NASA ohlásila objev hvězdného systému Kepler 11 se šesti planetami

02. 02. 2011
Exoplanety Kepler (teleskop) Vesmír

Vesmírná družice Kepler sleduje od března roku 2009 hvězdnou oblohu a jejím úkolem je hledat planety u jiných hvězd. Doposud byly objeveny stovky exoplanet, většina z nich jsou ale plynní obři a nachází se tak blízko své hvězdě, že podmínky na nich jsou velmi extrémní a nevyrovnají se žádné planetě ve Sluneční soustavě. Nyní mají vědci data, která poukazují na existenci 6 planet obíhajících kolem hvězdy Kepler 11.

Kepler 11

Kepler 11 - Možná podoba planetárního systému hvězdy Kepler 11, kterou podle pozorování vesmírného teleskopu Kepler obíhá 6 exoplanet.

Jedná se o první objevený planetární systém s více než třemi planetami. Planety Kepler 11b - 11g jsou jak skalnaté objekty tak plynní obři a tvoří v porovnání se Sluneční soustavou velmi kompaktní hvězdný systém. "Je úžasné jak je tato soustava planet kompaktní a jejich orbitální dráhy vyrovnané, doposud jsme netušili, že takový systém může existovat." Řekl Jack Lissauer, člen týmu v Ames Research Centru NASA, které zpracovává data z mise Kepler.

Kepler 11 je hvězda typu žlutého trpaslíka o něco menší než je naše Slunce. Všechny objevené planety kolem této hvězdy jsou větší než Země a obíhají velmi blízko ní. Pouze nejvzdálenější planeta Kepler 11g krouží ve vzdálenosti větší než je vzdálenost Merkuru od Slunce.

Jak se hledají exoplanety
Současná technologie umožňuje astronomům detekovat exoplanetu dvěma způsoby: první je gravitační vliv planety na její hvězdu a druhý je přechod planety mezi její hvězdou a objektivem teleskopu, který tlumí světlo, které k Zemi dorazí. Oba dva způsoby mají ale nevýhodu, aby byla planeta tímto způsobem detekovatelná, musí mít obrovskou hmotnost, aby mohla působit na hvězdu, nebo dosahovat obřích rozměrů, aby byla změna zářivosti dostatečně výrazná.

Orbitální observatoř Kepler automaticky sleduje na 150 tisíc hvězd, které by mohly mít planety ve svém okolí. Periodicky porovnává světlo, které k Zemi od těchto planet dorazí a hledá poklesy v zářivosti, které by mohly indikovat přechod planety. Počítače následně tato data analyzují a podle periody a rozdílu ve svítivosti hledají výsledek rovnice kolik a jaké planety by mohly způsobovat zaznamenané výkyvy světla hvězdy.

Tento objev znovu dokazuje, že nás za hranicemi solárního systému čeká ještě mnoho dalších překvapení. Ukazuje se, že planetární soustavy jsou výrazně rozmanitější, než si vědci ještě před několika lety připouštěli. V neposlední řadě tento objev bude určitě motivovat vědce na celém světě ke stále intenzivnějšímu hledání planety podobné Zemi.

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplaneta

10. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplanetaVesmírný teleskop Kepler loni dosloužil, data, která posbíral, však stále přispívají k novým objevům. Jedním z takových je také exoplaneta K2-288Bb, která byla objevena amatérem, který procházel veřejně dostupnou databázi. Originální data pocházela z mise K2, která byla pokračováním úspěšného hledání exoplanet vesmírným teleskopem Kepler. Planeta K2-288Bb se nachází 226 světelných let daleko a je jen o něco menší než Neptun.

09. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou třetí exoplanetu, má výjimečně velkou hustotuVesmírný teleskop TESS objevil ve vzdálenosti 53 světelných let svou třetí a možná i čtvrtou exoplanetu. Potvrzená planeta obíhá malou hvězdu HD 21749 a má tedy označení HD 21749b. Zajímavé je, že nově je sice 3x větší než Země, zároveň má ale 23x větší hmotnost. Teleskop TESS vyletěl do vesmíru v dubnu loňského roku a jeho úkolem je hledání exoplanet pomocí tranzitní metody napříč celou hvězdnou oblohou.

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanet

25. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanetVýzkumníci na univerzitách v Zurichu a Cambridge popsali nový druh exoplanet, jde o skalnaté planety větší než Země, které vznikly v těsné blízkosti jejich mateřských hvězd. Planety zrozené v tomto regionu mají odlišné vlastnosti než jim podobná tělesa, která vznikla v chladnějších podmínkách dál od hvězdy. Kromě toho, že jsou planety nové třídy méně husté, obsahují větší podíl hliníku a vápníku a také minerálů, které tyto prvky obsahují, tedy například rubíny a safíry.

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očima

18. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očimaAstronomům se podařilo pomocí Hubblova teleskopu zjistit, že exoplaneta GJ 3470b zřejmě přichází o materiál rychleji než jakákoliv jiná doposud pozorovaná planeta. Může za to kombinace její relativně slabé gravitace a nebezpečná blízkost mateřské hvězdě, která slunečními větry odfoukává materiál z atmosféry planety.

14. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Evropská jižní observatoř spustila nový teleskop pro zkoumání exoplanet podobných ZemiEvropská organizace ESO (European Southern Observatory, Evropská jižní observatoř), která provozuje teleskopy v jižní Americe, spustila nový teleskop pro pozorování exoplanet. Teleskop nese označení SPECULOOS (Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars) a skládá se ze 4 samostatných teleskopů, které pracují společně. Jeho konkrétním vědeckým cílem je hledání planet velikosti Země kolem chladných hvězd a hnědých trpaslíků.

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planeta

15. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planetaAstronomové našli u jedné z nejbližších hvězd novou exoplanetu, která by se mohla podobat Titanu, měsíci planety Saturn. Oproti tomuto malému měsíci je však nová exoplaneta 3,2x masivnější než Země. Planeta Barnards Star b obíhá blízko svojí hvězdě, která je však výrazně chladnější než Slunce a tak na ní zřejmě panují mrazivé teploty. Nově objevená exoplaneta je zatím nejbližší po planetách v systému Alfa Centauri a Proxima Centauri, který se nachází 4,4 a 4,2 světelných let daleko.

Polským astronomům se podařilo objevit dvě nové sirotčí planety v naší galaxii

13. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Polským astronomům se podařilo objevit dvě nové sirotčí planety v naší galaxiiSirotčí planety (rogue nebo orphan planets) neobíhají žádnou hvězdu, putují mezihvězdným prostorem osamoceně a jejich existence byla potvrzena teprve nedávno. Vzhledem k tomu, že nejsou v blízkosti žádné hvězdy jejíž světlo by odrážely, nebo blokovaly, jejich hledání je oproti běžným exoplanetám trochu komplikovanější. Dvě nově objevené planety byly nalezeny pomocí gravitační mikročočky, kdy gravitace těchto planet zakřivila světlo přicházející od vzdálenějších hvězd.