Evropští vědci představují nanoauto, nejmenší dopravní prostředek na světě

30. 1. 2012
Nanotechnologie Technologie

Tým vědců ze Švýcarska a Holandska vyvinul dopravní prostředek, který je tvořen jedinou molekulou, má pohon na všechny 4 kola a dosahuje velikosti 4x2 nanometry. Příliš toho na něm neuvezete a jeho pohon není zrovna praktický, ale výzkum je teprve na svém počátku a budoucí uplatnění takovéto technologie slibují převrat ve zdravotnictví i jiných oblastech.

Chemici z University of Groningen a EMPA (Swiss Federal Laboratories for Materials Science and Technology) syntetizovali molekulu se čtyřmi rotujícími motory, která dokáže cestovat kupředu po vytyčené trase. Design neumožní cestovat ve více směrech, dokonce ani zpátečku nelze zařadit.

Molekula se pohybuje na elektrický pohon, vědci však musí zařízení znovu nabít po pouhém polovičním otočení kol, tedy skutečně ne příliš praktické. Potenciál tohoto výzkumu ale pohání vědce vpřed, loni se jim podařilo dosáhnout jednoho z milníků a dokázali, že jdou správným směrem. V následujících měsících se budou pokoušet vyvinout molekulu, která bude moci být napájena světelným paprskem bez nutnosti fyzického kontaktu.

Další zprávy z kategorie Technologie

Nový matematický model by mohl umožnit výrobu gama laseru

20. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nový matematický model by mohl umožnit výrobu gama laseruVědci dokáží vytvořit laser ze světla z libovolné části elektromagnetického spektra - až na gama záření. To by se nyní mohlo změnit: nový matematický model fyzika Allena Millse totiž ukazuje, jak by šlo využít exotických atomů pozitronia k vytvoření gama laseru.

Díky rentgenovému laseru vědci dokáží pozorovat pohyby elektronů

5. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Metoda s označením XLEAP (X-ray laser-enhanced attosecond pulse generation) poskytuje pozorování elektronů v chemických procesech, které probíhají během několika stovek attosekund. Tento výzkum umožní pozorování elektronů pro použití v chemii, biologii nebo studiu různých materiálů. Výzkum vědců z SLAC National Accelerator Laboratory byl publikován v magazínu Nature Photonics.

21. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Radikálně odlišný design rentgenových teleskopů umožní vidět hlouběji do vesmíruNový přístup ke stavbě vesmírných rentgenových teleskopů vyvinuli vědci na KTH Royal Institute of Technology in Stockholm. Na rozdíl od dnešních observatoří nevyužívá nový design k soustředění světla zrcadel, ale plastických hranolů. Tento přístup umožňuje vyvinout zařízení, které bude moci pozorovat slabší a vzdálenější rentgenové signály a nebude přitom nutné zvětšovat samotný teleskop. Výsledky práce švédských vědců byly prezentovány ve studii v magazínu Nature Astronomy.

Grafen by mohl být za určitých podmínek supravodivý

16. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědcům se podařilo najít cestu jak konfigurovat dvojité vrstvy grafenu, aby vedly elektrický proud téměř jako supravodivý materiál. Atomy uhlíku tvoří různé materiály: od tuhy, přes diamant až po dvoudimenzionální materiál známý jako grafen. Ten vede velmi dobře elektrický proud a začátkem roku se vědcům z MIT podařilo prokázat, že může být supravodivý za určitých podmínek. Nový výzkum však naznačuje, že supravodivost by mohla být v grafenu vyvolána i dalším způsobem.

Vědci objevili doposud neznámý magnetický efekt použitelný k manipulaci se skyrmiony

28. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Magnetické skyrmiony jsou magnetické víry nebo spirály, které by mohly vést k novým technologickým řešením, která kombinují nízkou spotřebu energie s vysokou výpočetní kapacitou a hustým zápisem dat. Týmu vědců z Delft University of Technology, University of Groningen a Hiroshima University se podařilo objevit nový, doposud neznámý magnetický stav, který magnetické skyrmiony ovlivňuje. Výsledky jejich výzkumu byly publikovány v magazínu Science Advances.

Vědci vytvořili nejodolnější kovovou slitinu na světě. Je ze zlata a platiny

21. 8. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nový materiál a jeho vlastnosti publikovali vědci ze Sandie National Laboratories ve Spojených státech ve vědeckém magazínu Advanced Materials. Jejich slitina se skládá ze zlata a platiny a má vlastnosti podobné diamantu a safíru - jde však o kov. Tenká vrstva této nové slitiny na jiných kovech tak může zabránit jejich opotřebení, výrazně prodloužit jejich životnost a zároveň snížit náklady na údržbu.

Vypuštění teleskopu JWST se opět odkládá, až na rok 2021

28. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vypuštění teleskopu JWST se opět odkládá, až na rok 2021Začátek mise vesmírného teleskopu Jamese Webba se opět odkládá, aktuálně se jako nejbližší možný termín jeho vypuštění jeví březen 2021. Pro tento teleskop nové generace je to další z řady posunů termínu startu, které doprovází takřka celý jeho vývoj. Poslední odložení bylo učiněno na základě lidských chyb a problémů pramenících z komplexnosti teleskopu odhalených při testování a bude stát 800 milionů dolarů.