Pravděpodobnost srážky Země s planetkou Apophis v roce 2036 je 1:250000

12. 02. 2011
NEO Planetky (asteroidy) Apophis (planetka)

Ruský astronom Leonid Sokolov byl koncem ledna citovaný agenturou RIA Novosti, když se vyjádřil, že je možné, že dojde ke kolizi mezi Zemí a planetkou Apophis v roce 2036. Některá média nicméně ráda zveličují a předpovídají paniku a tak se do titulků novinových článků dostávají prognózy o kolizi, předpovědi ruských astronomů o konci světa a odpočítávání do apokalypsy. Tyto zprávy je ale třeba uvést na pravou míru a nemást veřejnost hloupostmi od lidí, kteří tématu nerozumí.

Apophis ve viditelném spektru

Apophis ve viditelném spektru - planetka označovaná také jako 2004 MN4 nebo pod katalogovým číslem 99942. Detailní obrázky planetky Apophis doposud neexistují. Na dostupných fotografiích jej uvidíte pouze jako světlou tečku mezi čmouhami dalších hvězdných objektů na pozadí.

Oběžná dráha planetky objevené v roce 2004 a označované názvem Apophis ji přivede k prvnímu blízkému setkání se Zemí v roce 2029, k ještě bližšímu setkání by ale mělo dojít až v roce 2036, kdy by se měl Apophis přiblížit na pouhých 37-38 tisíc kilometrů. I to je ale pouhý odhad, protože v následujících 25 letech může dojít ke změně dráhy planetky, jednou z příčin změny dráhy by dokonce mohla být samotná Země při prvním průletu v roce 2029.

Špatně interpretované vyjádření astronoma Sokolova je ve skutečnosti varování před možnou kolizí. I když pravděpodobnost srážky Země a Apophisu je podle posledních propočtů NASA z roku 2009 pouhých 1:250000 (v roce 2009 došlo ke snížení pravděpodobnosti kolize, do té doby byla odhadována na 1:45000), ve vesmírném měřítku to není zas tolik málo, abychom nebyli ostražití vůbec. Přece jen, kdyby ke srážce skutečně došlo, mohlo by to mít devastující účinky pro celou lidskou civilizaci.

Snahou podobných vyjádření astronomů po celém světě není šíření paniky o konci světa, ale nabádání k opatrnosti a vypracování předběžného plánu, který by případné srážce s vesmírným objektem zabránil. Planeta Země si ve své historii prošla už několika katastrofickými srážkami a je pouze otázkou času, kdy přijde další. I když Apophis to nejspíš nebude.

Ve skutečnosti, ale většina astronomů zůstává v klidu. Planetka Apophis se totiž přiblíží k Zemi také v roce 2013 a 2021. Proletí v bezpečné vzdálenosti, ze které ji astronomové budou moci dobře pozorovat. Za pomoci nových informací se zpřesní výpočty dráhy planetky v budoucnosti a teprve potom bude mít smysl utrácet miliony dolarů na program, který by měl odvrátit globální katastrofu.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

09. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nové snímky odhalují skutečně podivný tvar planetky Ultima Thule: jedna z jejích částí je placatáZ vesmírné sondy New Horizons dorazila další data z novoročního průletu kolem vzdálené planetky Ultima Thule. Tentokrát se jedná o snímky po průletu sondy kolem asi 30kilometrového tělesa podivného tvaru. To, co známe od našeho Měsíce jako tenký srpek osvětlený Sluncem, který nechává většinu tělesa ve stínu, vytváří u kontaktní binární planetky Ultima Thule doposud neznámé křivky. Ze snímků je také patrné, že planetka má odlišný tvar, než se doposud uvažovalo: místo dvou kulatých částí je tvořena jednou téměř kulatou a druhou přímo placatou.

09. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Byla objevena vzácná planetka v blízkosti Slunce. Má nejkratší známou oběžnou dráhuSpatřit planetky v blízkosti Slunce není jednoduché, záře hvězdy je totiž téměř dokonale skrývá. Doposud bylo objeveno asi pouze 20 objektů, jejichž oběžné dráhy nepřekročí oběžnou dráhu naší planety. Nově objevená planetka 2019 AQ3 kříží oběžné dráhy Merkuru i Venuše a má nejkratší oběžnou dráhu ze všech známých planetek. Byla objevena pomocí nového zařízení ZTF (Zwicky Transient Facility) instalovaného na teleskopu Samuel Oschin Telescope, který je součástí observatoře Palomar nedaleko Los Angeles.

Nejmenší známá planetka v Kuiperově pásu má jen něco přes dva kilometry

29. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nejmenší známá planetka v Kuiperově pásu má jen něco přes dva kilometryJaponským vědcům se podařilo objevit zatím nejmenší objekt v Kuiperově pásu na okraji sluneční soustavy. Zatím neoznačené těleso má mít podle pozorování asi 2,6 kilometrů na šířku a svou velikostí patří mezi doposud chybějící třídu těles ve vnější části sluneční soustavy. Ke svému výzkumu využili vědci dvou malých teleskopů a stačil jim pouze malý rozpočet, čímž ukázali, že malé objekty lze ve velké vzdálenosti objevovat i bez velkých a drahých instrumentů.

08. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Evropskou misi Hera doplní na cestě k planetce také cubesaty, jeden z nich bude mít i českou stopuNa rok 2022 plánuje NASA náraz do měsíce planetky Didymos, aby vyzkoušela jak ovlivní jeho oběžnou dráhu. Následně k planetce vyšle sondu evropská vesmírná agentura, aby do detailu prozkoumala následky této kolize. Evropskou sondu Hera doplní také dva malé cubesaty, z nichž jedem bude vyroben ve spolupráci s českou firmou Space Systems Czech. Cílem misí DART a Hera je test změny oběžné dráhy planetky, jehož výsledky by v budoucnu mohly vést k odklonění planetek, u kterých hrozí srážka se Zemí.

Planetka Bennu se stala nejmenším tělesem, které kdy obíhala vesmírná sonda

04. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka Bennu se stala nejmenším tělesem, které kdy obíhala vesmírná sondaVesmírná sonda OSIRIS-REx dorazila k planetce Bennu už začátkem prosince, to však ještě pořád nebylo zřejmé jakou hmotnost, a tedy i gravitační sílu, planetka má. Sonda tedy během prosince z povzdálí planetku zkoumala a sbírala informace potřebné pro vstup na její oběžnou dráhu. Tento manévr dokončila 31. prosince, kdy definitivně na její oběžnou dráhu vstoupila. Planetka Bennu se tak stala nejmenším tělesem, které obíhala vesmírná sonda.

01. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda New Horizons úspěšně proletěla kolem vzdálené planetky Ultima ThuleDnes o půl sedmé ráno středoevropského času proletěla vesmírná sonda New Horizons kolem planetky MU69 v Kuiperově pásu. Po několika hodinách dostala NASA signál, že operace na okraji sluneční soustavy proběhla úspěšně a sonda je v pořádku. Zároveň se na Zemi dostávají první snímky planetky, které potvrzují její zvláštní tvar v podobě burského oříšku. V následujících dnes bude sonda New Horizons posílat na Zemi fotky se stále většími detail na povrchu Ultima Thule.

23. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

New Horizons proletí 1. ledna kolem vzdálené planetky Ultima Thule, nejistota ohledně jejího tvaru trváVesmírná sonda New Horizons je pouhých několik dní vzdálená od planetky 2014 MU69 neoficiálně pojmenované Ultima Thule. Už v roce 2017 vědci odhadli, že planetka nemá kulovitý tvar, ale bude buďto protáhlá, nebo půjde dokonce o více objektů v těsné blízkosti. Dosavadní pozorování zařízeními na palubě sondy New Horizons však zatím nepotvrdila tuto hypotézu. Podle vědců by v jejím okolí dokonce mohlo být i více menších objektů.