Astronomové pozorují pohyb plynů v disku kolem mladé hvězdy, zřejmě jej způsobují rodící se exoplanety

5. 11. 2019
Exoplanety Hvězdy ALMA

Detailní pozorování observatoře ALMA přinesla první detekci pohybu plynů uvnitř protoplanetárního disku. V nové studii publikované v magazínu Nature vědci popisují kromě detekce pohybu plynů ve směru kolem hvězdy HD 163296 také pohyb nad a pod rovinu disku a směrem k hvězdě a od ní. Pohyb těchto plynů je s velkou pravděpodobností způsoben rodícími se exoplanetami.

Hvězda HD 163296

Hvězda HD 163296 Snímek z observatoře ALMA, který zachycuje hvězdu HD 163296 a protoplanetární disk, který ji obklopuje.

Detekce těchto pohybů se dokonce podařila hned na třech místech v disku. Je to jako bychom se dívali na zrod planet v přímém přenosu.

hvězda HD 163296

Vědci nicméně upozorňují, že i když jde s největší pravděpodobností o rodící se exoplanety, je to pořád pouze hypotéza. Podobný efekt by mohl být způsoben například magnetickým polem hvězdy.

Informace o hvězdě HD 163296

Vzdálenost od Slunce: 331 světelných let
Poloměr
HD 163296 Modrobílá hvězda 2 (zhruba 1.8) 0

V galaxii M51 byl objeven první kandidát na planetu mimo Mléčnou dráhou

30. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

V galaxii M51 byl objeven první kandidát na planetu mimo Mléčnou dráhouVe sluneční soustavě máme 8 planet. V posledních dvou dekádách k nim astronomové objevili několik tisícovek exoplanet v Mléčné dráze. Nyní se vědcům podařilo objevit prvního kandidáta na extragalaktickou planetu, tedy planetu obíhající hvězdu mimo naši galaxii. Jedná se o objekt v binárním systému v galaxii M51 (Vírová galaxie, Whirlpool) ve vzdálenosti 23 milionů světelných let.

Objev exoplanety v blízkosti bílého trpaslíka - na místě, kde by neměla přežít

18. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Objev exoplanety v blízkosti bílého trpaslíka - na místě, kde by neměla přežítMezinárodní tým astronomů objevil první netknutou planetu obíhající velmi blízko bílému trpaslíku. Jedná se o hustý zbytek jádra hvězdy podobné Slunci v jehož okolí panují pro planety nehostinné podmínky. Vědci zatím neví, jak může exoplaneta v takovém prostředí přežít, její existenci si tak zatím neumí vysvětlit.

Trojhvězdu GW Orionis obklopují prstence materiálu obíhající v různých rovinách

8. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Trojhvězdu GW Orionis obklopují prstence materiálu obíhající v různých rovináchDva vědecké týmy pracující s radiovou observatoří ALMA a teleskopem VLT v Čile prozkoumaly první známý případ protoplanetárního disku s výrazně neuspořádanými prstenci. Hned tři prstence obíhají mladou trojhvězdu GW Orionis a v budoucnosti z jejich materiálu vzniknou exoplanety. Vědce tento systém velmi zajímá, ukazuje jim totiž, jak se rodí planety v prostředí tří hvězd, které se vzájemně svou gravitací ovlivňují.

Automatický algoritmus potvrdil existenci 50 nových exoplanet

29. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vědcům se s pomocí metody Machine Learning podařilo potvrdit padesátku kandidátů na exoplanety. Nově vyvinutý algoritmus využil velkého počtu už objevených exoplanet, na kterých se naučil je rozpoznat. V datech z misí Kepler a TESS potom u padesáti možných kandidátů potvrdil existenci skutečných exoplanet.

První snímek systému několika exoplanet u hvězdy podobné Slunci

9. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

První snímek systému několika exoplanet u hvězdy podobné SlunciAstronomům se podařilo zachytit dvě exoplanety u hvězdy TYC 8998-760-1 na jednom snímku. Jde o první přímou fotografii více exoplanet u hvězdy, která se podobá Slunci. Fotografie byla pořízena teleskopem VLT (Very Large Telescope) v Čile, který provozuje organizace ESO (European South Observatory), jejímž členem je také Česká republika.

25. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

U mladé hvězdy ve vzdálenosti 30 světelných let byla objevena exoplaneta velikosti NeptunuU mladé hvězdy AU Microscopii (AU Mic) se nachází exoplaneta AU Mic b o velikosti planety Neptun. V blízkosti Slunce je známo jen pár exoplanet obíhajících velmi mladou hvězdu. Tento nový objev umožní astronomům studii evoluce mladých hvězdných systémů, což jim na oplátku napoví, jak mohly vzniknout planety ve sluneční soustavě.

Astronomové potvrdili existenci exoplanety u sousední hvězdy

2. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové potvrdili existenci exoplanety u sousední hvězdyPomocí přístroje ESPRESSO na teleskopu VLT se vědcům podařilo potvrdit existenci exoplanety Proxima Centauri b. Jde o nejbližší potvrzenou exoplanetu sluneční soustavě, která má navíc velikost podobnou Zemi, a vědce tedy velmi zajímá. Zároveň také změřili její parametry s vysokou přesností.