Průzkum materiálu v okolí mladých hvězd odhalil zásoby organických sloučenin, stanou se součástí nových planet

Mezinárodní tým astronomů zmapoval pomocí observatoře ALMA chemické složení protoplanetárních disků u 5 blízkých mladých hvězd. Objevili v nich velké zásoby organických sloučenin. Potvrzuje se tak,že i u jiných hvězd se může nacházet komplexní chemie podobná té, která se nacházela v dávné sluneční soustavě. Jedná se o nejrozsáhlejší podobný průzkum, který vědci prezentují ve 20 vědeckých studiích, ty vyjdou souhrnně ve speciálním vydání Astrophysical Journal Supplement Series.

Disk materiálu obklopující hvězdu HD 163296

Disk materiálu obklopující hvězdu HD 163296 Snímek hvězdy HD 163296 pořízený observatoří ALMA. Modrou barvou je vyznačená přítomnost kyanovodíku.

Vznik planet

Planety vznikají z protoplanetárního disku hmoty, která rotuje kolem mladých hvězd. Tento materiál se gravitací srocuje do shluků, ze kterých časem vznikají nejprve menší tělesa a později protoplanety. Rodící se planety dál sbírají hmotu, která se nachází na jejich oběžné dráze kolem hvězdy, až tento prostor zcela vyčistí.
V novém výzkumu se vědci zaměřili na pětici mladých hvězd, u kterých byly už dříve pozorované disky materiálu. Jedná se o hvězdy IM Lup, GM Aurigae, AS 209, HD 163296 a MWC 480, které se nachází ve vzdálenosti 330 - 530 světelných let.

Observatoř ALMA v Čile zkoumá vesmír v milimetrových a menších vlnových délkách, což vědcům umožňuje zjistit chemické složení vzdálených objektů. Podařilo se jim tak pozorovat molekuly HCN, C2H a H2CO v nebývalém detailu. Zachytili také komplexnější molekuly HC3N, CH3CN a c-C3H2. Tyto sloučeniny byly ve vesmíru pozorovány už dříve, nikdy ale v takovém detailu.

Detailní snímky z observatoře ALMA ukazují, že tyto molekuly nejsou v discích rozloženy rovnoměrně a různé molekuly se nacházejí na různých místech. Jedná se o evidenci, že místo, kde vznikají nové planety, do znační míry definuje jejich složení.