Je Mars geologicky aktivní planeta?

01. 12. 2010
Mars MRO Vesmír Geologie ve vesmíru

Největší sopka Sluneční soustavy Olympus Mons na Marsu spí, je neaktivní po celou dobu, co jej lidé svými dalekohledy pozorují. Ani jinde na Marsu nejsou sopky aktivní. Alespoň jsme o nich nevíme. Mars je oficiálně mrtvá planeta, nejsou na ní známky organického života ani geologické aktivity, její magnetické pole velmi slabé. Může Mars přímo před očima našich kamer s ultravysokým rozlišením skrývat tak velké tajemství jako je geologická aktivita?

Hluboké jámy na Marsu

Hluboké jámy na Marsu - Geologické útvary na Marsu jak je zachytila kamera orbitální sondy MRO.

Nové záběry kamer orbitální sondy Mars Reconnaisance Orbiter (MRO) ukazují stále podivnější geologické útvary, které dávají vzniknout stále novým otázkám. High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) je kamera, která snímá povrch planety ve vysokém rozlišení a na výsledných obrázcích lze rozpoznat i menší geologické útvary.

Nedávno tak byly na povrchu Marsu objeveny zvláštní díry geologického původu, ze kterých zdá se uniká horký vzduch. Podle zbarvení okolí útvarů na obrázku s sebou horké plyny z nitra planety vynáší na povrch drobné tmavé částečky, které jsou potom rozfoukány větry v řídké atmosféře planety (obrázky vpravo).

Na snímcích Marsu, které NASA zpracovává, se objevují také další zajímavé útvary. Jedněmi z takových jsou objekty, které připomínají bahenní vulkány jak je známe z etnicky aktivních míst na Zemi, například na Islandu. Bahenní vulkán je ve skutečnosti velká louže směsi horkého bahna, plynů a kamennů tlačené z hloubi planety k povrchu.

Existence horkého jádra Marsu by znamenala, že planeta je stále aktivní a mohla by mít rozžhavené jádro. Od něj už není daleko k aktivním sopkám, geologické aktivitě a existenci podmínek vhodných pro život.

23. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Aktuální počasí na Marsu: NASA díky sondě InSight zprovoznila meteorologickou staniciRobotická sonda InSight sedí nehybně na povrchu Marsu a postupně zprovozňuje různá zařízení, která s sebou ze Země přivezla. NASA nyní spustila webovou stránku, kde můžete pozorovat kontinuální a aktuální informace o počasí v místě přistání, Elysium Planitia. Z naměřených hodnot je krásně vidět, jak teploty kolísají mezi dnem a nocí, je mezi nimi rozdíl až 80 °C. Kromě teplot vzduchu měří sonda InSight také aktuální atmosférický tlak a sílu větru.

12. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda MAVEN zkracuje svou oběžnou dráhu, aby mohla přenášet data od roveru Mars 2020Orbitální sonda MAVEN přiletěla k Marsu před čtyřmi roky a jejím hlavním úkolem je zkoumání řídké atmosféry planety. Podobně jako další sondy na oběžné dráze planety však má také funkci komunikační družice: přeposílá signál od robotických sond na povrchu směrem k Zemi. 11 února proto začala sonda snižovat svou oběžnou dráhu, v nejvzdálenějším bodě se tak bude nacházet 4 500 kilometrů od povrchu namísto původních 6 200 kilometrů.

První evropský rover na Marsu ExoMars dostal nové jméno: Rosalind Franklin

07. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

První evropský rover na Marsu ExoMars dostal nové jméno: Rosalind FranklinEvropský rover ExoMars, který poletí na rudou planetu v příštím roce, dostal nové jméno. Ponese jméno anglické chemičky Rosalindy Franklinové, která výrazným způsobem přispěla ke zkoumání DNA. Zkoumání základů života bude mít rover s Franklinovou společné, cílem mise je totiž hledání známek života na sousední planetě, a to nejen na jejím povrchu, ale také hluboko pod ním. Mise ExoMars je společným projektem evropské a ruské vesmírné agentury.

Pod povrchem kráteru Gale na Marsu se vyskytují pórovité horniny

06. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pod povrchem kráteru Gale na Marsu se vyskytují pórovité horninyVědcům se podařilo využít data z roveru Curiosity ke změření gravitační síly v kráteru Gale a z toho odvodit strukturu hornin v centrální hoře kráteru. Výsledky ukazují, že terén pod povrchem kráteru má nižší hustotu, než se původně předpokládalo. To si vědci ve studii publikované v magazínu Science vysvětlují tím, že horniny jsou spíše pórovité.

Sonda MRO vyfotila z oběžné dráhy nový kráter na Marsu

03. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda MRO vyfotila z oběžné dráhy nový kráter na MarsuTento obrázek ukazuje impaktní kráter, který vznikl mezi červencem a zářím 2018. Nachází se v oblasti jižního pólu pokryté ledovou čepičkou, pod kterou je načervenalá hornina. Při nárazu tělesa do povrchu Marsu došlo k vyhození několika tun materiálu do ovzduší, který se následně v okolí dopadu usadil na bílou vrstvu ledu.

28. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Poslední pokusy o oživení Opportunity k výsledku nevedly, mise roveru je tak zřejmě u konceRover Opportunity se naposledy ozval 10. června loňského roku. Jen pár dní na to byl pohlcen globální písečnou bouří, která obklopila celou planetu, a od té doby mlčí. Je pravděpodobné, že byl v bouři poškozen, nebo jsou jeho solární panely pokryté vrstvou materiálu a nemohou generovat novou energii pro přístroje na palubě. NASA vyslala k Opportunity na 600 příkazů, kterými se pokoušela rover probudit, žádný z nich ale k probuzení nevedl.

Orbitální sonda MRO zachytila zvláštní terén v okolí jižního pólu Marsu

20. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Orbitální sonda MRO zachytila zvláštní terén v okolí jižního pólu MarsuVesmírná sonda MRO vyfotografovala loni s září z oběžné dráhy Marsu zvláštní terén v regionu jižního pólu planety. Oblast se nazývá Araneiform terrain (pavoučí terén) a je tvořena drobnými koryty, která se během léta na jižní polokouli světlejší. Mezi světlými liniemi se objevují také tmavé oblasti tvořené pravděpodobně prachem. Geologická rozmanitost Marsu je dobře pozorovatelná z povrchu i z oběžné dráhy.