Snímek první potenciální mezihvězdné komety i s jejím ocasem

Observatoř Gemini na Havaji vyfotila potenciálně druhý známý mezihvězdný objekt ve sluneční soustavě. Jde o kometu C/2019 Q4 objevenou teprve 30. srpna ruským astronomem Genady Borisovem. Na novém snímku je patrný její ocas, čímž se liší od prvního známého interstelárního tělesa Oumuamua pozorovaného v roce 2017. Astronomové po celém světě se nyní snaží zpřesnit její trajektorii, aby mohli potvrdit, že nepochází ze sluneční soustavy.

Kometa I2/Borisov

Kometa se aktuálně ještě přibližuje Slunci, nepřiblíží se mu však více než planeta Mars. K Zemi se nepřiblíží více než na 2 AU. Její velikost se odhaduje mezi 2 a 16 kilometry.

Další zprávy z kategorie Komety

11. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Ve sluneční soustavě existuje kromě hlavní orbitální roviny ještě jedna, obíhají v ní některé kometyStudiem pohybu dlouhoperiodických komet vědci zjistili, že kromě roviny ekliptiky, ve které obíhají Slunce všechny planety, existuje ještě jedna doposud neznámá rovina. Nachází se v ní afélia (nejvzdálenější body oběžných drah od Slunce) části analyzovaných komet. Za vznikem nově objevené orbitální roviny by mohla být gravitace Mléčné dráhy.

V blízkosti planety Jupiter se nachází planetka s ocasem podobným kometě

28. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

V blízkosti planety Jupiter se nachází planetka s ocasem podobným kometěTeleskop ATLAS na Havaji objevil mezi trojanskými planetkami planety Jupiter objekt, který má ocas podobný těm, jaké mají komety. Na rozdíl od komet má ale planetka 2019 LD2 kruhovou oběžnou dráhu kolem Slunce, jako ostatní objekty v této oblasti. Tento unikátní objev by vědcům mohl prozradit více informací o planetkách, které sdílí oběžnou dráhu s planetou Jupiter.

Teleskop Hubble zachytil v detailu rozpad komety ATLAS

29. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Hubble zachytil v detailu rozpad komety ATLASVesmírný teleskop Hubble zachytil zatím v nejpodrobnějším detailu rozpad komety C/2019 Y4 (ATLAS). Kometa mohla potenciálně způsobit zajímavou podívanou na noční obloze, před několika týdny však začali astronomové pozorovat jak se její jádro dělí na menší části. Poslední snímky jsou staré pouhých pár dní.

22. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná kometa Borisov obsahuje nezvykle velkou koncentraci oxidu uhelnatéhoPomocí radioteleskopu ALMA vědci zanalyzovali plyny, které unikají z jádra komety 2I/Borisov. Tato kometa přiletěla do sluneční soustavy od jiné hvězdy a je tak pro vědce možností prozkoumat složení jiných hvězdných systémů. Výsledky výzkumu ukazují, že by kometa mohla obsahovat mezi 9 a 26násobkem oxidu uhelnatého oproti běžným kometám ze sluneční soustavy.

Kometa ATLAS, která měla být v květnu dobře pozorovatelná, se začala rozpadat

16. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kometa ATLAS, která měla být v květnu dobře pozorovatelná, se začala rozpadatJeště před měsícem to vypadalo, že by koncem května mohla kometa ATLAS vytvořit krásnou podívanou. Nicméně než se tak mohlo stát, kometa se začala rozpadat a astronomové nyní pozorují hned čtyři samostatné fragmenty jejího jádra.

4. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná kometa I2/Borisov se rozpadá, snímky z Hubblova teleskopu ukazují dva objektyNová pozorování komety I2/Borisov vesmírným teleskopem Hubble ukazují změny v jejím jádru po průletu kolem Slunce. Na snímcích z 28. a 30. března je jasně vidět protáhnuté jádro komety, které se skládá ze dvou samostatných komponent.

26. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená kometa Atlas by se mohla v příštích měsících stát zářivější než VenušeKometa ATLAS (C/2019 Y4) byla objevena koncem prosince loňského roku. Od svého objevení její zářivost postupně narůstá a svítí víc, než astronomové na začátku očekávali. V době své největší zářivosti na konci května by mohla být jasnější než Venuše.