Jedna z prvních přímo pozorovaných exoplanet byla zničena v kolizi s jiným tělesem

6. 5. 2020

Objev exoplanety Fomalhaut b byl ohlášen už v roce 2008, šlo o jednu z prvních planet identifikovaných mimo sluneční soustavu. Z nových pozorování se však tato exoplaneta vytratila a podle nové studie ani nikdy pozorována nebyla. Šlo totiž zřejmě o oblak prachu, který je následkem nedávné kolize.

Fomalhaut b

Fomalhaut b Poloha bývalé exoplanety Fomalhaut b a její podoba zachycená teleskopem Hubble mezi roky 2004 a 2014. Na levém snímku je vidět disk materiálu obklopující hvězdu Fomalhaut. V pravé části je znázorněna podoba objektu Fomalhaut b, jak byla zachycena teleskopy.

Exoplaneta Fomalhaut b (označovaná také jako Dagon) měla obíhat hvězdu Fomalhaut A, která je téměř dvakrát větší než Slunce. Její objev byl ohlášen v roce 2008 a byl založen na datech z let 2004 a 2006. Na snímcích z teleskopu Hubble byla vidět jako jasná pohybující se tečka ve vzdálenosti 110 AU od hvězdy.

Už od začátku však byla exoplaneta zahalena nejasnostmi. Objekt totiž hodně zářil ve viditelném světle a zároveň nebyl pozorovatelný ve světle infračerveném, což je na exoplanety velmi neobvyklé. V roce 2014 potom exoplaneta ze snímků z teleskopu zmizela úplně.

Následná analýza ukázala, že od prvních snímků z roku 2004 až do roku 2014 záře planety postupně slábla. Z toho podle vědců vyplývá, že ke zničení původního objektu mohlo dojít ne dlouho před prvními pozorováními v roce 2004.

Objekt Fomalhaut b se nachází uprostřed disku prachu a ledu obíhajícího mateřskou hvězdu, který by mohl připomínat Kuiperův pás ve sluneční soustavě. V tomto prostředí pravděpodobně došlo ke srážce dvou planetek, nebo protoplanet, která vygenerovala množství drobných částic ledu a prachu.

Informace o hvězdě Fomalhaut

Poloměr
Fomalhaut A Modrobílá hvězda 1.92 1.8 1
Fomalhaut B Oranžová hvězda 0.73 0.6 0
Fomalhaut C Červený trpaslík 0.18 (zhruba 0.3) 0

Teleskop TESS už objevil 69 exoplanet a více než 2 000 zatím nepotvrzených kandidátů

11. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Dvě nově potvrzené exoplanety rozšířily celkový počet planet objevených teleskopem TESS na celkem 69. Teleskop navíc detekoval už téměř 2 200 kandidátů, které je ještě potřeba potvrdit pozorováním z jiného zařízení.

Astronomové identifikovali tisíc hvězd, od kterých by mohlo být možné detekovat život na Zemi

24. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

V posledních letech se lidstvu podařilo najít tisíce planet, které obíhají jiné hvězdy. V posledních letech se astronomům dokonce daří charakterizovat atmosféry některých z nich a uvažují nad tím, jak by šlo u těchto exoplanet detekovat známky života. Co kdyby ale někdo chtěl zkoumat Slunce a jeho planety? Vědci nyní přišli se seznamem hvězd, od kterých by to bylo možné s naší aktuální technikou.

Prstence materiálu kolem rodící se hvězdy ukazují, že planety vznikají zároveň s hvězdami

14. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se podařilo najít evidenci, že planety se začínají rodit už v době, kdy se jejich mateřské hvězdy stále ještě formují. Snímky z teleskopu ALMA ukazují mladou protohvězdu IRS 63 s rotujícím diskem materiálu, ve kterém se objevují mezery a prstence, které naznačují rodící se nové exoplanety. Sama hvězda je přitom stále ještě v procesu svého formování.

V atmosféře exoplanety WASP-121b bylo detekováno několik těžkých prvků včetně plynů železa

12. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se pomocí spektrální analýzy podařilo detekovat nové prvky v atmosféře extrémně horké exoplanety WASP-121b. Díky vysokým teplotám , které dosahují až 3 000 °C, se v atmosféře planety nachází v plynném stavu i těžké kovy jako je železo. Mezi nově detekované prvky v atmosféře planety WASP-121b patří vanadium, železo, chrom, vápník, sodík, hořčík a nikl.

Výkonný teleskop VLT vyfotil exoplanetu ve vzdálenosti 63 světelných let

6. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Do dnešního dne bylo objeveno několik tisíc exoplanet, jen pár desítek z nich však bylo pozorováno přímo. Většina exoplanet byla pozorována buď tak, že částečně zastínila světlo hvězdy, nebo bylo možné detekovat, jak na hvězdu působí svou gravitací. Astronomům se nyní podařilo rozšířit ne příliš početné řady exoplanet přímo vyfocených ve viditelném nebo infračerveném světle o Beta Pictoris b.

Nově objevená exoplaneta je první z kategorie středně velkých planet v těsné blízkosti hvězdy

4. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se podařilo identifikovat první exoplanetu z kategorie horkých neptunů. Jedná se o druh exoplanety velikosti Neptunu ve sluneční soustavě, která obíhá svou mateřskou hvězdu velmi blízko a panují na ní tedy vysoké teploty. Doposud byly v takové blízkosti hvězd známy planety o hodně větší, nebo naopak menší.

V galaxii M51 byl objeven první kandidát na planetu mimo Mléčnou dráhou

30. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Ve sluneční soustavě máme 8 planet. V posledních dvou dekádách k nim astronomové objevili několik tisícovek exoplanet v Mléčné dráze. Nyní se vědcům podařilo objevit prvního kandidáta na extragalaktickou planetu, tedy planetu obíhající hvězdu mimo naši galaxii. Jedná se o objekt v binárním systému v galaxii M51 (Vírová galaxie, Whirlpool) ve vzdálenosti 23 milionů světelných let.