Exoplaneta Gliese 3470 b je první superzemí, u které bylo zjištěno složení atmosféry

Exoplaneta Gliese 3470 b se nachází u červeného trpaslíka Gliese 3470 ve vzdálenosti asi 96 světelných let. Jedná se o druh planety přezdívaný superzemě - skalnaté planety několikrát větší než Země a zároveň menší než plynní obři. Podobná planeta ve sluneční soustavě není, ale podle doposud objevených exoplanet se zdá, že by mohlo jít o běžný typ planet v naší galaxii. Vědcům se nyní s pomocí teleskopů Spitzer a Hubble podařilo poprvé zjistit složení atmosféry takové planety.

Exoplaneta, horký Jupiter

Exoplaneta, horký Jupiter Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na snímku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od Jupiteru ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Astronomové si nejsou jisti, zda se exoplaneta 12x větší než Země podobá více naší planetě, nebo například Neptunu (Neptun je 17x větší než Země). Její atmosféra se skládá hlavně z vodíku a helia, což je rozdíl oproti Neptunu, v jehož atmosféře se nachází množství těžších prvků.

Místo Neptunu tak planeta Gliese 3470 b svým složením připomíná spíše hvězdu, kolem které obíhá, a to velmi blízko. Astronomové doposud uvažovali, že planety obíhající blízko svojí hvězdě vznikají spíše dál od ní a následně k ní migrují. Nyní to však vypadá, že tato planeta mohla vzniknout v těsné blízkosti její mateřské hvězdy.

Existuje však několik dalších hypotéz jejichž výsledkem je pozorovaná poloha planety a hvězdy a jejich složení. Planeta mohla například vzniknout dál od hvězdy, kde se zformovalo její skalnaté jádro. Teprve potom se mohla posunout blíže hvězdě, kde zase by vznikla její atmosféra.

Vědci si slibují hodně od nového vesmírného teleskopu Jamese Webba, který by měl být schopen získat detailnější informace o této planetě.

Informace o hvězdě Gliese 3470

Vzdálenost od Slunce: 96 světelných let
Poloměr
Gliese 3470 Červený trpaslík (zhruba 0.25) (zhruba 0.3) 1

Nadýchaná exoplaneta WASP-107b je stejně velká jako Jupiter, má ale 10x menší hmotnost

20. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Mezinárodnímu vědeckému týmu astronomů se podařilo zjistit strukturu exoplanety WASP-107b. Podle jejich závěrů by její skalnaté jádro mohlo mít hmotnost pouhých 4 Zemí. Tyto nové poznatky vedou vědce k přehodnocení teorie o vzniku velkých plynných planet. Zdá se totiž, že mohou vznikat z výrazně menších kamenných jader, než se doposud uvažovalo.

Ve vzdálenosti tisíc světelných let byla objevena nová exoplaneta v neptunské poušti

14. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Mezinárodní tým astronomů oznámil objev nové exoplanety NGTS-14Ab, která je asi o 30 % větší než planeta Neptun ve sluneční soustavě. Planeta byla objevena v rámci průzkumu NGTS (Next Generation Transit Survey), který pracuje s několika malými plně automatizovanými teleskopy v Čile. Exoplaneta se nachází v regionu označovaném jako neptunská poušť, což je oblast v blízkosti hvězd, kde se téměř nevyskytují planety velikostí podobné Neptunu.

Od nejbližší hvězdy Proxima Centauri k nám přichází neznámý rádiový signál

25. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se pomocí teleskopu Parkes v Austrálii podařilo zachytit rádiový signál, který k nám přichází od nejbližší hvězdy Proxima Centauri. Jeho původ zatím není známý a objevil se pouze jednou. Vědci, kteří hledají známky vyspělých civilizací ve vesmíru, jsou nadšení, ale zároveň upozorňují, že možných vysvětlení původu signálu bude jistě více.

Od blízké exoplanety Tau Boötis b vychází rádiové signály

21. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomům z Cornell University se podařilo detekovat rádiové signály od exoplanety Tau Boötis b, které naznačují existenci jejího magnetického pole. Toto záření totiž vzniká při interakci hvězdných větrů s magnetickým polem planety. Postup, který vědci použili, byl ověřen nejprve u planety Jupiter a následně byl aplikován na trojici známých exoplanet. Tau Boötis b je tak první exoplaneta, u které byly rádiové signály pozorovány.

Přímý snímek hnědého trpaslíka HD 33632 Ab pomůže vědcům s analýzou snímků vzdálených exoplanet

18. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vědcům se pomocí teleskopů Subaru a Keck na Havaji a vesmírného teleskopu Gaia podařilo přímo vyfotit hnědého trpaslíka, který obíhá hvězdu HD 33632 Aa. Nová data pomohou vědcům lépe zkoumat a charakterizovat exoplanety i další hnědé trpaslíky. Vědecká studie vyšla 30. listopadu v magazínu Astrophysical Journal Letters.

Kolem hvězdy HD106906 obíhá ve velké vzdálenosti exoplaneta, která by se mohla podobat potenciální deváté planetě ve sluneční soustavě

17. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta HD106906 b byla objevena už v roce 2013, ale teprve nyní byla určena její oběžná dráha. Planeta obíhá dvojhvězdu HD106906 ve vzdálenosti 730 AU, to je víc než 20x dál než obíhá Slunce planeta Neptun. Vědci také přišli s teorií, která tuto oběžnou dráhu vysvětluje - a která by také mohla vysvětlit oběžnou dráhu potenciální deváté planety u Slunce.

Vesmírný teleskop TESS detekoval dva mladé planetární systémy, objevil už 2 400 kandidátů

8. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Pomocí vesmírného teleskopu TESS se astronomům podařilo identifikovat dvě hvězdy, kolem kterých obíhají exoplanety. Jedná se o TOI-251, kterou obíhá planeta menší než Neptun a TOI-942 u níž byly objeveny dvě planety o velikost Neptunu. Mise TESS zatím vygenerovala 2 400 kandidátů na exoplanety, z toho 82 planety bylo potvrzeno. Celkem teleskop pozoruje kolem 200 tisíc hvězd.