Nový objev NASA: voda je na Měsíci i mimo permanentně stíněná místa

NASA poprvé potvrdila existenci molekul vody na povrchu Měsíce v místech, kam svítí Slunce. Nový objev dokazuje, že voda se na Měsíci může nacházet na více místech než jen v permanentně stíněných kráterech, které se nacházejí primárně v polárních oblastech. K objevu vedla pozorování z teleskopu SOFIA, který je umístěný na palubě speciálního letadla.

Měsíc

Měsíc snímek Měsíce pořízený vesmírnou sondou Galileo při jejím odletu k Jupiteru. Vlevo nahoře leží Mare Imbrium tvořené hlavně ztuhlou lávou z období geologické aktivity Měsíce. Obrázek je výsledkem kompozice 18 snímků pořízených systémem několika instrumentů sondy Galileo.

Observatoř SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) detekovala vodu v kráteru Clavius na jižní polokouli v množství 100-412 částic na milion, to je zhruba 100x méně, než je vody na Sahaře. Na kubický metr regolitu by tak mohlo být na některých místech na Měsíci zhruba 3 decilitry vody.

Kde se voda na Měsíci bere?

Zatím není jisté, odkud se voda v kráteru Clavius vzala, ani jakým způsobem se zde udržuje. Sluneční radiace by měla molekuly vody rozkládat na vodík a kyslík, které následně unikají do vesmíru. Vodní led ve větší koncentraci proto zůstává v místech, kam Slunce nesvítí - pod povrchem, nebo v permanentním stínu kráterů v okolí pólů. Nové molekuly vody by podle vědců mohly přinášet mikrometeority, nebo úlomky z komet. Mohla by také vznikat v reakci iontů vodíku ve slunečním větru s kyslíkem přítomným v regolitu.

Hledání vody na Měsíci

Po misích Apollo v 70. letech se myslelo, že je Měsíc kompletně bez vody. Další průzkum z oběžné dráhy a pomocí impaktorů prokázal existenci vody v permanentně stíněných místech. Dále byly napříč Měsícem objeveny molekuly s vodíkem, ale nebylo zřejmé, zda se jedná o molekuly vody (H2O), nebo hydroxylu (OH). Nová pozorování nyní potvrzují, že se minimálně v některých případech jedná skutečně o vodu. Voda je klíčový zdroj pro budoucí průzkum Měsíce a výstavbu alespoň částečně nezávislé stanice na Měsíci. Je nezbytná pro lidskou posádku a navíc z ní lze vyrábět palivo pro rakety. Zatím nicméně není zřejmé, zda je detekovaná voda jednoduše dostupná a bylo by možné ji pro budoucí stanici využít. Lunární program Artemis zatím počítá s výstavbou v blízkosti jižního pólu, kde se nachází ve větším množství.

Rusko a Čína spojí své síly pro výstavbu lunární výzkumné stanice

26. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Ruská federace plánuje spolupráci s Čínou na výstavbě a používání lunární stanice. Obě země nyní připravují vzájemnou dohodu o mezinárodní lunární výzkumné stanici ILRS (International Lunar Research Station). Zatím není zřejmé, kdy bude dohoda podepsána. Rýsuje se tak už druhá stanice na Měsíci vedle americké základny Artemis basecamp.

NASA na čtvrtek plánuje opakovaný test rakety SLS - pokud se podaří, mohla by raketa poprvé letět do vesmíru ještě letos

24. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Americká vesmírná agentura zůstává i po problémech při posledním testu rakety SLS mírně optimistická a nevylučuje první start této těžké rakety ještě v tomto roce. Opakování zážehu SLS (tzv. green run) je nyní plánováno na čtvrtek 25. února. Prví lednový test byl automaticky přerušen po 67 sekundách z původně plánovaných 485 sekund.

Orbitální sonda LRO na oběžné dráze Měsíce dostala update softwaru, aby mohla pořizovat speciální fotografie povrchu

15. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Po 11 letech na oběžné dráze Měsíce dostala americká vesmírná sonda LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) update svého palubního softwaru. Nově napsaná část programu sondě umožní měnit svou orientaci poté, co bylo v roce 2018 vypnuto zařízení MIMU, které měřilo právě orientaci sondy. Od té doby LRO využívá polohy hvězd, která však neumožňuje provádět rychlé a komplikované manévry nutné pro pořízení některých snímků povrchu Měsíce.

NASA se domluvila se SpaceX, Falcon Heavy dopraví na oběžnou dráhu Měsíce základní moduly stanice Gateway

12. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Americká vesmírná agentura vybrala společnost SpaceX pro dopravu základních modulů stanice Gateway na oběžnou dráhu Měsíce. Součástí dohody je doprava modulu PPE (Power and Propulsion Element), který bude stanici zásobovat energií a obytného modulu HALO (Habitation and Logistics Outpost). Oba moduly poletí do vesmíru společně na raketě Falcon Heavy nejdřív v květnu 2024. Celkem za tuto službu NASA zaplatí SpaceX 331,8 milionů dolarů.

Společnost Firefly Aerospace dopraví na povrch Měsíce přistávací modul s vědeckými instrumenty NASA

7. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

NASA udělila společnosti Firefly Aerospace kontrakt na dopravu 10 vědeckých instrumentů na povrch Měsíce. Mise bude součástí komerčního programu CLPS (Commercial Lunar Payload Services), ve kterém NASA najímá soukromé společnosti pro dopravu nákladu na Měsíc. Firefly na Měsíc pošle přistávací modul Blue Ghost, mise je plánována na polovinu roku 2023.

Miniměsíc 2020 SO se v úterý podruhé přiblíží k Zemi a v březnu zcela opustí okolí naší planety

1. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Malý objekt s označením 2020 SO se v první polovině února podruhé za několik měsíců přiblíží k Zemi a poté okolí naší planety definitivně opustí. Země tak ztratí třetí známý miniměsíc, i když tento se od těch ostatních hodně liší - je umělý. NASA totiž potvrdila, že se jedná o raketu Centaur ze 60. let, která vynesla na oběžnou dráhu lunární sondu Surveyor 2.

Kde se bere voda na Měsíci? Kromě slunečního větru by mohla vznikat také za přispění magnetosféry Země

29. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Na povrchu Měsíce se nachází voda - v permanentním stínu kráterů i vázaná v horninách. Doposud se předpokládalo, že pochází z interakcí slunečního větru s materiálem na povrchu. Nová studie nicméně odhalila, že by mohl existovat ještě další zdroj měsíční vody - Země. Vyplývá to z vědecké studie publikované v magazínu Astrophysical Journal Letters.