Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planet

Každých jedenáct let prochází Slunce cyklem, během kterého nastává solární minimum a solární maximum - období snížené a zvýšené sluneční aktivity. Vědci nyní přišli na to, co by tento cyklus mohlo způsobovat, a k jejich překvapení nejde o vnitřní procesy hvězdy, ale o planety, které ji obíhají. Konkrétně o Venuši, Zemi a Jupiter, které mají ovlivňovat atmosféru Slunce, když se jednou za jedenáct let seřadí do řady a spojí své gravitační síly.

Slunce

Slunce Snímek Slunce pořízený vesmírnou sondou Solar Dynamics Observatory (SDO).

Samotné planety jsou příliš malé, aby ovlivnily jedenáctiletý cyklus naší hvězdy. Pokud se však na své oběžné dráze dostanou do jedné řady, mohou svojí gravitací ovlivňovat solární magnetické pole a tím vyvolávat také změny ve sluneční atmosféře. Takový je závěr studie publikované v magazínu Solar Physics.

Vědecký tým německého výzkumného centra HZDR (Helmholtz-Zentrum Dresden-Rossendorf) porovnal záznamy slunečních pozorování za posledních tisíc let s pohyby planet a našel mezi nimi významnou závislost. Efekt by mohla způsobovat Rayleighova-Taylorova nestabilita, která se objevuje u magnetických polí, na která působí tlak, v tomto případě vytvářený společnou gravitací tří planet. Sluneční magnetické pole se potom deformuje a způsobuje poruchy ve sluneční koroně.

Solární cyklus souvisí se sluneční aktivitou, která může ovlivňovat dění na oběžné dráze Země i na planetě. V období solárního maxima se na povrchu Slunce objevují ve větším počtu sluneční skvrny a hvězda září o 0,07 % intenzivněji. Dochází také k deformaci magnetického pole Slunce, když se magnetické čáry u rovníku pohybují o něco rychleji než na pólech.

Další zprávy z kategorie Slunce

14. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové změřili se zatím největší přesností gravitační posuv Slunce předpovězený EinsteinemMezinárodní tým astronomů změřil se zatím největší přesností gravitační posuv Slunce, který předpověděla Einsteinova Obecná teorie relativity. Světlo vycházející ze Slunce je ovlivněno jeho silnou gravitací natolik, že se pozorovateli na Zemi jeví červenější, než skutečně je. Výsledky tohoto výzkumu byly přijaty k publikaci v magazínu Astronomy and Astrophysics.

Nepravidelné rozložení výskytu helia v koroně Slunce

20. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Snímky sluneční korony pořízené instrumentem HERSCHEL ukazují, že v rovníkových oblastech atmosféry naší hvězdy není téměř žádné helium. Naopak na půl cesty od rovníku k pólům je helia dostatek. Toto rozložení ukazuje na provázání s magnetickým polem, které Slunce generuje, a přeneseně také se slunečním větrem.

Střed sluneční soustavy se nachází jen těsně nad povrchem Slunce

8. 7. 2020 (novější než zobrazený článek)

Střed sluneční soustavy se nachází jen těsně nad povrchem SlunceSluneční soustavě vévodí Slunce, kolem kterého obíhají planety a další objekty. Její střed však není v centru Slunce, jak by se mohlo zdát, je to těsně nad jeho povrchem. A pohybuje se, podle toho, kde se zrovna nachází zejména planeta Jupiter. Vědci nyní s přesností na 100 metrů určili polohu barycentra sluneční soustavy. S novými údaji by tak nyní mohlo být snadnější zachytit nízkofrekvenční gravitační vlny.

3. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

V pátek byla na Slunci největší erupce od roku 2017, naše hvězda se po minimu probouzí k aktivitě29. května se na Slunci dala skupina slunečních skvrn vzniknout nejsilnější sluneční erupci od října roku 2017. Erupce byly na straně, která je aktuálně od Země odvrácená a byly příliš slabé, aby mohly znamenat jakékoliv riziko. Mohou však být známkou opětovného probouzení naší hvězdy z jejího minima. Zda tomu tak opravdu je, nicméně ukáží až další měsíce.

10. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Slunce je méně aktivní než ostatní podobné hvězdy, čeká nás zvýšení jeho aktivity?Analýza 369 hvězd podobných Slunci ukazuje, že variace v záři naší hvězdy jsou výrazně slabé. Ke svému výzkumu vědci využili katalogu hvězd vytvořených vesmírnými teleskopy Kepler a Gaia, které mapují jejich záření a další charakteristiky od roku 2009. V daném období Slunce vykazovalo fluktuaci 0,07 %, zatímco ostatní srovnatelné hvězdy měly typicky fluktuaci pětinásobnou.

31. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

NASA chce na oběžné dráze vytvořit teleskop ze šesti sond, budou zkoumat aktivitu na SlunciNASA v pondělí oznámila, že se rozhodla financovat vývoj nové vesmírné mise SunRISE, která bude mít za úkol sledovat Slunce a jeho aktivitu. SunRISE (Sun Radio Interferometer Space Experiment) se bude skládat z šestice malých sond, které společně vytvoří teleskop s průměrem 10 kilometrů. Start je nyní plánován nejdříve na rok 2023.

27. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sluneční soustava mohla dostat svou dnešní konfiguraci planet krátce po svém vznikuSluneční soustava vznikla z oblaku prachu, který zbyl v okolí Slunce po jeho vzniku před 4,6 miliardami let. Z tohoto oblaku se zrodily planety, jejich měsíce i další drobné objekty jako planetky a komety. Donedávna se předpokládalo, že aktuální rozložení planet a dalších objektů ve sluneční soustavě se ustálilo zhruba 700 milionů let po vzniku soustavy, podle nové studie to však mohlo být výrazně dříve.