U mladé hvězdy ve vzdálenosti 30 světelných let byla objevena exoplaneta velikosti Neptunu

25. 6. 2020
Exoplanety Hvězdy

U mladé hvězdy AU Microscopii (AU Mic) se nachází exoplaneta AU Mic b o velikosti planety Neptun. V blízkosti Slunce je známo jen pár exoplanet obíhajících velmi mladou hvězdu. Tento nový objev umožní astronomům studii evoluce mladých hvězdných systémů, což jim na oplátku napoví, jak mohly vzniknout planety ve sluneční soustavě.

Exoplaneta Kepler 22f

Exoplaneta Kepler 22f Ilustrace exoplanety, která podle astronomů z NASA dosahuje 1,04 velikosti Země. Objevena byla s pomocí vesmírného teleskopu Kepler a je svou velikostí zatím nejblíže Zemi ze všech známých planet ve vesmíru.

Hvězda AU Microscopii má pouhých 20-30 milionů let, oproti tomu Slunce vzniklo před 4,5 miliardami let. Novou planetu u této hvězdy objevil teleskop TESS, který zachytil dva transity, tedy indikaci přechodu exoplanety před svojí hvězdou. Tyto tranzity byly následně potvrzeny z dat dalších zařízení.

Hvězda AU Microscopii

Analýza dat z teleskopů naznačuje, že exoplaneta b obíhá svou hvězdu velmi blízko, oběhne ji za pouhých 8 dní. Oproti naší planetě je také o dost větší: může dosahovat až 58násobku hmotnosti Země. Svou velikostí se pak podobá planetě Neptun, která je jen o něco menší.

Vědci nyní budou chtít prozkoumat atmosféru této planety. Vzhledem k tomu jak je mladá, by z ní mohl unikat materiál v takové míře, že by to mohlo být pozorovatelné i na dálku. Pokud by skutečně výrazně ztrácela svou atmosféru, mohla by mít nepravidelný tvar podobný kapce. Pokusí se také zjistit složení atmosféry, které by mohlo napovědět více o tom, jak daleko od hvězdy planeta vznikla.

Informace o hvězdě AU Microscopii