Nový objev NASA: voda je na Měsíci i mimo permanentně stíněná místa

NASA poprvé potvrdila existenci molekul vody na povrchu Měsíce v místech, kam svítí Slunce. Nový objev dokazuje, že voda se na Měsíci může nacházet na více místech než jen v permanentně stíněných kráterech, které se nacházejí primárně v polárních oblastech. K objevu vedla pozorování z teleskopu SOFIA, který je umístěný na palubě speciálního letadla.

Měsíc

Měsíc snímek Měsíce pořízený vesmírnou sondou Galileo při jejím odletu k Jupiteru. Vlevo nahoře leží Mare Imbrium tvořené hlavně ztuhlou lávou z období geologické aktivity Měsíce. Obrázek je výsledkem kompozice 18 snímků pořízených systémem několika instrumentů sondy Galileo.

Observatoř SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) detekovala vodu v kráteru Clavius na jižní polokouli v množství 100-412 částic na milion, to je zhruba 100x méně, než je vody na Sahaře. Na kubický metr regolitu by tak mohlo být na některých místech na Měsíci zhruba 3 decilitry vody.

Kde se voda na Měsíci bere?

Zatím není jisté, odkud se voda v kráteru Clavius vzala, ani jakým způsobem se zde udržuje. Sluneční radiace by měla molekuly vody rozkládat na vodík a kyslík, které následně unikají do vesmíru. Vodní led ve větší koncentraci proto zůstává v místech, kam Slunce nesvítí - pod povrchem, nebo v permanentním stínu kráterů v okolí pólů. Nové molekuly vody by podle vědců mohly přinášet mikrometeority, nebo úlomky z komet. Mohla by také vznikat v reakci iontů vodíku ve slunečním větru s kyslíkem přítomným v regolitu.

Hledání vody na Měsíci

Po misích Apollo v 70. letech se myslelo, že je Měsíc kompletně bez vody. Další průzkum z oběžné dráhy a pomocí impaktorů prokázal existenci vody v permanentně stíněných místech. Dále byly napříč Měsícem objeveny molekuly s vodíkem, ale nebylo zřejmé, zda se jedná o molekuly vody (H2O), nebo hydroxylu (OH). Nová pozorování nyní potvrzují, že se minimálně v některých případech jedná skutečně o vodu. Voda je klíčový zdroj pro budoucí průzkum Měsíce a výstavbu alespoň částečně nezávislé stanice na Měsíci. Je nezbytná pro lidskou posádku a navíc z ní lze vyrábět palivo pro rakety. Zatím nicméně není zřejmé, zda je detekovaná voda jednoduše dostupná a bylo by možné ji pro budoucí stanici využít. Lunární program Artemis zatím počítá s výstavbou v blízkosti jižního pólu, kde se nachází ve větším množství.