi žádné nebezpečí. Proletí totiž víc než 5 milionů kilometrů od Země - to je víc než 14x dál než Měsíc.

27. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Planeta Země před 3 lety zachytila malou planetku a vytvořila si z ní malý, dočasný měsícNaši planetu kromě Měsíce mohou obíhat také výrazně menší přirozené satelity, nazývají se miniměsíce. Jde o planetky dočasně zachycené gravitací Země, které většinou po několika měsících shoří v atmosféře, nebo jsou vymrštěny do vesmíru. Jeden takový se vědcům nyní podařilo identifikovat a k jejich překvapení se zdá, že Zemi obíhá už 3 roky. Jde teprve o druhý potvrzený miniměsíc naší planety.

Kolem Země proletěla planetka, u které astronomové objevili malinkatý měsíc

14. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kolem Země proletěla planetka, u které astronomové objevili malinkatý měsíc27. ledna astronomové objevili malou planetku 2020 BX12. Při důkladném prozkoumání radioteleskopem Arecibo se v její blízkosti podařilo objevit ještě jednu, menší, která ji obíhá. Začátkem února obě proletěly bezpečně kolem naší planety ve vzdálenosti zhruba 0,03 AU.