Jedna z prvních přímo pozorovaných exoplanet byla zničena v kolizi s jiným tělesem

6. 5. 2020

Objev exoplanety Fomalhaut b byl ohlášen už v roce 2008, šlo o jednu z prvních planet identifikovaných mimo sluneční soustavu. Z nových pozorování se však tato exoplaneta vytratila a podle nové studie ani nikdy pozorována nebyla. Šlo totiž zřejmě o oblak prachu, který je následkem nedávné kolize.

Fomalhaut b

Fomalhaut b Poloha bývalé exoplanety Fomalhaut b a její podoba zachycená teleskopem Hubble mezi roky 2004 a 2014. Na levém snímku je vidět disk materiálu obklopující hvězdu Fomalhaut. V pravé části je znázorněna podoba objektu Fomalhaut b, jak byla zachycena teleskopy.

Exoplaneta Fomalhaut b (označovaná také jako Dagon) měla obíhat hvězdu Fomalhaut A, která je téměř dvakrát větší než Slunce. Její objev byl ohlášen v roce 2008 a byl založen na datech z let 2004 a 2006. Na snímcích z teleskopu Hubble byla vidět jako jasná pohybující se tečka ve vzdálenosti 110 AU od hvězdy.

Už od začátku však byla exoplaneta zahalena nejasnostmi. Objekt totiž hodně zářil ve viditelném světle a zároveň nebyl pozorovatelný ve světle infračerveném, což je na exoplanety velmi neobvyklé. V roce 2014 potom exoplaneta ze snímků z teleskopu zmizela úplně.

Následná analýza ukázala, že od prvních snímků z roku 2004 až do roku 2014 záře planety postupně slábla. Z toho podle vědců vyplývá, že ke zničení původního objektu mohlo dojít ne dlouho před prvními pozorováními v roce 2004.

Objekt Fomalhaut b se nachází uprostřed disku prachu a ledu obíhajícího mateřskou hvězdu, který by mohl připomínat Kuiperův pás ve sluneční soustavě. V tomto prostředí pravděpodobně došlo ke srážce dvou planetek, nebo protoplanet, která vygenerovala množství drobných částic ledu a prachu.

Informace o hvězdě Fomalhaut

Poloměr
Fomalhaut A Modrobílá hvězda 1.92 1.8 1
Fomalhaut B Oranžová hvězda 0.73 0.6 0
Fomalhaut C Červený trpaslík 0.18 (zhruba 0.3) 0

Ve vzdálenosti tisíc světelných let byla objevena nová exoplaneta v neptunské poušti

14. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Mezinárodní tým astronomů oznámil objev nové exoplanety NGTS-14Ab, která je asi o 30 % větší než planeta Neptun ve sluneční soustavě. Planeta byla objevena v rámci průzkumu NGTS (Next Generation Transit Survey), který pracuje s několika malými plně automatizovanými teleskopy v Čile. Exoplaneta se nachází v regionu označovaném jako neptunská poušť, což je oblast v blízkosti hvězd, kde se téměř nevyskytují planety velikostí podobné Neptunu.

Od nejbližší hvězdy Proxima Centauri k nám přichází neznámý rádiový signál

25. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se pomocí teleskopu Parkes v Austrálii podařilo zachytit rádiový signál, který k nám přichází od nejbližší hvězdy Proxima Centauri. Jeho původ zatím není známý a objevil se pouze jednou. Vědci, kteří hledají známky vyspělých civilizací ve vesmíru, jsou nadšení, ale zároveň upozorňují, že možných vysvětlení původu signálu bude jistě více.

Od blízké exoplanety Tau Boötis b vychází rádiové signály

21. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomům z Cornell University se podařilo detekovat rádiové signály od exoplanety Tau Boötis b, které naznačují existenci jejího magnetického pole. Toto záření totiž vzniká při interakci hvězdných větrů s magnetickým polem planety. Postup, který vědci použili, byl ověřen nejprve u planety Jupiter a následně byl aplikován na trojici známých exoplanet. Tau Boötis b je tak první exoplaneta, u které byly rádiové signály pozorovány.

Přímý snímek hnědého trpaslíka HD 33632 Ab pomůže vědcům s analýzou snímků vzdálených exoplanet

18. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vědcům se pomocí teleskopů Subaru a Keck na Havaji a vesmírného teleskopu Gaia podařilo přímo vyfotit hnědého trpaslíka, který obíhá hvězdu HD 33632 Aa. Nová data pomohou vědcům lépe zkoumat a charakterizovat exoplanety i další hnědé trpaslíky. Vědecká studie vyšla 30. listopadu v magazínu Astrophysical Journal Letters.

Kolem hvězdy HD106906 obíhá ve velké vzdálenosti exoplaneta, která by se mohla podobat potenciální deváté planetě ve sluneční soustavě

17. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta HD106906 b byla objevena už v roce 2013, ale teprve nyní byla určena její oběžná dráha. Planeta obíhá dvojhvězdu HD106906 ve vzdálenosti 730 AU, to je víc než 20x dál než obíhá Slunce planeta Neptun. Vědci také přišli s teorií, která tuto oběžnou dráhu vysvětluje - a která by také mohla vysvětlit oběžnou dráhu potenciální deváté planety u Slunce.

Vesmírný teleskop TESS detekoval dva mladé planetární systémy, objevil už 2 400 kandidátů

8. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Pomocí vesmírného teleskopu TESS se astronomům podařilo identifikovat dvě hvězdy, kolem kterých obíhají exoplanety. Jedná se o TOI-251, kterou obíhá planeta menší než Neptun a TOI-942 u níž byly objeveny dvě planety o velikost Neptunu. Mise TESS zatím vygenerovala 2 400 kandidátů na exoplanety, z toho 82 planety bylo potvrzeno. Celkem teleskop pozoruje kolem 200 tisíc hvězd.

Teleskop TESS už objevil 69 exoplanet a více než 2 000 zatím nepotvrzených kandidátů

11. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Dvě nově potvrzené exoplanety rozšířily celkový počet planet objevených teleskopem TESS na celkem 69. Teleskop navíc detekoval už téměř 2 200 kandidátů, které je ještě potřeba potvrdit pozorováním z jiného zařízení.