NASA ohlásila objev hvězdného systému Kepler 11 se šesti planetami

2. 2. 2011
Exoplanety Kepler (teleskop) Vesmír

Vesmírná družice Kepler sleduje od března roku 2009 hvězdnou oblohu a jejím úkolem je hledat planety u jiných hvězd. Doposud byly objeveny stovky exoplanet, většina z nich jsou ale plynní obři a nachází se tak blízko své hvězdě, že podmínky na nich jsou velmi extrémní a nevyrovnají se žádné planetě ve Sluneční soustavě. Nyní mají vědci data, která poukazují na existenci 6 planet obíhajících kolem hvězdy Kepler 11.

Kepler 11

Kepler 11 - Možná podoba planetárního systému hvězdy Kepler 11, kterou podle pozorování vesmírného teleskopu Kepler obíhá 6 exoplanet.

Jedná se o první objevený planetární systém s více než třemi planetami. Planety Kepler 11b - 11g jsou jak skalnaté objekty tak plynní obři a tvoří v porovnání se Sluneční soustavou velmi kompaktní hvězdný systém. "Je úžasné jak je tato soustava planet kompaktní a jejich orbitální dráhy vyrovnané, doposud jsme netušili, že takový systém může existovat." Řekl Jack Lissauer, člen týmu v Ames Research Centru NASA, které zpracovává data z mise Kepler.

Kepler 11 je hvězda typu žlutého trpaslíka o něco menší než je naše Slunce. Všechny objevené planety kolem této hvězdy jsou větší než Země a obíhají velmi blízko ní. Pouze nejvzdálenější planeta Kepler 11g krouží ve vzdálenosti větší než je vzdálenost Merkuru od Slunce.

Jak se hledají exoplanety
Současná technologie umožňuje astronomům detekovat exoplanetu dvěma způsoby: první je gravitační vliv planety na její hvězdu a druhý je přechod planety mezi její hvězdou a objektivem teleskopu, který tlumí světlo, které k Zemi dorazí. Oba dva způsoby mají ale nevýhodu, aby byla planeta tímto způsobem detekovatelná, musí mít obrovskou hmotnost, aby mohla působit na hvězdu, nebo dosahovat obřích rozměrů, aby byla změna zářivosti dostatečně výrazná.

Orbitální observatoř Kepler automaticky sleduje na 150 tisíc hvězd, které by mohly mít planety ve svém okolí. Periodicky porovnává světlo, které k Zemi od těchto planet dorazí a hledá poklesy v zářivosti, které by mohly indikovat přechod planety. Počítače následně tato data analyzují a podle periody a rozdílu ve svítivosti hledají výsledek rovnice kolik a jaké planety by mohly způsobovat zaznamenané výkyvy světla hvězdy.

Tento objev znovu dokazuje, že nás za hranicemi solárního systému čeká ještě mnoho dalších překvapení. Ukazuje se, že planetární soustavy jsou výrazně rozmanitější, než si vědci ještě před několika lety připouštěli. V neposlední řadě tento objev bude určitě motivovat vědce na celém světě ke stále intenzivnějšímu hledání planety podobné Zemi.

8. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta WASP 121b je tak blízko svojí hvězdě, že má šišatý tvar a přichází o svou atmosféruExoplaneta WASP 121b byla objevena už v roce 2015, nachází se u hvězdy o asi 40 % větší než Slunce ve vzdálenosti 854 světelných let. Tato planeta je o něco větší než Jupiter a obíhá svou hvězdu velmi blízko. Podle nových pozorování teleskopem Hubble dokonce tak blízko, že z ní hvězda svou gravitací vysává materiál a deformuje její tvar. Vědci tak mohou přímo pozorovat, jak planeta přichází o svou atmosféru, a dovědět se více o jejich vzniku a zániku.

2. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS objevil potenciálně obyvatelnou exoplanetu ve vzdálenosti 30 světelných letVesmírnému teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) se podařilo objevit potenciálně obyvatelnou planetu u hvězdy Gliese 357 ve vzdálenosti zhruba 31 světelných let. Jedná se o třetí známou planetu u tohoto malého červeného trpaslíka a první, která se nachází v jeho obyvatelné zóně. Zároveň se jedná o nejbližší známou exoplanetu typu superzemě s možností kapalné vody na povrchu.

6. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta Gliese 3470 b je první superzemí, u které bylo zjištěno složení atmosféryExoplaneta Gliese 3470 b se nachází u červeného trpaslíka Gliese 3470 ve vzdálenosti asi 96 světelných let. Jedná se o druh planety přezdívaný superzemě - skalnaté planety několikrát větší než Země a zároveň menší než plynní obři. Podobná planeta ve sluneční soustavě není, ale podle doposud objevených exoplanet se zdá, že by mohlo jít o běžný typ planet v naší galaxii. Vědcům se nyní s pomocí teleskopů Spitzer a Hubble podařilo poprvé zjistit složení atmosféry takové planety.

5. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli hvězdu s nepravidelným pohasínáním, které si zatím neumí vysvětlitZpravidla, když hvězda změní svou zářivost, znamená to, že se s ní něco děje, může jít o skvrny na jejím povrchu, nebo například erupce. Pokud její zářivost klesá, může to také znamenat, že ji obíhá exoplaneta, která právě zablokovala část světla hvězdy. Vědci však nyní identifikovali hvězdu HD 139139, která pohasíná vždy stejně, ale ve velmi nepravidelných intervalech. A nedokáží zatím vysvětlit, co toto chování může znamenat.

Teleskop TESS našel svou zatím nejmenší exoplanetu

30. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS našel svou zatím nejmenší exoplanetuVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) našel trojici exoplanet z nichž jedna má velikost mezi Zemí a Marsem. Hvězda, kterou planety obíhají, je blízký červený trpaslík L 98-59 ve vzdálenosti 34,6 světelných let. Žádná z těchto objevených planet se nicméně nenachází v obyvatelné zóně hvězdy. Planeta L 98-59b je nicméně zatím nejmenší objevená teleskopem TESS, který hledá exoplanety od loňského roku.

28. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

U blízké mladé hvězdy byl nalezen objekt, ze kterého by mohla vzniknout nová planetaAstronomové pracující s observatoří ALMA našli drobnou koncentraci prachu v disku kolem blízké mladé hvězdy TW Hydrae. Je pravděpodobné, že jde o zárodek budoucí exoplanety, šlo by tak o první podobný snímek. Planety podle astronomů vznikají právě v discích prachu kolem mladých hvězd. Zatím však není jisté, zda z detekovaného shluku hmoty nakonec vznikne planeta, nebo půjde pouze o dočasnou koncentraci prachu.

U blízké Teegardenovy hvězdy byly objeveny dvě nové exoplanety podobně velké jako Země

19. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teegardenova hvězda se nachází ve vzdálenosti zhruba 12,6 světelných let a doposud se o žádných planetách v její blízkosti nevědělo. Změnila to snaha mezinárodního týmu astronomů pracujících s teleskopem Calar Alto Observatory ve Španělsku. Podle nové studie publikované v magazínu Astronomy and Astrophysics obíhají hvězdu hned dvě planety, které jsou jen o něco větší než Země. Obě se nachází v obyvatelné zóně hvězdy, kde by se mohla držet voda v kapalném stavu.