Pravděpodobnost srážky Země s planetkou Apophis v roce 2036 je 1:250000

12. 2. 2011
NEO Planetky (asteroidy) Apophis (planetka)

Ruský astronom Leonid Sokolov byl koncem ledna citovaný agenturou RIA Novosti, když se vyjádřil, že je možné, že dojde ke kolizi mezi Zemí a planetkou Apophis v roce 2036. Některá média nicméně ráda zveličují a předpovídají paniku a tak se do titulků novinových článků dostávají prognózy o kolizi, předpovědi ruských astronomů o konci světa a odpočítávání do apokalypsy. Tyto zprávy je ale třeba uvést na pravou míru a nemást veřejnost hloupostmi od lidí, kteří tématu nerozumí.

Apophis ve viditelném spektru

Apophis ve viditelném spektru - planetka označovaná také jako 2004 MN4 nebo pod katalogovým číslem 99942. Detailní obrázky planetky Apophis doposud neexistují. Na dostupných fotografiích jej uvidíte pouze jako světlou tečku mezi čmouhami dalších hvězdných objektů na pozadí.

Oběžná dráha planetky objevené v roce 2004 a označované názvem Apophis ji přivede k prvnímu blízkému setkání se Zemí v roce 2029, k ještě bližšímu setkání by ale mělo dojít až v roce 2036, kdy by se měl Apophis přiblížit na pouhých 37-38 tisíc kilometrů. I to je ale pouhý odhad, protože v následujících 25 letech může dojít ke změně dráhy planetky, jednou z příčin změny dráhy by dokonce mohla být samotná Země při prvním průletu v roce 2029.

Špatně interpretované vyjádření astronoma Sokolova je ve skutečnosti varování před možnou kolizí. I když pravděpodobnost srážky Země a Apophisu je podle posledních propočtů NASA z roku 2009 pouhých 1:250000 (v roce 2009 došlo ke snížení pravděpodobnosti kolize, do té doby byla odhadována na 1:45000), ve vesmírném měřítku to není zas tolik málo, abychom nebyli ostražití vůbec. Přece jen, kdyby ke srážce skutečně došlo, mohlo by to mít devastující účinky pro celou lidskou civilizaci.

Snahou podobných vyjádření astronomů po celém světě není šíření paniky o konci světa, ale nabádání k opatrnosti a vypracování předběžného plánu, který by případné srážce s vesmírným objektem zabránil. Planeta Země si ve své historii prošla už několika katastrofickými srážkami a je pouze otázkou času, kdy přijde další. I když Apophis to nejspíš nebude.

Ve skutečnosti, ale většina astronomů zůstává v klidu. Planetka Apophis se totiž přiblíží k Zemi také v roce 2013 a 2021. Proletí v bezpečné vzdálenosti, ze které ji astronomové budou moci dobře pozorovat. Za pomoci nových informací se zpřesní výpočty dráhy planetky v budoucnosti a teprve potom bude mít smysl utrácet miliony dolarů na program, který by měl odvrátit globální katastrofu.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

6. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Hayabusa2 vypustila impaktor i speciální kameru, která zachytila vytvoření kráteru na planetce RyuguJaponská sonda Hayabusa2 provedla v pátek operaci u planetky Ryugu, během které vytvořila umělý kráter na jejím povrchu. Během operace byl vypuštěn impaktor Small Carry-on Impactor (SCI), jehož počínání sledovala malá kamera DCAM3, která se oddělila od hlavní sondy, aby mohla zůstat nad místem dopadu impaktoru, zatímco se Hayabusa2 odebrala do bezpečí.

31. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Hubble zachytil planetku Gault v procesu rozpadu, vychází z ní dva proudy materiáluSnímky z teleskopu Hubble ukazují dva proudy jemného materiálu, které se podobají ocasu komety, vycházející z planetky (6478) Gault. Podle vědců jde o důsledky událostí na povrchu planetky, které předznamenávají její rozpad. Jde o vzácný úkaz, který může vědcům na dálku napovědět více o složení této planetky a také o fyzikálních silách, které k tomuto procesu vedou.

Sonda Hayabusa2 se chystá vytvořit kráter na planetce Ryugu

21. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda Hayabusa2 se chystá vytvořit kráter na planetce RyuguJaponská vesmírná agentura JAXA v pondělí oznámila, že po prvním odběru vzorků z konce února bude následovat druhý odběr - ze dna kráteru, který sonda sama vytvoří. Získá tak k analýze horniny ukryté pod povrchem, které nebyly vystaveny kosmickému záření, jako ty na povrchu. Kráter vznikne po dopadu asi dvoukilového tělesa, které sonda k povrchu vystřelí 5. dubna. Celá operace bude vyžadovat ukrytí sondy za planetku, aby nebyla poškozena materiálem z povrchu.

20. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka Bennu je plná překvapení, materiál z ní zatím neznámým principem uniká do okolíNASA oznámila, že po třech měsících u planetky Bennu udělala sonda OSIRIS-REx několik nečekaných objevů. Patří mezi ně neočekávaně nerovný terén, změna v rychlosti rotace a také materiál, který opouští povrch planetky. Žádnou z těchto charakteristik vědci před příletem sondy neočekávali. Mise OSIRIS-REx má za úkol přivézt v roce 2023 vzorky hornin z planety k prozkoumání na Zemi.

1. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Evropská sonda Hera by na svojí cestě k planetce Didymos mohla prolétnout kolem dalšího tělesaEvropská vesmírná agentura zvažuje několik kandidátů, kolem kterých by mohla proletět vesmírná sonda Hera na svojí cestě k planetce Didymos. Vědci doufají, že by průlet kolem další planetky v blízkosti Země, nebo v pásu asteroidů zvýšil vědecký přínos mise, ale také umožnil vyzkoušet přístroje na palubě sondy ještě před jejím příletem k cíli. Hlavním úkolem mise Hera je zkoumání následků impaktu americké sondy DART do malého měsíce planetky Didymos.

26. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená planetka FarFarOut je doposud nejvzdálenějším pozorovaným objektem ve sluneční soustavěDosavadní rekord ve vzdálenosti držela planetka 2018 VG18 (s přezdívkou FarOut) objevená teprve na sklonku loňského roku ve vzdálenosti asi 125 AU. Nově objevená planetka s označením FarFarOut byla objevena ve vzdálenosti 140 AU. Za objevem stojí ostřílený astronom Scott Sheppard, který byl součástí týmu, jež objevil také planetku FarOut.

9. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nové snímky odhalují skutečně podivný tvar planetky Ultima Thule: jedna z jejích částí je placatáZ vesmírné sondy New Horizons dorazila další data z novoročního průletu kolem vzdálené planetky Ultima Thule. Tentokrát se jedná o snímky po průletu sondy kolem asi 30kilometrového tělesa podivného tvaru. To, co známe od našeho Měsíce jako tenký srpek osvětlený Sluncem, který nechává většinu tělesa ve stínu, vytváří u kontaktní binární planetky Ultima Thule doposud neznámé křivky. Ze snímků je také patrné, že planetka má odlišný tvar, než se doposud uvažovalo: místo dvou kulatých částí je tvořena jednou téměř kulatou a druhou přímo placatou.