Mysteriózní polární hexagon planety Saturn

29. 1. 2011
Saturn Cassini Vesmír

Věda, a astronomie především, byla vždy z velké části o tom, že máte nějaký jev a vědeckým bádáním a experimenty se snažíte přijít na jeho podstatu, co jej způsobuje, jaké procesy jej provází. Velké množství jevů už chápeme a důvěrně známe, ještě více toho ale nevíme. Z podstaty vesmíru známe pouhý nepatrný zlomek, můžeme vlastně říct, že nevíme skoro nic. Zářivým příkladem je úkaz na severním pólu planety Saturn.

Šestiúhelník planety Saturn

Šestiúhelník planety Saturn doposud nevysvětlený úkaz na severním pólu Saturnu, vyfotografovaný sondami Voyager i vesmírnou sondou Cassini.

V roce 1980 a 1981 proletěly systémem Saturnu dvě vesmírné sondy Voyager a na svých fotografiích poprvé zblízka zachytily dechberoucí prstence planety, její měsíce a velmi neočekávaný jev na samotné planetě Saturn. Na jejím severním pólu se totiž nachází téměř pravidelný šestiúhelník. Je obrovský, má 25 tisíc kilometrů napříč, planeta Země by se do něj vešla několikrát. K překvapení vědců našla po více jak 20ti letech v podstatě nezměněný hexagon také sonda Cassini.

Z měření a fotografování tří vesmírných sond toho stále nevíme dostatek, abychom mohli s přesností říct, co vlastně šestiúhelník na Saturnu je. Ze snímků sondy Cassini víme, že se nejedná o povrchový jev, ale že zasahuje až 100 kilometrů od horní vrstvy atmosféry do hlubin Saturnu. Uvnitř šestiúhelníku se vyskytují menší mraky, které krouží kolem severního pólu jako auta na závodní dráze.

V průběhu tří dekád, co se o úkazu ví, se objevilo několik teorií, co by jej mohlo způsobovat. Dříve se uvažovalo o spojitosti se severní polární září planety, která se vyskytuje přímo nad úkazem, hloubka fenoménu to ale podle vědců z NASA vylučuje. Z podobných důvodů zamítají i hypotézu, že by za zformováním šestiúhelníku mohly být rádiové emise z planety Saturn. Nejblíže se s vysvětlením fenoménu zatím dostali v roce 2010 výzkumníci na Oxfordské univerzitě, kterým se v experimentu podařilo dosáhnout obdobného tvaru. V jejich modelu použili válec s vodou na rotujícím podkladu a v něm vytvořili několik proudů, v závislosti na rychlosti vnitřních proudů dostali pravidelné mnohoúhelníky, od trojúhelníku až po ovál. Ve skutečnosti jde o poměrně známý jev, který se někdy vyskytuje v hurikánech v Zemské atmosféře.

Je to ale dostačující vysvětlení? Dají se vůbec procesy v atmosféře Saturnu a Země srovnávat? Tak jako s mnohými dalšími nevysvětlenými vesmírnými fenomény, i u saturnova šestiúhelníku máme pouze fotografie a měření vesmírných sond a z nich je třeba vysvětlit podstatu jevu. Běžný postup vědců je najít něco podobného, co důvěrně známe ze Země, a pokusit se o aplikaci na neznámý fenomén. Otázkou ale zůstává, jestli toho o Saturnu víme tolik, abychom mohli říct, že hexagon je způsoben podobnými procesy jako jsou ty, které vytvářely obrazce vědcům z oxfordu v rotujícím válci s vodou.

Další zprávy z kategorie Saturn

Saturn má nyní víc měsíců než Jupiter, pomohl mu nedávný objev 20 malých měsíců

8. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Saturn má nyní víc měsíců než Jupiter, pomohl mu nedávný objev 20 malých měsícůJeště donedávna měla nejvíce známých měsíců ve sluneční soustavě planeta Jupiter, a to 79. Nově však bylo objeveno hned 20 nových těles na oběžné dráze planety Saturn, která tak má nyní 82 měsíců. Objev se podařil týmu vědců vedených Scottem S. Sheppardem, který pracoval s teleskopem Subaru na Havaji. Stejný tým vědců objevil loni 12 nových měsíců u planety Jupiter.

4. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Co umožňuje existenci oceánu pod povrchem Enceladu a proč tomu tak není u sousedních měsíců?Dvojice vědců z University of Maryland a Southwest Research Institute vytvořila počítačovou simulaci, která se soustředí na vývoj těles v těsné blízkosti planety Saturn. Z více než 60 měsíců planety se pouze pětice větších měsíců nachází v jeho těsné blízkosti a zřejmě pouze Enceladus má pod svým povrchem ukrytý oceán. Nový počítačový model nyní poprvé ukazuje, proč je právě tento měsíc tímto způsobem unikátní. Výsledky výzkumu byly prezentovány ve studii, která vyšla v magazínu Nature Astronomy.

22. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vědci konečně rozluštili záhadu jak dlouho trvá den na Saturnu, pomocí jeho prstencůVědcům se po dlouhé době podařilo s vysokou přesností určit dobu rotace planety Saturn kolem její vlastní osy. Doposud tento údaj vědcům unikal, a to i přes to, že kolem planety kroužila přes deset let vesmírná sonda Cassini. Její data nakonec přispěla k výsledku, který vědcům unikal dlouhá desetiletí. Den na Saturnu trvá 10 hodin, 33 minut a 38 sekund.

5. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Měsíc Saturnu Phoebe zřejmě pochází z okraje sluneční soustavy, má příliš mnoho izotopů deuteriaS pomocí nové metody, která určuje podíl izotopů jednotlivých chemických prvků na povrchu vzdálených těles, se vědcům podařilo potvrdit výjimečnost měsíce Phoebe v systému měsíců planety Saturn. Voda nacházející se na povrchu tohoto malého měsíce se liší od té, kterou lze nalézt jinde v okolí planety Saturn. Podle nálezu vědců jde o potvrzení teorie, že měsíc Phoebe nevznikl u planety ale daleko od Slunce v chladných oblastech Kuiperova pásu a možná ještě dál.

První soukromá vědecká mise k Saturnu by mohla hledat život na Enceladu

11. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

První soukromá vědecká mise k Saturnu by mohla hledat život na EnceladuAmerická vesmírná agentura NASA a soukromá společnost Breakthrough Iniciatives podepsaly dohodu o spolupráci v přípravě soukromé mise k měsíci Enceladus u planety Saturn. NASA má s tímto místem zkušenosti, do loňského roku obíhala planetu sonda Cassini, která na malém ledovém měsíci Enceladu objevila gejzíry tryskající vodu a organické sloučeniny do okolí planety, kde vytváří jeden z jejích prstenců. NASA, ani jiná vládní vesmírná agentura se k Saturnu v nejbližší době nechystá, soukromá iniciativa tak přebírá žezlo a hodlá Enceladus navštívit.

5. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Šestiúhelník na pólu Saturnu se k překvapení vědců promítá až do vyšších vrstev atmosféryUž v roce 1980 objevily sondy Voyager na severním pólu planety Saturn podivný útvar ve tvaru pravidelného šestiúhelníku. Až v novém století jej prozkoumala podrobněji sonda Cassini, která kolem Saturnu obíhala 12 let až do loňského září. Na konci mise Cassini vědci zjistili, že hexagon není pouze v oblacích, ale nachází se také vysoko nad nimi, ve stratosféře. To však odporuje tomu, co vědci o atmosféře Saturnu doposud věděli, horní hexagon by neměl existovat.

29. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Na Enceladu se nacházejí komplexní organické sloučeniny, o detekci života se ale stále ještě nejednáMalý měsíc Enceladus obíhající planetu Saturn v sobě ukrývá podpovrchový oceán. Podle nově publikované studie v magazínu Nature voda v tomto oceánu obsahuje komplexní organické sloučeniny, které by mohly dokládat existenci podmínek vhodných pro vznik života. Nové závěry vycházejí ze starých dat posbíraných orbitální družicí Cassini, která obíhala Saturn a studovala kromě planety a jejích prstenců také její měsíce.