NASA ohlásila objev hvězdného systému Kepler 11 se šesti planetami

2. 2. 2011
Exoplanety Kepler (teleskop) Vesmír

Vesmírná družice Kepler sleduje od března roku 2009 hvězdnou oblohu a jejím úkolem je hledat planety u jiných hvězd. Doposud byly objeveny stovky exoplanet, většina z nich jsou ale plynní obři a nachází se tak blízko své hvězdě, že podmínky na nich jsou velmi extrémní a nevyrovnají se žádné planetě ve Sluneční soustavě. Nyní mají vědci data, která poukazují na existenci 6 planet obíhajících kolem hvězdy Kepler 11.

Kepler 11

Kepler 11 Možná podoba planetárního systému hvězdy Kepler 11, kterou podle pozorování vesmírného teleskopu Kepler obíhá 6 exoplanet.

Jedná se o první objevený planetární systém s více než třemi planetami. Planety Kepler 11b - 11g jsou jak skalnaté objekty tak plynní obři a tvoří v porovnání se Sluneční soustavou velmi kompaktní hvězdný systém. "Je úžasné jak je tato soustava planet kompaktní a jejich orbitální dráhy vyrovnané, doposud jsme netušili, že takový systém může existovat." Řekl Jack Lissauer, člen týmu v Ames Research Centru NASA, které zpracovává data z mise Kepler.

Kepler 11 je hvězda typu žlutého trpaslíka o něco menší než je naše Slunce. Všechny objevené planety kolem této hvězdy jsou větší než Země a obíhají velmi blízko ní. Pouze nejvzdálenější planeta Kepler 11g krouží ve vzdálenosti větší než je vzdálenost Merkuru od Slunce.

Jak se hledají exoplanety
Současná technologie umožňuje astronomům detekovat exoplanetu dvěma způsoby: první je gravitační vliv planety na její hvězdu a druhý je přechod planety mezi její hvězdou a objektivem teleskopu, který tlumí světlo, které k Zemi dorazí. Oba dva způsoby mají ale nevýhodu, aby byla planeta tímto způsobem detekovatelná, musí mít obrovskou hmotnost, aby mohla působit na hvězdu, nebo dosahovat obřích rozměrů, aby byla změna zářivosti dostatečně výrazná.

Orbitální observatoř Kepler automaticky sleduje na 150 tisíc hvězd, které by mohly mít planety ve svém okolí. Periodicky porovnává světlo, které k Zemi od těchto planet dorazí a hledá poklesy v zářivosti, které by mohly indikovat přechod planety. Počítače následně tato data analyzují a podle periody a rozdílu ve svítivosti hledají výsledek rovnice kolik a jaké planety by mohly způsobovat zaznamenané výkyvy světla hvězdy.

Tento objev znovu dokazuje, že nás za hranicemi solárního systému čeká ještě mnoho dalších překvapení. Ukazuje se, že planetární soustavy jsou výrazně rozmanitější, než si vědci ještě před několika lety připouštěli. V neposlední řadě tento objev bude určitě motivovat vědce na celém světě ke stále intenzivnějšímu hledání planety podobné Zemi.

Vesmírný teleskop CHEOPS poprvé otevřel svůj poklop a začal zkoumat exoplanety

3. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop CHEOPS poprvé otevřel svůj poklop a začal zkoumat exoplanetyEvropský vesmírný teleskop CHEOPS (CHaracterising ExOPlanets Satellite) otevřel svůj poklop a začal pozorovat hvězdy. Do vesmíru vyletěl 18. prosince a postupně se dostával na svou cílovou oběžnou dráhu 700 km od Země. Během této doby operátoři mise z Bernské univerzity testovali všechny instrumenty na teleskopu. Úkolem teleskopu je zkoumání už známých exoplanet a změření jejich velikosti, které je klíčové pro určení dalších charakteristik.

31. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Na nejteplejší známé exoplanetě je tak horko, že se v její atmosféře rozpadají i molekuly vodíkuKolem hvězdy KELT-9 ve vzdálenosti více než 600 světelných let obíhá masivní exoplaneta KELT-9b. Tato planeta obíhá svoji hvězdu tak blízko, že v její atmosféře panují extrémně vysoké teploty přes 4 000 °C. Vědci nyní pomocí počítačových simulací zjistili, že při těchto vysokých teplotách nastávají tak extrémní podmínky, že dochází k rozpadu molekul vodíku.

10. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS našel svou první exoplanetu podobnou Zemi v obyvatelné zóněVesmírný teleskop TESS, který se soustředí na hledání blízkých exoplanet, našel svůj první úlovek velikosti Země v obyvatelné zóně hvězdy. Exoplaneta TOI 700 d obíhá malou hvězdu v takové vzdálenosti, která by za vhodných podmínek mohla umožnit existenci kapalné vody na jejím povrchu. Samotná velikost planety a vzdálenost od hvězdy však ještě neznamenají, že je planeta obyvatelná. Podobných planet však zatím nebylo nalezeno mnoho.

18. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Na oběžnou dráhu vyletěla evropská družice CHEOPS, která bude zkoumat už objevené exoplanetyRaketa Sojuz vynesla ve středu na oběžnou dráhu pětici družic, mezi nimi také novou misi na zkoumání exoplanet CHEOPS. Kromě tohoto teleskopu letěly do vesmíru také malé družice ANGELS, EyeSat, OPS-SAT a středně velká COSMO-SkyMed.

10. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

První pozorovaná velká exoplaneta v blízkosti bílého trpaslíka přichází o svou atmosféruVědecký tým vedený Borisem Gänsickem objevil první velkou exoplanetu obíhající bílého trpaslíka. Tato planeta je vystavena intenzivním hvězdným větrům a postupně přichází o svou atmosféru. Naznačuje to spektroskopická analýza světla hvězdy, podle které se v její blízkosti nachází chemické prvky nezvyklé pro bílé trpaslíky, za to poměrně časté u plynných obrů.

5. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nový teleskop JWST by mohl detekovat existenci atmosféry u exoplanet pomocí teplotyHned čtyři nové studie publikované v magazínu Astrophysical Journal, navrhují nový přístup v hledání atmosfér u exoplanet: pomocí měření teploty. Tento přístup je využitelný zejména u exoplanet obíhajících červené trpaslíky, kde je obyvatelná zóna tak blízko hvězdy, že planety v ní mají synchronní rotaci - tedy ukazují svojí hvězdě stále stejnou polokouli.

21. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená exoplaneta TOI-677b rozšířila ne příliš početné řady kategorie teplých JupiterůMezinárodní tým astronomů ohlásil objev nové exoplanety, kterou označili jako teplý Jupiter. Toto označení vychází z kategorie horkých Jupiterů, což jsou masivní exoplanety obíhající velmi blízko svým mateřským hvězdám. Nově objevená planeta TOI-677b obíhá v o něco větší vzdálenosti a teploty na ní nejsou tak vysoké jako u horkých Jupiterů.