Snímek první potenciální mezihvězdné komety i s jejím ocasem

Observatoř Gemini na Havaji vyfotila potenciálně druhý známý mezihvězdný objekt ve sluneční soustavě. Jde o kometu C/2019 Q4 objevenou teprve 30. srpna ruským astronomem Genady Borisovem. Na novém snímku je patrný její ocas, čímž se liší od prvního známého interstelárního tělesa Oumuamua pozorovaného v roce 2017. Astronomové po celém světě se nyní snaží zpřesnit její trajektorii, aby mohli potvrdit, že nepochází ze sluneční soustavy.

Kometa I2/Borisov

Kometa se aktuálně ještě přibližuje Slunci, nepřiblíží se mu však více než planeta Mars. K Zemi se nepřiblíží více než na 2 AU. Její velikost se odhaduje mezi 2 a 16 kilometry.

Další zprávy z kategorie Komety

Loni objevené těleso 2019 LD2 je ve skutečnosti planetka procházející přeměnou v kometu

30. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Objekt 2019 LD2 (ATLAS) objevený v roce 2019 naskýtá vědcům unikátní příležitost pozorovat, jak se mění z planetky kategorie Kentaur na kometu. Ze své původní pozice za oběžnou drahou planety Jupiter se pomalu posouvá blíže Slunci a začíná vykazovat aktivitu typickou pro komety. Podle vědců se ke Slunci nikdy dříve nepřiblížila, mohla by tedy obsahovat množství původního materiálu - zejména vodního ledu.

Planetka za oběžnou dráhou planety Jupiter vykazuje aktivitu podobnou kometě

30. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vědeckému týmu vedenému Colinem Chandlerem se podařilo objevit aktivitu na jedné z planetek, které obíhají Slunce mezi oběžnými drahami planet Jupiter a Neptun. Planetku 2014 OG392 obklopuje podobné koma, jako mají komety, které se táhne až do vzdálenosti 400 tisíc kilometrů (0,0026 AU).

Ve sluneční soustavě existuje kromě hlavní orbitální roviny ještě jedna, obíhají v ní některé komety

11. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Studiem pohybu dlouhoperiodických komet vědci zjistili, že kromě roviny ekliptiky, ve které obíhají Slunce všechny planety, existuje ještě jedna doposud neznámá rovina. Nachází se v ní afélia (nejvzdálenější body oběžných drah od Slunce) části analyzovaných komet. Za vznikem nově objevené orbitální roviny by mohla být gravitace Mléčné dráhy.

V blízkosti planety Jupiter se nachází planetka s ocasem podobným kometě

28. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Teleskop ATLAS na Havaji objevil mezi trojanskými planetkami planety Jupiter objekt, který má ocas podobný těm, jaké mají komety. Na rozdíl od komet má ale planetka 2019 LD2 kruhovou oběžnou dráhu kolem Slunce, jako ostatní objekty v této oblasti. Tento unikátní objev by vědcům mohl prozradit více informací o planetkách, které sdílí oběžnou dráhu s planetou Jupiter.

Teleskop Hubble zachytil v detailu rozpad komety ATLAS

29. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop Hubble zachytil zatím v nejpodrobnějším detailu rozpad komety C/2019 Y4 (ATLAS). Kometa mohla potenciálně způsobit zajímavou podívanou na noční obloze, před několika týdny však začali astronomové pozorovat jak se její jádro dělí na menší části. Poslední snímky jsou staré pouhých pár dní.

Mezihvězdná kometa Borisov obsahuje nezvykle velkou koncentraci oxidu uhelnatého

22. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Pomocí radioteleskopu ALMA vědci zanalyzovali plyny, které unikají z jádra komety 2I/Borisov. Tato kometa přiletěla do sluneční soustavy od jiné hvězdy a je tak pro vědce možností prozkoumat složení jiných hvězdných systémů. Výsledky výzkumu ukazují, že by kometa mohla obsahovat mezi 9 a 26násobkem oxidu uhelnatého oproti běžným kometám ze sluneční soustavy.

Kometa ATLAS, která měla být v květnu dobře pozorovatelná, se začala rozpadat

16. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Ještě před měsícem to vypadalo, že by koncem května mohla kometa ATLAS vytvořit krásnou podívanou. Nicméně než se tak mohlo stát, kometa se začala rozpadat a astronomové nyní pozorují hned čtyři samostatné fragmenty jejího jádra.