Pravděpodobnost srážky Země s planetkou Apophis v roce 2036 je 1:250000

12. 2. 2011
NEO Planetky (asteroidy) Apophis (planetka)

Ruský astronom Leonid Sokolov byl koncem ledna citovaný agenturou RIA Novosti, když se vyjádřil, že je možné, že dojde ke kolizi mezi Zemí a planetkou Apophis v roce 2036. Některá média nicméně ráda zveličují a předpovídají paniku a tak se do titulků novinových článků dostávají prognózy o kolizi, předpovědi ruských astronomů o konci světa a odpočítávání do apokalypsy. Tyto zprávy je ale třeba uvést na pravou míru a nemást veřejnost hloupostmi od lidí, kteří tématu nerozumí.

Apophis ve viditelném spektru

Apophis ve viditelném spektru - planetka označovaná také jako 2004 MN4 nebo pod katalogovým číslem 99942. Detailní obrázky planetky Apophis doposud neexistují. Na dostupných fotografiích jej uvidíte pouze jako světlou tečku mezi čmouhami dalších hvězdných objektů na pozadí.

Oběžná dráha planetky objevené v roce 2004 a označované názvem Apophis ji přivede k prvnímu blízkému setkání se Zemí v roce 2029, k ještě bližšímu setkání by ale mělo dojít až v roce 2036, kdy by se měl Apophis přiblížit na pouhých 37-38 tisíc kilometrů. I to je ale pouhý odhad, protože v následujících 25 letech může dojít ke změně dráhy planetky, jednou z příčin změny dráhy by dokonce mohla být samotná Země při prvním průletu v roce 2029.

Špatně interpretované vyjádření astronoma Sokolova je ve skutečnosti varování před možnou kolizí. I když pravděpodobnost srážky Země a Apophisu je podle posledních propočtů NASA z roku 2009 pouhých 1:250000 (v roce 2009 došlo ke snížení pravděpodobnosti kolize, do té doby byla odhadována na 1:45000), ve vesmírném měřítku to není zas tolik málo, abychom nebyli ostražití vůbec. Přece jen, kdyby ke srážce skutečně došlo, mohlo by to mít devastující účinky pro celou lidskou civilizaci.

Snahou podobných vyjádření astronomů po celém světě není šíření paniky o konci světa, ale nabádání k opatrnosti a vypracování předběžného plánu, který by případné srážce s vesmírným objektem zabránil. Planeta Země si ve své historii prošla už několika katastrofickými srážkami a je pouze otázkou času, kdy přijde další. I když Apophis to nejspíš nebude.

Ve skutečnosti, ale většina astronomů zůstává v klidu. Planetka Apophis se totiž přiblíží k Zemi také v roce 2013 a 2021. Proletí v bezpečné vzdálenosti, ze které ji astronomové budou moci dobře pozorovat. Za pomoci nových informací se zpřesní výpočty dráhy planetky v budoucnosti a teprve potom bude mít smysl utrácet miliony dolarů na program, který by měl odvrátit globální katastrofu.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

17. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

První vědecká publikace o Ultima Thule: je nejčervenější a pochází z počátků sluneční soustavyTým vědců z NASA publikoval první vědeckou studii o nejvzdálenějším prozkoumaném objektu ve sluneční soustavě: Ultima Thule. Ve studii analyzovali data, která sonda New Horizons ze svého průletu 1. ledna zatím na Zemi poslala. Ve studii jsou popsány útvary na povrchu planetky a její předpokládaná evoluce. Další data nicméně z okraje sluneční soustavy dál proudí k Zemi, přenos by měl být dokončen až v létě příštího roku.

8. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Gaia mapuje hvězdy v Mléčné dráze, objevil však už také několik nových blízkých planetekTři nové planetky se podařilo detekovat orbitálnímu teleskopu Gaia, jehož hlavním úkolem je pozorování hvězd, jejich pozice a rychlosti. Gaia pozoruje planetky ve sluneční soustavě relativně pravidelně, většinou jde o už známé objekty z pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Nově objevené objekty patří také do skupiny hlavního pásu asteroidů, přesto mají odlišnou oběžnou dráhu od ostatních - obíhají Slunce nad a pod rovinou ekliptiky.

7. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

S misí Hera poletí k planetce Didymos také dvě malé družice, jedna z nich vznikne v České republiceDva malé cubesaty budou součástí evropské mise Hera k planetce Didymos v roce 2023. Jeden z nich bude pomocí radaru zkoumat vnitřní strukturu planetky a jejího měsíce a druhý, s významnou českou účastí, bude zjišťovat jejich složení. Primární mise však není vědecká, ale defenzivní: evropská sonda Hera má totiž pozorovat následky kolize americké sondy DART s malým měsícem planetky. Vědci očekávají změnu jeho oběžné dráhy a vyzkoušení principu odklonu potenciálně nebezpečných planetek, u kterých hrozí srážka se Zemí.

4. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vzorky z planetky Itokawa dovezené sondou Hayabusa v roce 2010 překvapivě obsahují voduJaponská vesmírná sonda Hayabusa přivezla jako první v roce 2010 na Zemi vzorky hornin z blízké planetky Itokawa. V kapsli, která na Zemi přistála, bylo identifikováno na 1500 malých zrnek, která měla podle analýzy složení podobné meteoritům. Obsahovala minerály olivín, pyroxen, nebo sírany. Nicméně nikoho nenapadlo se dívat po vodě, dokud se část vzorků nedostala do rukou vědců na Arizona State University.

6. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Hayabusa2 vypustila impaktor i speciální kameru, která zachytila vytvoření kráteru na planetce RyuguJaponská sonda Hayabusa2 provedla v pátek operaci u planetky Ryugu, během které vytvořila umělý kráter na jejím povrchu. Během operace byl vypuštěn impaktor Small Carry-on Impactor (SCI), jehož počínání sledovala malá kamera DCAM3, která se oddělila od hlavní sondy, aby mohla zůstat nad místem dopadu impaktoru, zatímco se Hayabusa2 odebrala do bezpečí.

31. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Hubble zachytil planetku Gault v procesu rozpadu, vychází z ní dva proudy materiáluSnímky z teleskopu Hubble ukazují dva proudy jemného materiálu, které se podobají ocasu komety, vycházející z planetky (6478) Gault. Podle vědců jde o důsledky událostí na povrchu planetky, které předznamenávají její rozpad. Jde o vzácný úkaz, který může vědcům na dálku napovědět více o složení této planetky a také o fyzikálních silách, které k tomuto procesu vedou.

Sonda Hayabusa2 se chystá vytvořit kráter na planetce Ryugu

21. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda Hayabusa2 se chystá vytvořit kráter na planetce RyuguJaponská vesmírná agentura JAXA v pondělí oznámila, že po prvním odběru vzorků z konce února bude následovat druhý odběr - ze dna kráteru, který sonda sama vytvoří. Získá tak k analýze horniny ukryté pod povrchem, které nebyly vystaveny kosmickému záření, jako ty na povrchu. Kráter vznikne po dopadu asi dvoukilového tělesa, které sonda k povrchu vystřelí 5. dubna. Celá operace bude vyžadovat ukrytí sondy za planetku, aby nebyla poškozena materiálem z povrchu.