Nejtěsnější průlet planetky kolem Země nečekaně výrazně změnil její dráhu

11. 02. 2011
Země Oběžná dráha Planetky (asteroidy) Vesmír

Planetka pojmenovaná 2011 CQ1 minulý týden v pátek proletěla asi 5,5 tisíce kilometrů od Země. Asi metr velký objekt vytvořil hned dva rekordy. Jednak šlo o nejbližší zaznamenaný průlet kolem Země a proto astronomové i amatérští pozorovatelé očekávali změnu jeho dráhy způsobenou gravitací planety, následná pozorování 2011 CQ1 ale přinesla překvapení. Došlo totiž k vytvoření druhého rekordu, a to nejvetší změně dráhy letu, kterou kdy ve sluneční soustavě viděli. "Planetka změnila svou dráhu o celých 60 stupňů od své původní dráhy" sdělil Don Yeomans z laboratoře NASA JPL.

2011 CQ1

2011 CQ1 - asi metrová planetka, která ani nenese žádné oficiální jméno, pouze alfanumerické označení 2011 CQ1. Významná je však tím, že proletěla velmi blízko Země, čímž změnila svou dráhu o celých 60°.

Došlo tak ke změně zařazení planetky z objektů Apollo třídy (planetky, které se čas od času přiblíží k Zemi) do třídy Aten (pojmenované podle prvního objektu ve třídě, který byl pojmenován podle egyptského boha slunce), ve které objekty tráví většinu času v okolí zemské oběžné dráhy. Po rekordně blízkém proletu kolem naší planety je možné, že 2011 CQ1 nadobro zmizí z objektivů našich dalekohledů, je totiž příliš tmavý a malý na to, aby byl nadále pozorován.
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

21. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná planetka Oumuamua je velmi dlouhá, tmavě červená a cestovala k nám zřejmě miliony letNa konci října astronomové poprvé pozorovali objekt od jiné hvězdy, který se přiblížil ke Slunci, dostal jméno Oumuamua. Když zjistili, že jde o mezihvězdného cestovatele, obrátila se k němu zrcadla těch nejvýkonnějších teleskopů na Zemi i ve vesmíru, aby o něm zjistili co nejvíce informací, než zase opustí sluneční soustavu a zamíří do mezihvězdného prostoru. Výsledky těchto pozorování ukazují, že jde o velmi protáhlý objekt s tmavě červenou barvou, bez přítomnosti jakéhokoliv prachu na povrchu. Nové informace o Oumuamua byly publikovány 20. listopadu v magazínu Nature.

Objekt, který navštívil sluneční soustavu z mezihvězdného prostoru, má nové označení i jméno

17. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

V říjnu astronomové poprvé pozorovali objekt, jehož dráha prozrazuje, že k nám přišel zvenčí, že nepochází ze sluneční soustavy. Nejprve si mysleli, že jde o kometu a pojmenovali ho C/2017 U1 (C jako comet), když ale nevyznačoval žádné ze znaků komet, přehodnotili jej jako planetku a označování se změnilo na A/2017 U1 (A jako asteroid). Nakonec však má označení 1I/2017 U1 (I jako interstellar, mezihvězdný) a dostal také jméno - ´Oumuamua, slovo pochází z havajštiny a znamená něco jako průzkumník, první svého druhu.

09. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Astronomové po celém světě nacvičovali kooperaci pro případný objev planetky hrozící srážkou se ZemíIniciativa probíhající pod záštitou NASA zahrnovala astronomy z Itálie, Izraele, Japonska, Jihoafrické republiky, Kanady, Kolumbie, Německa, Nizozemí, Ruska a Spojených států. Všichni společně si vyzkoušeli sbírání informací o planetce 2012 TC4, která měla v říjnu bezpečně proletět kolem Země a zjistit co nejvíce o jejím složení, velikosti a oběžné dráze. Globální cvičení nazvané TC4 Observation Campaign má pomoci s přípravou na potenciální objev tělesa, u kterého by hrozila srážka se Zemí.

29. 10. 2017 (novější než zobrazený článek)

Astronomové poprvé pozorovali mezihvězdný objekt, který si našel cestu do sluneční soustavyVelmi zvláštní objekt se 19. října podařilo objevit astronomu Robu Werykovi s pomocí havajského teleskopu Pan-STARRS 1. Podle rychlosti a trajektorie by totiž mohlo jít o první pozorovaný mezihvězdný objekt, který se objevil v naší sluneční soustavě. Vědci si zatím nejsou jistí zda objekt o velikosti asi 400 metrů označit jako planetku, kometu či nějakým jiným způsobem, prozatím tak nese pouze označení A/2017 U1.

23. 10. 2017 (novější než zobrazený článek)

Neobjevených planetek v blízkosti Země je zřejmě méně, než se doposud odhadovaloV blízkosti oběžné dráhy Země kolem Slunce se nachází nespočet různě velkých planetek, u kterých hrozí, že se mohou střetnout s naší planetou. Astronomové se snaží identifikovat jich co nejvíce a jejich počet stále roste, zároveň si však uvědomují, že určité množství ještě nebylo objeveno a jejich počet nezbývá než odhadovat. Na základě přesnějších výpočtů se nyní odhadované číslo dosud neobjevených planetek větších než 1 kilometr snížilo z původních více než 100 na 37.

Nově objevený objekt na oběžné dráze Země byl potvrzen jako planetka

20. 10. 2017 (novější než zobrazený článek)

Loni objevený objekt pojmenovaný (469219) 2016 HO3 je vcelku obyčejná planetka, která s naší planetou sdílí stejnou oběžnou dráhu kolem Slunce. Nejprve nebylo zřejmé zda nejde například o kus vesmírného odpadu představovaný vyhořelým stupněm rakety. Astronomové však na 49. setkání divize pro planetární vědy potvrdili, že se skutečně jedná o přírodní objekt. Jde o už pátý takový objekt a 2016 HO3 má z nich nejstabilnější oběžnou dráhu.

Sonda OSIRIS-REx proletěla kolem Země a zamířila k planetce Bennu

23. 09. 2017 (novější než zobrazený článek)

Sonda OSIRIS-REx proletěla kolem Země a zamířila k planetce BennuRok po svém startu, 22. září, proletěla vesmírná sonda OSIRIS REx kolem Země a za využití gravitační asistence naší planety zamířila ke svému cíli. Její cílem je planetka Bennu, ze které sonda posbírá vzorky, které poté dopraví zpátky na Zemi k analýze. Planetka Bennu pro vědce představuje možnost prozkoumat podmínky jaké panovaly při vzniku sluneční soustavy před více než čtyřmi miliardami let.