Nejtěsnější průlet planetky kolem Země nečekaně výrazně změnil její dráhu

11. 2. 2011
Země Oběžná dráha Planetky (asteroidy) Vesmír

Planetka pojmenovaná 2011 CQ1 minulý týden v pátek proletěla asi 5,5 tisíce kilometrů od Země. Asi metr velký objekt vytvořil hned dva rekordy. Jednak šlo o nejbližší zaznamenaný průlet kolem Země a proto astronomové i amatérští pozorovatelé očekávali změnu jeho dráhy způsobenou gravitací planety, následná pozorování 2011 CQ1 ale přinesla překvapení. Došlo totiž k vytvoření druhého rekordu, a to nejvetší změně dráhy letu, kterou kdy ve sluneční soustavě viděli. "Planetka změnila svou dráhu o celých 60 stupňů od své původní dráhy" sdělil Don Yeomans z laboratoře NASA JPL.

2011 CQ1

2011 CQ1 - asi metrová planetka, která ani nenese žádné oficiální jméno, pouze alfanumerické označení 2011 CQ1. Významná je však tím, že proletěla velmi blízko Země, čímž změnila svou dráhu o celých 60°.

Došlo tak ke změně zařazení planetky z objektů Apollo třídy (planetky, které se čas od času přiblíží k Zemi) do třídy Aten (pojmenované podle prvního objektu ve třídě, který byl pojmenován podle egyptského boha slunce), ve které objekty tráví většinu času v okolí zemské oběžné dráhy. Po rekordně blízkém proletu kolem naší planety je možné, že 2011 CQ1 nadobro zmizí z objektivů našich dalekohledů, je totiž příliš tmavý a malý na to, aby byl nadále pozorován.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

6. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Hayabusa2 vypustila impaktor i speciální kameru, která zachytila vytvoření kráteru na planetce RyuguJaponská sonda Hayabusa2 provedla v pátek operaci u planetky Ryugu, během které vytvořila umělý kráter na jejím povrchu. Během operace byl vypuštěn impaktor Small Carry-on Impactor (SCI), jehož počínání sledovala malá kamera DCAM3, která se oddělila od hlavní sondy, aby mohla zůstat nad místem dopadu impaktoru, zatímco se Hayabusa2 odebrala do bezpečí.

31. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Hubble zachytil planetku Gault v procesu rozpadu, vychází z ní dva proudy materiáluSnímky z teleskopu Hubble ukazují dva proudy jemného materiálu, které se podobají ocasu komety, vycházející z planetky (6478) Gault. Podle vědců jde o důsledky událostí na povrchu planetky, které předznamenávají její rozpad. Jde o vzácný úkaz, který může vědcům na dálku napovědět více o složení této planetky a také o fyzikálních silách, které k tomuto procesu vedou.

Sonda Hayabusa2 se chystá vytvořit kráter na planetce Ryugu

21. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda Hayabusa2 se chystá vytvořit kráter na planetce RyuguJaponská vesmírná agentura JAXA v pondělí oznámila, že po prvním odběru vzorků z konce února bude následovat druhý odběr - ze dna kráteru, který sonda sama vytvoří. Získá tak k analýze horniny ukryté pod povrchem, které nebyly vystaveny kosmickému záření, jako ty na povrchu. Kráter vznikne po dopadu asi dvoukilového tělesa, které sonda k povrchu vystřelí 5. dubna. Celá operace bude vyžadovat ukrytí sondy za planetku, aby nebyla poškozena materiálem z povrchu.

20. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka Bennu je plná překvapení, materiál z ní zatím neznámým principem uniká do okolíNASA oznámila, že po třech měsících u planetky Bennu udělala sonda OSIRIS-REx několik nečekaných objevů. Patří mezi ně neočekávaně nerovný terén, změna v rychlosti rotace a také materiál, který opouští povrch planetky. Žádnou z těchto charakteristik vědci před příletem sondy neočekávali. Mise OSIRIS-REx má za úkol přivézt v roce 2023 vzorky hornin z planety k prozkoumání na Zemi.

1. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Evropská sonda Hera by na svojí cestě k planetce Didymos mohla prolétnout kolem dalšího tělesaEvropská vesmírná agentura zvažuje několik kandidátů, kolem kterých by mohla proletět vesmírná sonda Hera na svojí cestě k planetce Didymos. Vědci doufají, že by průlet kolem další planetky v blízkosti Země, nebo v pásu asteroidů zvýšil vědecký přínos mise, ale také umožnil vyzkoušet přístroje na palubě sondy ještě před jejím příletem k cíli. Hlavním úkolem mise Hera je zkoumání následků impaktu americké sondy DART do malého měsíce planetky Didymos.

26. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená planetka FarFarOut je doposud nejvzdálenějším pozorovaným objektem ve sluneční soustavěDosavadní rekord ve vzdálenosti držela planetka 2018 VG18 (s přezdívkou FarOut) objevená teprve na sklonku loňského roku ve vzdálenosti asi 125 AU. Nově objevená planetka s označením FarFarOut byla objevena ve vzdálenosti 140 AU. Za objevem stojí ostřílený astronom Scott Sheppard, který byl součástí týmu, jež objevil také planetku FarOut.

9. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nové snímky odhalují skutečně podivný tvar planetky Ultima Thule: jedna z jejích částí je placatáZ vesmírné sondy New Horizons dorazila další data z novoročního průletu kolem vzdálené planetky Ultima Thule. Tentokrát se jedná o snímky po průletu sondy kolem asi 30kilometrového tělesa podivného tvaru. To, co známe od našeho Měsíce jako tenký srpek osvětlený Sluncem, který nechává většinu tělesa ve stínu, vytváří u kontaktní binární planetky Ultima Thule doposud neznámé křivky. Ze snímků je také patrné, že planetka má odlišný tvar, než se doposud uvažovalo: místo dvou kulatých částí je tvořena jednou téměř kulatou a druhou přímo placatou.