Je Mars geologicky aktivní planeta?

1. 12. 2010
Mars MRO Vesmír Geologie ve vesmíru

Největší sopka Sluneční soustavy Olympus Mons na Marsu spí, je neaktivní po celou dobu, co jej lidé svými dalekohledy pozorují. Ani jinde na Marsu nejsou sopky aktivní. Alespoň jsme o nich nevíme. Mars je oficiálně mrtvá planeta, nejsou na ní známky organického života ani geologické aktivity, její magnetické pole velmi slabé. Může Mars přímo před očima našich kamer s ultravysokým rozlišením skrývat tak velké tajemství jako je geologická aktivita?

Hluboké jámy na Marsu

Hluboké jámy na Marsu - Geologické útvary na Marsu jak je zachytila kamera orbitální sondy MRO.

Nové záběry kamer orbitální sondy Mars Reconnaisance Orbiter (MRO) ukazují stále podivnější geologické útvary, které dávají vzniknout stále novým otázkám. High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) je kamera, která snímá povrch planety ve vysokém rozlišení a na výsledných obrázcích lze rozpoznat i menší geologické útvary.

Nedávno tak byly na povrchu Marsu objeveny zvláštní díry geologického původu, ze kterých zdá se uniká horký vzduch. Podle zbarvení okolí útvarů na obrázku s sebou horké plyny z nitra planety vynáší na povrch drobné tmavé částečky, které jsou potom rozfoukány větry v řídké atmosféře planety (obrázky vpravo).

Na snímcích Marsu, které NASA zpracovává, se objevují také další zajímavé útvary. Jedněmi z takových jsou objekty, které připomínají bahenní vulkány jak je známe z etnicky aktivních míst na Zemi, například na Islandu. Bahenní vulkán je ve skutečnosti velká louže směsi horkého bahna, plynů a kamennů tlačené z hloubi planety k povrchu.

Existence horkého jádra Marsu by znamenala, že planeta je stále aktivní a mohla by mít rozžhavené jádro. Od něj už není daleko k aktivním sopkám, geologické aktivitě a existenci podmínek vhodných pro život.

15. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

První vědecké závěry z mise Trace Gas Orbiter: v atmosféře Marsu je metan i vodaEvropská vesmírná agentura ESA prezentovala nejnovější výsledky mise orbitální sondy Trace Gas Orbiter (TGO), která od roku 2016 obíhá kolem planety Mars. Mezi výsledky jsou dopady loňské globální prachové bouře nebo také překvapivě nízké množství metanu v atmosféře. K tématu byly publikovány hned dvě studie v magazínu Nature a jedna v Proceedings of the Russian Academy of Science a výsledky zkoumání byly prezentovány na generálním shromáždění European Geosciences Union ve Vídni.

Jak vypadá zatmění Slunce na Marsu? Úplně jinak než na Zemi

7. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Jak vypadá zatmění Slunce na Marsu? Úplně jinak než na ZemiPři zatmění Slunce dochází k zakrytí naší hvězdy Měsícem při pohledu ze Země, podobná situace nastává také na Marsu, jehož dva měsíce jsou však od toho našeho dost odlišné. Phobos ani Deimos totiž nemají kulatý tvar, ani se z povrchu Marsu nejeví podobně velké jako Slunce. Při zatmění tak není disk Slunce zcela zakrytý a odhaluje nepravidelný tvar obou měsíců. Jak takové marsovské zatmění Slunce vypadá ukázaly nové snímky z roveru Curiosity.

1. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pod povrchem Marsu by mohla existovat jezera s vodou, která by se mohla dostávat na povrchPodle nové studie by na Marsu mohla proudit voda z hloubky několika set metrů na povrch a vytvářet úkazy pozorovatelné z oběžné dráhy, které vypadají jako vodní koryta ve svazích. Umožnit by to měly praskliny v povrchu, které vedou hluboko pod zem, až do zásobáren podpovrchové vody. Podobné mechanismy se objevují také na Zemi v Saharské poušti. Místa, kde z prasklin vyvěrají prameny vody, by mohly být vhodné pro první kolonie, které by mohly vodu využívat.

Řeky na Marsu byly podle nové studie větší než na Zemi

29. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Řeky na Marsu byly podle nové studie větší než na ZemiDnes je Mars suchá planeta, ale jeho pozorování ukazují, že tomu tak nebylo vždy. Orbitální sondy pozorují dnes už vyschlá masivní říční koryta a sondy na povrchu zkoumají horniny, které se nápadně podobají těm, které na Zemi vznikají na dně řek, jezer a moří. Podle nové studie vědců z University of Chicago byly řeky na Marsu širší než srovnatelné toky na Zemi a nešlo o nějakou krátkodobou anomálii. Voda na Marsu byla rozšířená globálně a vyskytovala se po období nejméně jedné miliardy let.

S Roverem Mars2020 poletí na rudou planetu také malá helikoptéra, jaká bude její mise?

25. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

S Roverem Mars2020 poletí  na rudou planetu také malá helikoptéra, jaká bude její mise?V uplynulých týdnech prošel už sestavený rover prvním kolem intenzivních testů, které mají zjistit, zda zařízení vydrží start na raketě, cestu vesmírem, přistání a následně vědecké operace na Marsu. Rover Mars2020 prošel zatím všechny testy bez problémů. Součástí mise má být také poletující menší sonda, která se má stát prvním létající objektem mimo Zemi. Co přesně bude malá helikoptéra na Marsu dělat? A jakými instrumenty buďte vybavena?

Sonda InSight začala s vrtáním pod povrch Marsu, brzy se však zasekla

6. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda InSight začala s vrtáním pod povrch Marsu, brzy se však zaseklaSoučástí robotické sondy InSight je mimo jiné zařízení na vrtání do země a měření teplot až do hloubky 5 metrů. Instrument HP3 přezdívaný Krtek se do povrchu Marsu zaryl ve čtvrtek, nicméně po necelém půl metru přestal a zřejmě se zasekl. Doposud se nepodařilo hloubení obnovit, operátoři mise se domnívají, že sonda mohla narazit na větší kámen a je částečně nakloněná. Nyní probíhá analýza stavu sondy a další pokus o vrtání je v plánu do dvou týdnů.

Čína se příští rok chystá přistát na Marsu

5. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čína se příští rok chystá přistát na MarsuPo úspěšném prosincovém přistání na odvrácené straně Měsíce by mohla Čína vyslat příští rok podobnou sondu na povrch planety Mars. Zmínil to Wu Weiren, hlavní designér čínského lunárního programu Change, na Čínském lidovém politickém poradním shromáždění (CPPCC). Zatím není známo více informací kromě toho, že sonda má "kroužit kolem rudé planety, přistát na ní a zkoumat ji". Čína má v příštím roce v plánu také další lunární sondu, která by tentokrát měla přivézt vzorky hornin na Zemi.