Společná americká a evropská mise k měsícům Jupiteru dostala zelenou

6. 2. 2011
Jupiter JUICE Europa Ganymede

Mise dostala jméno Europa Jupiter System Mission (EJSM) a půjde o společný počin dvou agentur, každá z nich vyšle jednu orbitální sondu, NASA k Europě a ESA k dalšímu měsíci Jupiteru, Ganymede. Obě sondy nicméně budou mít dostatek možností prozkoumat i další galilejské měsíce Jupiteru, Io a Calisto. Mise by měla proběhnout kolem roku 2020, další detaily by měly být upřesněny v roce 2013. Nicméně ESJM byla označena jako prioritní, takže doufejme, že na ni do té doby nikdo nezapomene.

mise ESJM

mise ESJM - vize grafika, na které jsou zobrazeny vesmírné sondy JEO a JGO, planeta Jupiter a galilejské měsíce Io, Europa, Calisto a Ganymede. ESJM je plánovaná na rok 2020.

Obě dvě vesmírné sondy, Jupiter Europa Orbiter (JEO) a Jupiter Ganymede Orbiter (JGO), budou na sobě zcela nezávislé, odděleně k největší planetě Sluneční soustavy přiletí a každá se bude zaměřovat na jiné dva měsíce planety. Jejich činnost ale bude vzájemně koordinována s cílem prozkoumat také samotnou planetu a její slabé prstence.

Další zprávy z kategorie Jupiter

6. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA testuje anténu pro sondu k měsíci Europa. Stále ale není zřejmé, na jaké raketě Europa Clipper poletíMěsíc planety Jupiter Europa je pro mnohé z vědců nejzajímavějším místem k prozkoumání ve sluneční soustavě. Jde totiž o ledové těleso, pod jehož povrchem se ukrývá globální oceán. Už za čtyři roky by k Europě měla odletět vesmírná sonda Europa Clipper, jejímž úkolem bude podrobně zmapovat její povrch a procesy, které na něm i pod ním probíhají. Vývoj sondy postupuje dopředu a NASA už testuje novou anténu, kterou bude vybavena.

26. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planeta Jupiter se zřejmě zrodila dál od Slunce, ukazuje na to rozmístění planetek v jejím okolí  Kde a jak vznikla planeta Jupiter? To je otázka kterou si položili autoři nové studie, která vyjde v magazínu Astronomy and Astrophysics. Její závěry naznačují, že největší planeta sluneční soustavy mohla vzniknout na jejím okraji jako skalnatý objekt podobný Zemi a postupně se potom posunula blíže Slunci a získala svou atmosféru. Naznačují to malé planetky, které obíhají Slunce na stejné oběžné dráze jako Jupiter, ale nacházejí se před a za ní.

11. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

JUICE: jak poletí evropská sonda k Jupiteru? Využije gravitační síly 4 různých planetV květnu 2022 by se měla vydat na svou cestu k planetě Jupiter evropská sonda JUICE. Jejím cílem nicméně není samotná planeta ale její měsíce, zejména potom Ganymede, na jehož oběžnou dráhu sonda nakonec vstoupí. Evropská vesmírná agentura začátkem února zveřejnila animaci, která ukazuje dlouhou a složitou cestu sondy k Jupiteru. Cesta zabere 7 let a bude vyžadovat 5 gravitačních asistencí kolem čtyř planet, včetně Jupiteru samotného.

4. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sondu Lucy, která bude zkoumat trojanské planetky Jupiteru, vynese do vesmíru raketa Atlas VNASA vybrala raketu Atlas V pro vynesení vesmírné sondy Lucy do vesmíru v říjnu 2021. Cílem mise je historicky první průzkum trojanů planety Jupiter - jedná se o planetky, které obíhají Slunce na stejné oběžné dráze jako planeta, nacházejí se však před ní a za ní. Sonda proletí kolem celkem 7 těles, které jako první z blízka prozkoumá. Vědci si od nich slibují více informací o formování sluneční soustavy a třeba i role, kterou v ní hrála planeta Jupiter.

3. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Ne všechny sopečné erupce generují teplo, na měsíci Io je astronomové zachytili pomocí sodíkuVýznamná sopečná aktivita byla na měsíci Io detekována prostřednictvím měření zářivosti sodíkových oblaků v magnetosféře planety Jupiter. Tyto erupce se nicméně neobjevily při pozorování infračerveného záření v okolí planety, což naznačuje, že šlo o jiný druh sopečné činnosti, než takový, který produkuje lávu. Podobné erupce se objevují také na Zemi, většinou je při nich vypuštěno do atmosféry velké množství plynů a prachu.

Vesmírná sonda Juno zachytila masivní erupci na měsíci Io

2. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda Juno zachytila masivní erupci na měsíci IoVesmírná sonda Juno zachytila z oběžné dráhy planety Jupiter erupci na měsíci Io. Zaznamenaná erupce byla tak velká, že oblak hmoty, který byl vymrštěn nad povrch měsíce, byl osvětlený, i když povrch pod ním už byl ve stínu. Mise sondy Juno má za úkol zkoumat samotnou planetu, při přiblížení k některému z měsíců však její přístroje studují i je. Už při předchozích pozorováních měsíce Io kamerami sondy Juno byla objevena nová sopka, která se na předchozích snímcích měsíce neobjevovala.

Mise Juno u planety Jupiter je na konci první poloviny své plánované mise

15. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mise Juno u planety Jupiter je na konci první poloviny své plánované mise21. prosince proletí sonda Juno po 16. v těsné blízkosti horní vrstvy oblaků planety Jupiter na své výrazně eliptické polární dráze. Projde tak polovinou ze svých plánovaných oběhů planety, při kterých pokryla celou planetu Jupiter. Ve druhé polovině mise bude sonda prolétat nad oblastmi přesně uprostřed předchozích průletů a bude dále zpřesňovat získané informace.