V atmosféře exoplanety K2-18b ve vzdálenosti 111 světelných let byla detekována vodní pára

Vědcům z Université de Montréal se podařilo pomocí Hubblova teleskopu detekovat vodní páru a možná i oblaka s kapalnou vodou v atmosféře exoplanety K2-18b ve vzdálenosti 111 světelných let. Jde o nejmenší podobné těleso, v jehož atmosféře se podařilo vodu nalézt. Voda byla v atmosférách exoplanet detekována už dříve, jednalo se ale zatím pouze o masivní plynné obry. Tentokrát jde o planetu pouze dvakrát větší než Země, která se navíc nachází v obyvatelné zóně svojí mateřské hvězdy.

Exoplaneta Kepler 22f

Exoplaneta Kepler 22f Ilustrace exoplanety, která podle astronomů z NASA dosahuje 1,04 velikosti Země. Objevena byla s pomocí vesmírného teleskopu Kepler a je svou velikostí zatím nejblíže Zemi ze všech známých planet ve vesmíru.

Nová studie vychází z pozorování osmi tranzitů, kdy exoplaneta přechází před hvězdou a blokuje část jejího světla. Spektroskopickým rozborem světla od hvězdy potom vědci přišli na to, že je při přechodu planety částečně blokováno právě molekulami vody.

Exoplaneta K2-18b, která byla objevena v roce 2015 vesmírným teleskopem Kepler, obíhá malého červeného trpaslíka. Nachází se v oblasti, kde by měla dostávat od svojí mateřské hvězdy takové množství energie, která by na ní měla umožnit existenci kapalné vody podobně jako na Zemi. Zemi se však tato planeta nejspíš opravdu nepodobá, je totiž téměř 9x masivnější a jen 2x větší.

Planeta je zřejmě tvořena malým skalnatým jádrem, které je obklopeno velmi hustou atmosférou. Lze tak očekávat, že nemá povrch, jak jej známe ze Země nebo jiných planet ve sluneční soustavě. Atmosféra je totiž směrem k jádru stále hustější a povrch se nachází tak hluboko, že na něm panuje extrémně vysoký tlak a zřejmě i teploty.

Potenciální kapalná voda, která by mohla v atmosféře vzniknout, se tedy k povrchu nikdy nedostane. Ať už teplotou, nebo tlakem dochází při pádu dolů k jejímu vypařování a následnému stoupání do vyšších vrstev atmosféry, kde opět dochází ke kondenzaci a cyklus se opakuje.

Přesto je možné, že je planeta obyvatelná, alespoň horní část její atmosféry. Těžko lze ale očekávat život podobný tomu na Zemi, podmínky na planetě jsou na to příliš odlišné. Vědci však dál hledají planetu, která by se Zemi podobala a postupně se tomuto ideálu díky stále zdokonalované technologii a novým postupům přibližují.

Informace o hvězdě K2-18