Druhý objekt z mezihvězdného prostoru oficiálně potvrzen, nově nese označení I2/Borisov

Mezinárodní astronomická asociace IAU v úterý oznámila, že nově objevená kometa C/2019 Q4 je skutečně objekt, který nepochází ze sluneční soustavy. Dostala tedy oficiálně označení I2/Borisov (označení I2 znamená, že jde o druhé identifikované interstelární těleso a Borisov je podle jejího objevitele). Několikadenní pozorování astronomy po celém světě totiž potvrdila hyperbolickou oběžnou dráhu komety, která naznačuje, že těleso neobíhá Slunce ale naší soustavou pouze prolétá.

Kometa I2/Borisov

Nová pozorování také ukazují, že kometa I2 se zatím velmi podobá běžným kometám ve sluneční soustavě a že má několik kilometrů v průměru. Přesnou velikost vědci zatím neznají, budou však mít ještě hodně možností ji zjistit.

Oproti prvnímu mezihvězdnému objektu Oumuamua bude totiž možné I2 pozorovat po delší dobu. Vědci věří, že se jim podaří zjistit více o složení komety i jejím původu. Nejjasnější bude I2/Borisov v prosinci tohoto roku a v lednu příštího. Nejblíže Slunci bude kometa 7. prosince - asi 2 AU (v tu dobu bude stejně vzdálena i od Země), bohužel pro nás se ale bude nacházet na jižní obloze a z našich končin viditelná nebude. Začátkem příštího roku se už vydá opět ven ze sluneční soustavy a už nikdy se nevrátí.

Zatím se však kometa Slunci přibližuje a astronomové po celém světě chtějí sledovat její chování. Kometa má dnes poměrně kondenzovanou atmosféru (koma) tvořenou plyny zahřívanými slunečním svitem. Tyto plyny se zatím drží v blízkosti jádra, na posledních snímcích už ale začíná být patrný malý ocas, který se v následujících měsících zřejmě výrazně protáhne.

Další zprávy z kategorie Komety

11. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Ve sluneční soustavě existuje kromě hlavní orbitální roviny ještě jedna, obíhají v ní některé kometyStudiem pohybu dlouhoperiodických komet vědci zjistili, že kromě roviny ekliptiky, ve které obíhají Slunce všechny planety, existuje ještě jedna doposud neznámá rovina. Nachází se v ní afélia (nejvzdálenější body oběžných drah od Slunce) části analyzovaných komet. Za vznikem nově objevené orbitální roviny by mohla být gravitace Mléčné dráhy.

V blízkosti planety Jupiter se nachází planetka s ocasem podobným kometě

28. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

V blízkosti planety Jupiter se nachází planetka s ocasem podobným kometěTeleskop ATLAS na Havaji objevil mezi trojanskými planetkami planety Jupiter objekt, který má ocas podobný těm, jaké mají komety. Na rozdíl od komet má ale planetka 2019 LD2 kruhovou oběžnou dráhu kolem Slunce, jako ostatní objekty v této oblasti. Tento unikátní objev by vědcům mohl prozradit více informací o planetkách, které sdílí oběžnou dráhu s planetou Jupiter.

Teleskop Hubble zachytil v detailu rozpad komety ATLAS

29. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Hubble zachytil v detailu rozpad komety ATLASVesmírný teleskop Hubble zachytil zatím v nejpodrobnějším detailu rozpad komety C/2019 Y4 (ATLAS). Kometa mohla potenciálně způsobit zajímavou podívanou na noční obloze, před několika týdny však začali astronomové pozorovat jak se její jádro dělí na menší části. Poslední snímky jsou staré pouhých pár dní.

22. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná kometa Borisov obsahuje nezvykle velkou koncentraci oxidu uhelnatéhoPomocí radioteleskopu ALMA vědci zanalyzovali plyny, které unikají z jádra komety 2I/Borisov. Tato kometa přiletěla do sluneční soustavy od jiné hvězdy a je tak pro vědce možností prozkoumat složení jiných hvězdných systémů. Výsledky výzkumu ukazují, že by kometa mohla obsahovat mezi 9 a 26násobkem oxidu uhelnatého oproti běžným kometám ze sluneční soustavy.

Kometa ATLAS, která měla být v květnu dobře pozorovatelná, se začala rozpadat

16. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kometa ATLAS, která měla být v květnu dobře pozorovatelná, se začala rozpadatJeště před měsícem to vypadalo, že by koncem května mohla kometa ATLAS vytvořit krásnou podívanou. Nicméně než se tak mohlo stát, kometa se začala rozpadat a astronomové nyní pozorují hned čtyři samostatné fragmenty jejího jádra.

4. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná kometa I2/Borisov se rozpadá, snímky z Hubblova teleskopu ukazují dva objektyNová pozorování komety I2/Borisov vesmírným teleskopem Hubble ukazují změny v jejím jádru po průletu kolem Slunce. Na snímcích z 28. a 30. března je jasně vidět protáhnuté jádro komety, které se skládá ze dvou samostatných komponent.

26. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená kometa Atlas by se mohla v příštích měsících stát zářivější než VenušeKometa ATLAS (C/2019 Y4) byla objevena koncem prosince loňského roku. Od svého objevení její zářivost postupně narůstá a svítí víc, než astronomové na začátku očekávali. V době své největší zářivosti na konci května by mohla být jasnější než Venuše.