Nejtěsnější průlet planetky kolem Země nečekaně výrazně změnil její dráhu

11. 02. 2011
Země Oběžná dráha Planetky (asteroidy) Vesmír

Planetka pojmenovaná 2011 CQ1 minulý týden v pátek proletěla asi 5,5 tisíce kilometrů od Země. Asi metr velký objekt vytvořil hned dva rekordy. Jednak šlo o nejbližší zaznamenaný průlet kolem Země a proto astronomové i amatérští pozorovatelé očekávali změnu jeho dráhy způsobenou gravitací planety, následná pozorování 2011 CQ1 ale přinesla překvapení. Došlo totiž k vytvoření druhého rekordu, a to nejvetší změně dráhy letu, kterou kdy ve sluneční soustavě viděli. "Planetka změnila svou dráhu o celých 60 stupňů od své původní dráhy" sdělil Don Yeomans z laboratoře NASA JPL.

2011 CQ1

2011 CQ1 - asi metrová planetka, která ani nenese žádné oficiální jméno, pouze alfanumerické označení 2011 CQ1. Významná je však tím, že proletěla velmi blízko Země, čímž změnila svou dráhu o celých 60°.

Došlo tak ke změně zařazení planetky z objektů Apollo třídy (planetky, které se čas od času přiblíží k Zemi) do třídy Aten (pojmenované podle prvního objektu ve třídě, který byl pojmenován podle egyptského boha slunce), ve které objekty tráví většinu času v okolí zemské oběžné dráhy. Po rekordně blízkém proletu kolem naší planety je možné, že 2011 CQ1 nadobro zmizí z objektivů našich dalekohledů, je totiž příliš tmavý a malý na to, aby byl nadále pozorován.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

22. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda Hayabusa2 poslala první snímky planetky Ryugu, bude ji teď rok a půl zkoumatJaponská vesmírná agentura ve středu zveřejnila první snímky planetky Ryugu. Pořídila je vesmírná sonda Hayabusa2, jejímž cílem je nejprve vstoupit na oběžnou dráhu planetky a důkladně zmapovat její povrch. Po výběru vhodných lokalit, dojde na přistání hned několika modulů a zkoumání planetky z blízka. Nakonec sonda Hayabusa2 posbírá vzorky hornin a odletí s nimi zpátky na Zemi. Vstup sondy Hayabusa2 na oběžnou dráhu Ryugu je plánován na příští týden.

Planetka o víkendu vletěla do atmosféry Země pouhých pár hodin po objevení

06. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Planetka označená 2018 LA (nebo také ZLAF9B2) byla objevena teprve v sobotu 2. června ráno zhruba ve vzdálenosti, ve které obíhá Měsíc. Po krátkém pozorování už bylo zřejmé, že je na kolizním kurzu se Zemí, ale je natolik malá, že by měla shořet v atmosféře. Do atmosféry naší planety vstoupila téhož dne před sedmou hodinou večerní našeho času nad Afrikou. Jasný bolid, který planetka vytvořila byl pozorovaný konkrétně nad Botswanou, podle vědců planetka v atmosféře celá shořela.

22. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

První známá planetka, která přiletěla od jiné hvězdy a stala se součástí sluneční soustavyPodle vědců z brazilské Universidade Estadual Paulista má planetka 2015 BZ509 původ mimo sluneční soustavu. Planetka 2015 BZ509 byla objevena v roce 2015 a jde o první příklad planetky s retrográdní oběžnou dráhou, která zároveň obíhá v rezonanci s planetou. Pokud se objev brazilských astronomů potvrdí, mohla by tak mít další prvenství, a to první planetka s extrasolárním původem. Na rozdíl, od mezihvězdné planetky Oumuamua, která v loňském roce navštívila sluneční soustavu a poté ji opět opustila, však 2015 BZ509 zůstala a je s námi už miliardy let.

Ztracená a znovu objevená planetka proletí v úterý kolem Země

14. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

Ztracená a znovu objevená planetka proletí v úterý kolem ZeměPlanetka 2010 WC9 byla objevená už v roce 2010, potom ale zmizela astronomům z dohledu. 13. května tohoto roku ji znovu objevili, a to pouhé dva dny před tím, než kolem Země proletí znovu. Planetka má asi 130 metru v průměru a proletí v noci z úterý na středu ve zhruba poloviční vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem. Není však třeba se ničeho obávat, srážka s naší planetou nehrozí.

10. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

V Kuiperově pásu je objekt plný uhlíku, zřejmě vznikl ve středu sluneční soustavyMezinárodní tým astronomů zjistil za pomoci teleskopu VLT (Very Large Telescope) v Čile, že planetka 2004 EW95 obsahuje vysoký podíl uhlíku. To by nebylo nic až tak významného, pokud by nešlo o objekt, který obíhá Slunce daleko v Kuiperově pásu, chladné oblasti sluneční soustavy plné ledových objektů. Vědci z tohoto zjištění usuzují, že by mohlo jít o objekt, který vznikl mnohem blíže Slunci, možná v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter a později zmigroval na okraj sluneční soustavy.

20. 03. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná planetka Oumuamua pravděpodobně pochází z binárního hvězdného systémuPrvní detekce tělesa, které koncem loňského roku přiletělo do sluneční soustavy z jiného hvězdného systému, rozvířila fantazii astronomů po celém světě. Průlet pozorovaly desítky teleskopů a sbíraly maximum informací o planetce pojmenované Oumuamua. Existují desítky, ne-li stovky, studií zkoumající její složení, kam míří a odkud pochází. Jedna z posledních studií ukazuje, že pravděpodobnost, že Oumuamua pochází z binárního hvězdného systému, je víc než vysoká.

14. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

Planetka Oumuamua rotuje chaoticky už miliardy let následkem srážky s jiným tělesemSrážka s jiným tělesem zapříčinila chaotickou rotaci mezihvězdné planetky Oumuamua, která loni navštívila sluneční soustavu a stala se první detekovanou planetkou svého druhu. Od října 2017, kdy byla planetka objevena, analyzoval mezinárodní tým astronomů zářivost objektu a jeho pohyb. Součástí tohoto týmu byl i Dr. Petr Pravec z Akademie věd České republiky. Výsledkem analýzy je, že planetka nerotuje nijak pravidelně, ale velmi chaoticky, a to zřejmě po miliardy let.