Měsíc se smršťuje a na jeho povrchu díky tomu dodnes dochází k otřesům

14. 5. 2019
Měsíc Geologie ve vesmíru LRO Apollo

Pomocí dat ze sondy LRO a nového zpracování dat ze seismometrů umístěných na povrchu Měsíce při misích Apollo dospěli vědci k závěru, že se Měsíc zmenšuje. K tomuto procesu dochází už od zrodu Měsíce, od této doby se ochlazuje jeho jádro což způsobuje smrštění celého tělesa. Dnes je jeho povrch posetý puklinami v jejichž okolí stále dochází k otřesům. Výsledky nového výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Geoscience.

Měsíc, zlom v povrchu

Instrumenty umístěné na povrchu Měsíce detekovaly 28 různých otřesů mezi roky 1969 a 1977. Některé z nich byly poměrně silné a dosahovaly až pátého stupně richterovy stupnice. Doposud se však nevědělo přílišo jejich epicentrech. To si vzali za úkol vědci vedení Thomasem Wattersem a zjistili, že u nejméně 8 otřesů se jejich epicentrum nacházelo v blízkosti povrchu a do vzdálenosti 30 kilometrů od některého ze zlomů. Většina z těchto otřesů také nastala v blízkosti apogea, tedy bodu největší vzdálenosti Měsíce od Země, kde je tektonická aktivita nejpravděpodobnější.

Tato osmice otřesů tak zřejmě byla způsobena skutečnou tektonickou aktivitou, tedy pohyby ve slupce Měsíce. Ostatní otřesy mohly být způsobeny stejnou příčinou, ale také například dopady meteoritů nebo by mohly pocházet z hloubi Měsíce. Měsíc je tak podle závěrů studie stále aktivní těleso.

24. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Rover MoonRanger od společnosti Astrobotic by měl už za 2 roky hledat vodu na jižním pólu MěsíceMalý lunární robot MoonRanger vyvíjí Carnegie Mellon University a společnost Astrobotic Technology. Rover nedávno prošel schválením předběžného designu a posouvá se do další fáze vývoje. V roce 2022 by měl letět na povrch Měsíce, kde bude v okolí jižního pólu pátrat po vodě, kterou by mohla využívat plánovaná lunární stanice.

NASA zveřejnila dílčí kroky lunárního programu Artemis pro následující roky

22. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

NASA zveřejnila dílčí kroky lunárního programu Artemis pro následující rokyAmerická vesmírná agentura NASA zveřejnila aktualizované detaily lunárního programu Artemis. Po 18 měsících od stanovení data 2024 pro přistání posádky na Měsíci, jsou definovány klíčové součásti tohoto programu, jako jsou jeho jednotlivé fáze, a prostředky potřebné pro jeho realizaci. Program Artemis (kde je počítáno s vývojem rakety SLS, lodi Orion a přistávacího modulu) má stát do roku 2024 28 miliard dolarů.

19. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Plánované přistání astronautů na Měsíci v roce 2024 možná nakonec nebude v blízkosti póluV roce 2024 plánuje NASA poslat astronauty zpátky na povrch Měsíce. Doposud se počítalo s přistáním v okolí jižního pólu, kde vědci předpokládají přítomnost vodního ledu na povrchu. V novém prohlášení ředitel NASA Jim Bridenstine nicméně zmiňuje možnost výběru snadněji dostupného místa - například jednoho z míst přistání misí Apollo.

12. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

NASA chce do dvou let poslat sondu na Měsíc, vyzvala své komerční partnery k podání nabídekAmerická vesmírná agentura plánuje v roce 2022 poslat na Měsíc vesmírnou sondu s 10 instrumenty. Vyzvala proto svých 14 partnerů v programu CLPS (Commercial Lunar Payload Services), aby podali nabídku, jak tohoto cíle dosáhnout. Tato mise, společně s dalšími plány NASA připraví půdu pro program Artemis, během kterého poletí na Měsíc lidské posádky. NASA zároveň zveřejnila, že soukromým společnostem zaplatí za jakékoli zajímavé vzorky hornin dovezené z Měsíce.

Jak se bude chodit na záchod na Měsíci? NASA hledá nové nápady, máte nějaké?

29. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Jak se bude chodit na záchod na Měsíci? NASA hledá nové nápady, máte nějaké?Americká vesmírná agentura vyzvala veřejnost, aby jí pomohla navrhnout nový záchod pro astronauty, kteří poletí na Měsíc. S nápady můžete přicházet i vy, a to do letošního srpna. Svůj čas na záchodě, tak nyní můžete věnovat i něčemu přínosnému a přemýšlet nad tím, jaké to je, dělat potřebu v šestinové gravitaci.

Minerály v měsíčních horninách ukazují na dopady meteoritů při formování Měsíce

15. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Minerály v měsíčních horninách ukazují na dopady meteoritů při formování MěsíceNový výzkum odhaluje, že dopady velkých těles na povrch Měsíce zřejmě hrály podstatnou roli při jeho formování. Skupina vědců vedená L. F. Whitem zkoumala horniny dovezené na Zemi při misi Apollo 17 a zjistila, že obsahovaly minerál, který vzniká za vysokých teplot. Takto vysokých teplot lze dosáhnout pouze při impaktu velkého tělesa.

Rusko chce do roku 2025 dostat k Měsíci hned tři vesmírné sondy

7. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Rusko chce do roku 2025 dostat k Měsíci hned tři vesmírné sondyRusko navštívilo Měsíc naposledy v roce 1976, už však plánuje svůj návrat. V plánu jsou tři vesmírné mise do roku 2025 ve spolupráci s evropskou vesmírnou agenturou ESA. Tyto mise nesou označení Luna-25, Luna-26 a Luna-27. První z nich se už sestavuje a probíhá její testování, start je nyní plánován na říjen 2021.