Jedna z prvních přímo pozorovaných exoplanet byla zničena v kolizi s jiným tělesem

6. 5. 2020

Objev exoplanety Fomalhaut b byl ohlášen už v roce 2008, šlo o jednu z prvních planet identifikovaných mimo sluneční soustavu. Z nových pozorování se však tato exoplaneta vytratila a podle nové studie ani nikdy pozorována nebyla. Šlo totiž zřejmě o oblak prachu, který je následkem nedávné kolize.

Fomalhaut b

Fomalhaut b Poloha bývalé exoplanety Fomalhaut b a její podoba zachycená teleskopem Hubble mezi roky 2004 a 2014. Na levém snímku je vidět disk materiálu obklopující hvězdu Fomalhaut. V pravé části je znázorněna podoba objektu Fomalhaut b, jak byla zachycena teleskopy.

Exoplaneta Fomalhaut b (označovaná také jako Dagon) měla obíhat hvězdu Fomalhaut A, která je téměř dvakrát větší než Slunce. Její objev byl ohlášen v roce 2008 a byl založen na datech z let 2004 a 2006. Na snímcích z teleskopu Hubble byla vidět jako jasná pohybující se tečka ve vzdálenosti 110 AU od hvězdy.

Už od začátku však byla exoplaneta zahalena nejasnostmi. Objekt totiž hodně zářil ve viditelném světle a zároveň nebyl pozorovatelný ve světle infračerveném, což je na exoplanety velmi neobvyklé. V roce 2014 potom exoplaneta ze snímků z teleskopu zmizela úplně.

Následná analýza ukázala, že od prvních snímků z roku 2004 až do roku 2014 záře planety postupně slábla. Z toho podle vědců vyplývá, že ke zničení původního objektu mohlo dojít ne dlouho před prvními pozorováními v roce 2004.

Objekt Fomalhaut b se nachází uprostřed disku prachu a ledu obíhajícího mateřskou hvězdu, který by mohl připomínat Kuiperův pás ve sluneční soustavě. V tomto prostředí pravděpodobně došlo ke srážce dvou planetek, nebo protoplanet, která vygenerovala množství drobných částic ledu a prachu.

Informace o hvězdě Fomalhaut

Velikost
Planety
Fomalhaut A Modrobílá hvězda 1.92 1.8 1
Fomalhaut B Oranžová hvězda 0.73 0.6 0
Fomalhaut C Červený trpaslík 0.18 (zhruba 0.3) 0

Vesmírný teleskop Roman by mohl detekovat až 100 tisíc exoplanet

7. 4. 2021 (novější než zobrazený článek)

Nový vesmírný teleskop NASA Roman by mohl být podle vědců schopen detekovat až 100 tisíc exoplanet. Nové planety by měly jít v pozorováních poznat hned dvěma odlišnými metodami: tranzitní a pomocí gravitační mikročočky. V obou případech je potřeba dlouhé a detailní pozorování hvězd, a na to bude Roman dobře vybaven.

Za dva roky od startu našel vesmírný teleskop TESS dva tisíce kandidátů na exoplanety, 120 z nich bylo potvrzeno

27. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) vyletěl do vesmíru v dubnu 2018, první světlo zachytil v srpnu. Během svých dosavadních operací objevil celkem 2 241 kandidátů na exoplanety - 120 z nich zatím bylo potvrzeno jako exoplanety. Primární vědecká fáze mise by měla trvat 2 roky, poté by měla následovat prodloužená část mise, během které bude TESS hledat exoplanety u nových hvězd.

Aktivita blízké hvězdy Lacaille 9352 v UV spektru by mohla znamenat problém pro možný život na jejích 3 exoplanetách

21. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

O blízké hvězdě Lacaille 9352 (Gliese 887) astronomové předpokládali, že je relativně klidná. Vycházeli totiž z optických pozorování, ve kterých je hvězda skutečně stabilní. Nová pozorování teleskopem Hubble v ultrafialovém spektru ale ukazují odlišný obrázek: erupce, které by mohly ovlivňovat dění na několika exoplanetách, které hvězdu obíhají.

V chladných hlubinách vesmíru byly nalezeny komplexní uhlovodíkové molekuly

20. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

Část uhlíku ve vesmíru se podle předpokladů vyskytuje ve formě polycyklických aromatických uhlovodíků. Už od 80. let vědci pozorovali známky těchto molekul ve vzdáleném vesmíru, ale teprve nyní se jim podařilo najít jasný důkaz. Našli je v regionu označovaném jako molekulární mračno Taurus (Taurus Molecular Cloud, TMC-1). Výsledky svého výzkumu publikoval vědecký tým vedený Brettem McGuirem z MIT.

Exoplaneta u hvězdy GJ 1132 zřejmě přišla o svou atmosféru a má nyní druhou s jiným složením

16. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

Pozorování teleskopu Hubble a počítačové modely naznačují, že exoplaneta GJ 1132 b by mohla přijít o svou původní atmosféru a vznikla u ní atmosféra druhá. Podle nové studie se v její aktuální atmosféře nachází vodík, kyanovodík, metan a aerosolová mlha. Toto složení je výsledkem chemických reakcí na povrchu a pod ním.

Ve vzdálenosti 91 světelných let byla objevena jedna z nejbližších tranzitujících exoplanet

14. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

U červeného trpaslíka G9-40 ve vzdálenosti asi 91 světelných let byla objevena exoplaneta o velikosti mezi Zemí a Neptunem. Poprvé byly známky této planety zpozorovány vesmírným teleskopem Kepler v roce 2019 a nyní byla její existence potvrzena pomocí Hobby-Eberly Telescope v Texasu.

U hvězdy Vega, kterou lze snadno vidět na naší obloze, se možná nachází masivní exoplaneta

11. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

Astronomové vedení Spencerem Hurtem objevili známky masivní exoplanety u blízké hvězdy Vega, druhé nejjasnější hvězdy na severní obloze. Tato hvězda vykazuje zřetelný periodický pohyb, který by mohl být způsoben gravitací obíhající masivní exoplanety. Ke svému studiu vědci využili data za 10 let pozorování hvězdy.