Je Mars geologicky aktivní planeta?

1. 12. 2010
Mars MRO Vesmír Geologie ve vesmíru

Největší sopka Sluneční soustavy Olympus Mons na Marsu spí, je neaktivní po celou dobu, co jej lidé svými dalekohledy pozorují. Ani jinde na Marsu nejsou sopky aktivní. Alespoň jsme o nich nevíme. Mars je oficiálně mrtvá planeta, nejsou na ní známky organického života ani geologické aktivity, její magnetické pole velmi slabé. Může Mars přímo před očima našich kamer s ultravysokým rozlišením skrývat tak velké tajemství jako je geologická aktivita?

Hluboké jámy na Marsu

Hluboké jámy na Marsu - Geologické útvary na Marsu jak je zachytila kamera orbitální sondy MRO.

Nové záběry kamer orbitální sondy Mars Reconnaisance Orbiter (MRO) ukazují stále podivnější geologické útvary, které dávají vzniknout stále novým otázkám. High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) je kamera, která snímá povrch planety ve vysokém rozlišení a na výsledných obrázcích lze rozpoznat i menší geologické útvary.

Nedávno tak byly na povrchu Marsu objeveny zvláštní díry geologického původu, ze kterých zdá se uniká horký vzduch. Podle zbarvení okolí útvarů na obrázku s sebou horké plyny z nitra planety vynáší na povrch drobné tmavé částečky, které jsou potom rozfoukány větry v řídké atmosféře planety (obrázky vpravo).

Na snímcích Marsu, které NASA zpracovává, se objevují také další zajímavé útvary. Jedněmi z takových jsou objekty, které připomínají bahenní vulkány jak je známe z etnicky aktivních míst na Zemi, například na Islandu. Bahenní vulkán je ve skutečnosti velká louže směsi horkého bahna, plynů a kamennů tlačené z hloubi planety k povrchu.

Existence horkého jádra Marsu by znamenala, že planeta je stále aktivní a mohla by mít rozžhavené jádro. Od něj už není daleko k aktivním sopkám, geologické aktivitě a existenci podmínek vhodných pro život.

NASA se pokusí zachránit minisondu zaseknutou na Marsu

8. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA se pokusí zachránit minisondu zaseknutou na MarsuSoučástí mise InSight je mimo jiné malá sonda HP3, která se má zavrtat pod povrch a měřit teplo vycházející z nitra planety. Krátce po vypuštění sondy v únoru tohoto roku však došlo k jejímu zaseknutí a od té doby leží nehybně, částečně zavrtaná pod povrch. Vědci z NASA si nyní myslí, že ví, co problémy způsobilo, a pokusí se je v následujících dnech vyřešit.

2. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda InSight slyší na Marsu různé zvuky, jen některé z nich jsou ale z nitra planetySeismometr SEIS, který je součástí mise InSight na Marsu, zkoumá nitro sousední planety prostřednictvím seismických vln. První signál zachytil v dubnu letošního roku a od té doby jich zaznamenal něco málo přes sto. Podobné signály však mohou mít různý původ a nemusí být snadné jej poznat. Relativně jistí, že pochází z nitra planety, jsou si vědci zatím u zhruba dvacítky z těchto signálů.

Sesuv půdy na Marsu zachycen přímo v akci z oběžné dráhy

6. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sesuv půdy na Marsu zachycen přímo v akci z oběžné dráhyOrbitální sonda MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) zachytila z oběžné dráhy sesuv půdy v oblasti severního pólu Marsu. Půda je zde obohacená o led, který každé jaro při zvýšení teplot taje, což způsobuje destabilizaci útesů, která v důsledku vede k sesuvům. Útes, na kterém byl tento sesuv koncem letošního května zachycený, má výšku asi půl kilometru.

Helikoptéra, která má brázdit nebesa Marsu, byla připevněna k roveru Mars 2020

31. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Helikoptéra, která má brázdit nebesa Marsu, byla připevněna k roveru Mars 2020Inženýři připevnili k roveru Mars 2020 helikoptéru, která má při misi létat atmosférou sousední planety. Helikoptéra je nyní připojena ke spodní části roveru, kde bude po celou dobu letu vesmírem, při vstupu do atmosféry a i nějakou dobu po přistání. Teprve až bude nalezeno vhodné místo na Marsu pro její vypuštění, dostane se z kapsle, která ji bude chránit. Rover vyletí do vesmíru na raketě Atlas V příští rok v červenci.

12. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity na Marsu narazil na komplexní skálu, která zřejmě vznikla za přítomnosti větru a vodyRobotické vozítko Curiosity narazilo na Marsu na skálu tvořenou desítkami tenkých vrstev, které zřejmě vznikly v dynamickém prostředí v dávné minulosti planety. Tento útvar byl pojmenován Strathdon a rover pořídil množství jeho snímků, ze kterých následně vědci z NASA vytvořili detailní mozaiku. Lze na ní pozorovat zvlněné vrstvy materiálu, který podle vědců se zřejmě usazoval za přítomnosti větru i vody.

Rover Curiosity detekoval na Marsu zatím nejvyšší koncentraci metanu

26. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity detekoval na Marsu zatím nejvyšší koncentraci metanuV minulém týdnu se podařilo roveru Curiosity zachytit doposud nejvyšší koncentraci metanu: 21 částic na miliardu. NASA kvůli tomu změnila plány roveru na několik následujících dní, aby mohl tuto anomálii prošetřit. Zatím není zřejmé odkud se metan bere, jeho rychlý rozpad v atmosféře však naznačuje nedávný vznik. Metan na Zemi vzniká při interakci hornin s vodou, nebo biologickými procesy.

3. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity našel zatím největší koncentraci jílovitých hornin během svojí miseRover Curiosity se nedávno dostal do nové geologické oblasti, u které pozorování z oběžné dráhy napovídala, že by mohla obsahovat velké množství jílovitých hornin. Analýza vnitřku hornin pomocí vrtání nyní tyto závěry potvrdila, rover narazil na zatím největší koncentraci těchto hornin od začátku svojí mise. Vědci předpokládají, že tato oblast byla před miliardami let dnem jezera, na které se ukládaly vrstvy sedimentů.