NASA ohlásila objev hvězdného systému Kepler 11 se šesti planetami

2. 2. 2011
Exoplanety Kepler (teleskop) Vesmír

Vesmírná družice Kepler sleduje od března roku 2009 hvězdnou oblohu a jejím úkolem je hledat planety u jiných hvězd. Doposud byly objeveny stovky exoplanet, většina z nich jsou ale plynní obři a nachází se tak blízko své hvězdě, že podmínky na nich jsou velmi extrémní a nevyrovnají se žádné planetě ve Sluneční soustavě. Nyní mají vědci data, která poukazují na existenci 6 planet obíhajících kolem hvězdy Kepler 11.

Kepler 11

Kepler 11 - Možná podoba planetárního systému hvězdy Kepler 11, kterou podle pozorování vesmírného teleskopu Kepler obíhá 6 exoplanet.

Jedná se o první objevený planetární systém s více než třemi planetami. Planety Kepler 11b - 11g jsou jak skalnaté objekty tak plynní obři a tvoří v porovnání se Sluneční soustavou velmi kompaktní hvězdný systém. "Je úžasné jak je tato soustava planet kompaktní a jejich orbitální dráhy vyrovnané, doposud jsme netušili, že takový systém může existovat." Řekl Jack Lissauer, člen týmu v Ames Research Centru NASA, které zpracovává data z mise Kepler.

Kepler 11 je hvězda typu žlutého trpaslíka o něco menší než je naše Slunce. Všechny objevené planety kolem této hvězdy jsou větší než Země a obíhají velmi blízko ní. Pouze nejvzdálenější planeta Kepler 11g krouží ve vzdálenosti větší než je vzdálenost Merkuru od Slunce.

Jak se hledají exoplanety
Současná technologie umožňuje astronomům detekovat exoplanetu dvěma způsoby: první je gravitační vliv planety na její hvězdu a druhý je přechod planety mezi její hvězdou a objektivem teleskopu, který tlumí světlo, které k Zemi dorazí. Oba dva způsoby mají ale nevýhodu, aby byla planeta tímto způsobem detekovatelná, musí mít obrovskou hmotnost, aby mohla působit na hvězdu, nebo dosahovat obřích rozměrů, aby byla změna zářivosti dostatečně výrazná.

Orbitální observatoř Kepler automaticky sleduje na 150 tisíc hvězd, které by mohly mít planety ve svém okolí. Periodicky porovnává světlo, které k Zemi od těchto planet dorazí a hledá poklesy v zářivosti, které by mohly indikovat přechod planety. Počítače následně tato data analyzují a podle periody a rozdílu ve svítivosti hledají výsledek rovnice kolik a jaké planety by mohly způsobovat zaznamenané výkyvy světla hvězdy.

Tento objev znovu dokazuje, že nás za hranicemi solárního systému čeká ještě mnoho dalších překvapení. Ukazuje se, že planetární soustavy jsou výrazně rozmanitější, než si vědci ještě před několika lety připouštěli. V neposlední řadě tento objev bude určitě motivovat vědce na celém světě ke stále intenzivnějšímu hledání planety podobné Zemi.

12. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli masivní exoplanetu, která oběhne svou hvězdu za pouhých 18 hodinNová exoplaneta byla odhalena při průzkumu NGTS (Next Generation Transit Survey), který probíhá v Čile z observatoře Paranal. Cílem NGTS je hledání exoplanet o velikosti mezi planetou Neptun a Země u zářivých hvězd. Nejčastěji však astronomové při svojí práci pozorují tzv. horké Jupitery, tedy masivní planety, které se nacházejí velmi blízko svým hvězdám. Nově objevená planeta NGTS-10b je dokonce ze známých horkých Jupiterů svojí hvězdě nejblíž.

Masivní exoplaneta u drobné hvězdy překvapila astronomy, je na svou hvězdu příliš velká

30. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli u blízkého červeného trpaslíka masivní planetu. Je sice menší než Jupiter, ale v porovnání s hmotností svojí hvězdy je obří. Je dokonce tak velká, že není zřejmé, jak mohla u drobné hvězdy vzniknout. Vědci totiž doposud uvažovali, že tak velké planety vznikají pouze u větších hvězd.

11. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře exoplanety K2-18b ve vzdálenosti 111 světelných let byla detekována vodní páraVědcům z Université de Montréal se podařilo pomocí Hubblova teleskopu detekovat vodní páru a možná i oblaka s kapalnou vodou v atmosféře exoplanety K2-18b ve vzdálenosti 111 světelných let. Jde o nejmenší podobné těleso, v jehož atmosféře se podařilo vodu nalézt. Voda byla v atmosférách exoplanet detekována už dříve, jednalo se ale zatím pouze o masivní plynné obry. Tentokrát jde o planetu pouze dvakrát větší než Země, která se navíc nachází v obyvatelné zóně svojí mateřské hvězdy.

První detekce draslíku v atmosféře exoplanety

6. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

První detekce draslíku v atmosféře exoplanetyTým astronomů vedený Enginem Kalesem detekoval chemický prvek draslík v atmosféře exoplanety. Jde o první takový případ, i když se výskyt tohoto prvku u exoplanet očekával už od začátku jejich studia. Tato konkrétní planeta už byla astronomy několikrát zkoumána, draslík však detekován nebyl, nebo nebyly výsledky přesvědčivé. Teprve za použití teleskopu LBT (Large Binocular Telescope) a instrumentu PEPSI (Potsdam Echelle Polarimetric and Spectroscopic Instrument) vědci získali dostatečně silný signál draslíku.

Unikátní exoplaneta na extrémně eliptické oběžné dráze kolem svojí hvězdy

29. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Unikátní exoplaneta na extrémně eliptické oběžné dráze kolem svojí hvězdyAstronomům se pomocí teleskopů Lick Observatory v Kalifornii a W. M. Keck na Havaji podařilo identifikovat exoplanetu s nezvyklou oběžnou dráhou - je výrazně eliptická. Kdyby se planeta pohybovala kolem Slunce, přibližovala by se Slunci na vzdálenost Marsu a v nejvzdálenějším bodě by byla dál než Neptun. Objekty s eliptickou dráhou sice ve sluneční soustavě existují, jde ale o malé planetky na okraji v Kuiperově pásu.

U blízké hvězdy Gliese 1061 byly objeveny hned tři nové exoplanety

26. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

U hvězdy Gliese 1061 ve vzdálenosti pouhých 12 světelných let našli astronomové hned tři nové exoplanety. Všechny tři jsou jen o něco větší než Země a nachází se v obyvatelné zóně hvězdy. K objevu byla použita metoda měření radiální rychlosti hvězdy, při které se sleduje gravitační vliv planet na hvězdu, kterou obíhají.

8. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta WASP 121b je tak blízko svojí hvězdě, že má šišatý tvar a přichází o svou atmosféruExoplaneta WASP 121b byla objevena už v roce 2015, nachází se u hvězdy o asi 40 % větší než Slunce ve vzdálenosti 854 světelných let. Tato planeta je o něco větší než Jupiter a obíhá svou hvězdu velmi blízko. Podle nových pozorování teleskopem Hubble dokonce tak blízko, že z ní hvězda svou gravitací vysává materiál a deformuje její tvar. Vědci tak mohou přímo pozorovat, jak planeta přichází o svou atmosféru, a dovědět se více o jejich vzniku a zániku.