Exoplanety < LIVING fUTURE

Exoplaneta s výrazně eliptickou oběžnou dráhou zažívá extrémní teplotní výkyvy

Nově objevená masivní exoplaneta TOI-3362 b má eliptickou oběžnou dráhu a vědci předpokládají, že se postupně přibližuje svojí hvězdě. Podle vědecké studie publikované v magazínu Astrophysical Journal Letters má dokonce nejprotáhlejší orbitu ze všech známých exoplanet s periodou kratší než 30 dní. Exoplaneta je zřejmě v procesu migrace blíž k hvězdě, což z ní učiní tzv. horký Jupiter.

MiseStartStatus
missions icon TESS 18. 4. 2018 Probíhá
Exoplaneta, horký Jupiter

Exoplaneta, horký Jupiter Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na obrázku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od něj ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Nový výzkum ukazuje, že dráha planety je výrazně protáhlá, ve svém nejvzdálenějším bodě od hvězdy se nachází 9x dál než v nejbližším. To zřejmě způsobuje velké teplotní výkyvy a extrémní počasí. Vědci ve své studii odhadují, že teplotní rozdíly u TOI-3362 b by mohly být až 2x větší než rozdíly teplot mezi nejteplejším a nejchladnějším místem na Zemi.

Vědci v atmosféře TOI-3362 b očekávají velmi silné větry. Při největším přiblížení hvězdě by mohlo docházet k vypařování některých kovových prvků jako je hliník do atmosféry a v nejvzdálenějším k opětovnému srážení, což by mohlo vést k hliníkovému dešti. To vše během roku, který na této exoplanetě trvá pouhých 18 dní.