Nejtěsnější průlet planetky kolem Země nečekaně výrazně změnil její dráhu

11. 02. 2011
Země Oběžná dráha Planetky (asteroidy) Vesmír

Planetka pojmenovaná 2011 CQ1 minulý týden v pátek proletěla asi 5,5 tisíce kilometrů od Země. Asi metr velký objekt vytvořil hned dva rekordy. Jednak šlo o nejbližší zaznamenaný průlet kolem Země a proto astronomové i amatérští pozorovatelé očekávali změnu jeho dráhy způsobenou gravitací planety, následná pozorování 2011 CQ1 ale přinesla překvapení. Došlo totiž k vytvoření druhého rekordu, a to nejvetší změně dráhy letu, kterou kdy ve sluneční soustavě viděli. "Planetka změnila svou dráhu o celých 60 stupňů od své původní dráhy" sdělil Don Yeomans z laboratoře NASA JPL.

2011 CQ1

2011 CQ1 - asi metrová planetka, která ani nenese žádné oficiální jméno, pouze alfanumerické označení 2011 CQ1. Významná je však tím, že proletěla velmi blízko Země, čímž změnila svou dráhu o celých 60°.

Došlo tak ke změně zařazení planetky z objektů Apollo třídy (planetky, které se čas od času přiblíží k Zemi) do třídy Aten (pojmenované podle prvního objektu ve třídě, který byl pojmenován podle egyptského boha slunce), ve které objekty tráví většinu času v okolí zemské oběžné dráhy. Po rekordně blízkém proletu kolem naší planety je možné, že 2011 CQ1 nadobro zmizí z objektivů našich dalekohledů, je totiž příliš tmavý a malý na to, aby byl nadále pozorován.
Autor článku: redakce

Líbil se Vám článek?

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

14. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

Planetka Oumuamua rotuje chaoticky už miliardy let následkem srážky s jiným tělesemSrážka s jiným tělesem zapříčinila chaotickou rotaci mezihvězdné planetky Oumuamua, která loni navštívila sluneční soustavu a stala se první detekovanou planetkou svého druhu. Od října 2017, kdy byla planetka objevena, analyzoval mezinárodní tým astronomů zářivost objektu a jeho pohyb. Součástí tohoto týmu byl i Dr. Petr Pravec z Akademie věd České republiky. Výsledkem analýzy je, že planetka nerotuje nijak pravidelně, ale velmi chaoticky, a to zřejmě po miliardy let.

Půlkilometrová planetka 2002 AJ129 proletí začátkem února bezpečně kolem Země

20. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

4. února proletí kolem Země malá planetka 2002 AJ129 o velikosti asi půl kilometru. Přesto, že je evidovaná jako potenciálně nebezpečný objekt, nepřiblíží se na víc než 10 vzdáleností Země - Měsíc (4,2 milionu kilometrů), nehrozí tedy žádné nebezpečí srážky. Planetka proletí kolem naší planety relativně vysokou rychlostí asi 34 km/s, která je dána jejím přiblížením ke Slunci, jehož gravitace rychlost planetky zvyšuje.

Mezihvězdná planetka Oumuamua by mohla pocházet z hvězdokupy Plejády

07. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná planetka Oumuamua by mohla pocházet z hvězdokupy PlejádyV loňském roce proletěla sluneční soustavou planetka Oumuamua, která má původ mimo sluneční soustavu, šlo o první takový objekt detekovaný lidmi. Během průletu byla Oumuamua pozorována mnoha teleskopy na Zemi i ve vesmíru a astronomům se podařilo zjistit o ní, co jen šlo. Nová studie Fabo Fenga z University of Hertfordshire teď přichází s teorií o původu této planetky. Trajektorie planetky ji k nám mohla přivést z hvězdokupy Plejády, vzdálené asi 400 světelných let.

21. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná planetka Oumuamua je velmi dlouhá, tmavě červená a cestovala k nám zřejmě miliony letNa konci října astronomové poprvé pozorovali objekt od jiné hvězdy, který se přiblížil ke Slunci, dostal jméno Oumuamua. Když zjistili, že jde o mezihvězdného cestovatele, obrátila se k němu zrcadla těch nejvýkonnějších teleskopů na Zemi i ve vesmíru, aby o něm zjistili co nejvíce informací, než zase opustí sluneční soustavu a zamíří do mezihvězdného prostoru. Výsledky těchto pozorování ukazují, že jde o velmi protáhlý objekt s tmavě červenou barvou, bez přítomnosti jakéhokoliv prachu na povrchu. Nové informace o Oumuamua byly publikovány 20. listopadu v magazínu Nature.

Objekt, který navštívil sluneční soustavu z mezihvězdného prostoru, má nové označení i jméno

17. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

V říjnu astronomové poprvé pozorovali objekt, jehož dráha prozrazuje, že k nám přišel zvenčí, že nepochází ze sluneční soustavy. Nejprve si mysleli, že jde o kometu a pojmenovali ho C/2017 U1 (C jako comet), když ale nevyznačoval žádné ze znaků komet, přehodnotili jej jako planetku a označování se změnilo na A/2017 U1 (A jako asteroid). Nakonec však má označení 1I/2017 U1 (I jako interstellar, mezihvězdný) a dostal také jméno - ´Oumuamua, slovo pochází z havajštiny a znamená něco jako průzkumník, první svého druhu.

09. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Astronomové po celém světě nacvičovali kooperaci pro případný objev planetky hrozící srážkou se ZemíIniciativa probíhající pod záštitou NASA zahrnovala astronomy z Itálie, Izraele, Japonska, Jihoafrické republiky, Kanady, Kolumbie, Německa, Nizozemí, Ruska a Spojených států. Všichni společně si vyzkoušeli sbírání informací o planetce 2012 TC4, která měla v říjnu bezpečně proletět kolem Země a zjistit co nejvíce o jejím složení, velikosti a oběžné dráze. Globální cvičení nazvané TC4 Observation Campaign má pomoci s přípravou na potenciální objev tělesa, u kterého by hrozila srážka se Zemí.

29. 10. 2017 (novější než zobrazený článek)

Astronomové poprvé pozorovali mezihvězdný objekt, který si našel cestu do sluneční soustavyVelmi zvláštní objekt se 19. října podařilo objevit astronomu Robu Werykovi s pomocí havajského teleskopu Pan-STARRS 1. Podle rychlosti a trajektorie by totiž mohlo jít o první pozorovaný mezihvězdný objekt, který se objevil v naší sluneční soustavě. Vědci si zatím nejsou jistí zda objekt o velikosti asi 400 metrů označit jako planetku, kometu či nějakým jiným způsobem, prozatím tak nese pouze označení A/2017 U1.