Podle nové studie druhá nejbližší exoplaneta obíhající Barnardovu hvězdu neexistuje

Nová pozorování ukazují, že to, co vědce vedlo k objevu exoplanety u třetí nejbližší hvězdy od Slunce, by mohla být aktivita hvězdy samotné. Barnardova hvězda (Barnards star) se nachází pouhých 6 světelných let daleko a planeta u ní byla objevena v roce 2018 prostřednictvím metody radiální rychlosti. Podle nové studie by však mohl být stejný efekt způsobený aktivitou samotné hvězdy a není tak jisté, že kolem ní skutečně nějaká planeta obíhá.

Exoplaneta Kepler 22f

Exoplaneta Kepler 22f Ilustrace exoplanety, která podle astronomů z NASA dosahuje 1,04 velikosti Země. Objevena byla s pomocí vesmírného teleskopu Kepler.

Barnardova hvězda je malý červený trpaslík o asi 14 % hmotnosti Slunce. Jedná se o aktivní hvězdu, která často vykazuje záblesky radiace způsobené erupcemi. V roce 2018 byl detekován drobný pohyb hvězdy, který vědci vykládají jako gravitační vliv exoplanety o třech hmotnostech Země ve vzdálenosti asi 0,4 AU. Tato exoplaneta by měla mít dobu oběhu zhruba 233 dní.

Nová studie vychází ze stejných dat, ke kterým vědci připojili nová pozorování. Signál představující planetu však nenašli. Naopak se jim podařilo identifikovat náznaky aktivity hvězdy se stejnou periodou. Ta by mohla být způsobena například perzistentní skvrnou na povrchu hvězdy.

Vědecký tým, který oznámil původní objev exoplanety Barnard's Star b, si nicméně za svým objevem stojí. Vědci před třemi lety zkoumali, zda jimi detekovaný signál nemůže být způsobený hvězdnou aktivitou a tuto hypotézu zavrhli jako nepravděpodobnou.

Pro finální vyřešení otázky existence exoplanety Barnard's Star b potřebují vědci další data. Nový, citlivější instrument je zatím v provozu jen pár měsíců a hvězdu bude dál pozorovat a sbírat potřebná data o jejím sebemenším pohybu.