Unikátní experiment NASA: pět sondážních raket vytvořilo na hranici vesmíru umělé mraky

28. 03. 2012
Atmosféry planet Země

NASA úspěšně vystřelila pět raket ATREX z Wallops Flight Facility ve Virginii (východní pobřeží USA), jejichž úkolem bylo vypustit do horních vrstev chemikálie, aby mohli vědci zkoumat proudy v horních vrstvách naší atmosféry.

ATREX, umělé mraky

ATREX, umělé mraky - Oblaka z chemikálií vypuštěných pěti raketami při experimentu ATREX. Vědci NASA chtějí zkoumáním těchto mraků lépe poznat proudění v horních vrstvách atmosféry.

Ve výšce kolem 100 kilometrů nad povrchem se prohání větry rychlostí až 500 kilometrů za hodinu. Jedná se o málo prozkoumanou oblast, která je příliš vysoko pro letadla a příliš nízko pro družice. Toto proudění chce NASA důkladně prozkoumat právě při experimentu ATREX (Anomalous Transport Rocket Experiment) za pomoci pětice sondážních raket. Ty ve výšce vypustí trimethyl aluminium, které vytváří mléčné mraky pozorovatelné z povrchu.

Analýzou pohybu těchto mračen pak budou vědci zkoumat jejich chování a také způsob jakým ovlivňují komplexní elektrické proudění, které obklopuje naši planetu. Podobné experimenty byly prováděny už dříve, nicméně vždy pouze s jedinou raketou a tedy nutně v menším rozsahu než v úterý 27. března.

Další zprávy z kategorie Atmosféry planet

Uran smrdí po zkažených vejcích, vědci v jeho atmosféře objevili sirovodík

24. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Uran smrdí po zkažených vejcích, vědci v jeho atmosféře objevili sirovodíkPlaneta Uran má podle vědců v horní vrstvě svojí atmosféry známý zápach: je cítit po zkažených vejcích. Jde o typický pach způsobený sirovodíkem (nebo také sulfanem), který vědci objevili nad vrcholky oblaků v atmosféře Uranu. Existence sirovodíku na Uranu se dlouho předpokládala, teprve nedávno však astronomové přišli s důkazy, které získali pozorováním teleskopem Gemini na Havaji.

ESA postaví první vesmírný teleskop dedikovaný studiu atmosfér exoplanet ARIEL

21. 03. 2018 (novější než zobrazený článek)

ESA postaví první vesmírný teleskop dedikovaný studiu atmosfér exoplanet ARIEL20. března vybrala Evropská vesmírná agentura ESA novou misi, která bude realizována v následujících deseti letech. Půjde o vesmírný teleskop ARIEL (Atmospheric Remote‐sensing Infrared Exoplanet Large‐survey), který se zaměří na zkoumání atmosfér exoplanet. Pomocí nových informací se vědci chtějí dozvědět více o vzniku a evoluci vzdálených planet, o jejich složení a také o podmínkách, které panují na jejich povrchu.

Bouřkové systémy na pólech Jupiteru tvoří pětiúhelníky a osmiúhelníky

13. 03. 2018 (novější než zobrazený článek)

Bouřkové systémy na pólech Jupiteru tvoří pětiúhelníky a osmiúhelníkyV posledních datech ze sondy Juno jsou bouřkové úkazy na severním a jižním pólu, které se nepodobají ničemu jinému ve sluneční soustavě. Mise Juno je první, která zkoumá polární oblasti planety a přichází se zcela novými informacemi o vnitřní struktuře největší planety naší soustavy. Vědci tak pokračují v odhalování komplexního složení a fungování Jupiteru a dozvídají se víc o tom, jak funguje jako celek a jak tato planeta vznikla.

03. 03. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nejpodrobněji prozkoumaná atmosféra exoplanety: obsahuje nečekaně velké množství vodyMezinárodní tým astronomů prozkoumal pomocí vesmírných teleskopů Hubble a Spitzer a dalších pozemních observatoří exoplanetu WASP-39b a našel v její atmosféře velké množství vody. Pomocí spektrální analýzy světla její mateřské hvězdy při přechodu planety před ní se vědcům podařilo získat nejdetailnější data o atmosféře vzdálené exoplanety. Na jejich základě nyní vědci odhadují, jak mohla planeta vzniknout a jak se během své existence vyvíjela.

Tmavé bouře na Neptunu se na fotografiích z teleskopu Hubble dál zmenšují

17. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

Tmavé bouře na Neptunu se na fotografiích z teleskopu Hubble dál zmenšujíUž od prvního (a jediného) průletu kolem planety Neptun sondou Voyager 2 v 80. letech vědí astronomové o bouřích v její atmosféře. Od průletu této sondy ale dokázal pozorovat detaily v atmosféře tohoto vzdáleného ledového obra pouze vesmírný teleskop Hubble, který v polovině 90. let objevil další tmavé skvrny na Neptunu. Ty se v následujících letech zmenšovaly a zvětšovaly, nebo dokonce úplně zmizely. Ty aktuální jsou pozorované od roku 2015 a zdá se, že i aktuální bouře brzy zmizí.

31. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Horký Jupiter s nezvyklými větry a nepředpokládaným nejteplejším místem na planetěKdyž astronomové zkoumaly v detailu planetu CoRoT-2b, zjistili, že její nejteplejší místo se nachází jinde než čekali. Jde o tzv. horký Jupiter, tedy plynného obra, který obíhá velmi blízko svojí mateřské hvězdě. Podobný typ exoplanet je poměrně běžný (možná proto, že je relativně jednoduché takové planety objevit), nejteplejší místa však bývají zcela jinde než bylo zjištěno u CoRoT-2b. Objev byl učiněn vědci z McGill University prostřednictvím pozorování teleskopem Spitzer.

02. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Dva roky po návštěvě Pluta, co všechno jsme se dozvěděli o této trpasličí planetě?V červenci 2015 proletěla vesmírná sonda New Horizons kolem trpasličí planety Pluto, a jako první se přiblížila tomuto vzdálenému objektu. Během průletu bylo pořízeno množství různých měření a snímků, ze kterých vědci postupně dělali přesnější obrázek o dynamice tohoto ledového světa a o tom, jaký byl jeho vývoj v minulosti. Co tedy dnes vlastně o trpasličí planetě Pluto víme?