Unikátní experiment NASA: pět sondážních raket vytvořilo na hranici vesmíru umělé mraky

28. 03. 2012
Atmosféry planet Země

NASA úspěšně vystřelila pět raket ATREX z Wallops Flight Facility ve Virginii (východní pobřeží USA), jejichž úkolem bylo vypustit do horních vrstev chemikálie, aby mohli vědci zkoumat proudy v horních vrstvách naší atmosféry.

Ve výšce kolem 100 kilometrů nad povrchem se prohání větry rychlostí až 500 kilometrů za hodinu. Jedná se o málo prozkoumanou oblast, která je příliš vysoko pro letadla a příliš nízko pro družice. Toto proudění chce NASA důkladně prozkoumat právě při experimentu ATREX (Anomalous Transport Rocket Experiment) za pomoci pětice sondážních raket. Ty ve výšce vypustí trimethyl aluminium, které vytváří mléčné mraky pozorovatelné z povrchu.

Analýzou pohybu těchto mračen pak budou vědci zkoumat jejich chování a také způsob jakým ovlivňují komplexní elektrické proudění, které obklopuje naši planetu. Podobné experimenty byly prováděny už dříve, nicméně vždy pouze s jedinou raketou a tedy nutně v menším rozsahu než v úterý 27. března.

Autor článku: Aleš Tomek

Další zprávy z kategorie Atmosféry planet

18. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity našel na Marsu metan - výsledek aktivních geologických nebo biologických procesůMetan je uhlovodík, který na Zemi většinou vzniká jako důsledek biologických reakcí, pouze asi dvacetina metanu v atmosféře naší planety vzniká jiným způsobem. Detekce metanu na Marsu tedy vědce velmi zajímá, podařilo se jim naměřit stopy metanu už dříve, při pozorováních ze Země nebo z oběžné dráhy, nyní však mají poprvé data přímo z povrchu a podle všeho to vypadá, že koncentrace metanu jsou velmi kolísavé. Vědci z toho usuzují, že metan tedy musí vznikat aktivními procesy, které na Marsu probíhají právě teď, o konkrétních reakcích, které by vedly ke vzniku metanu, však zatím můžeme pouze spekulovat.

15. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

Písečné duny na Titanu jsou vytvářené silnějšími větry než se doposud předpokládaloJedním z dominantních typů povrchu na Titanu jsou duny. Na největším měsíci planety Saturn vytváří útvary nazývané Cat scratches, které se táhnou tisícovky kilometrů. Mají ale špatnou orientaci, jdou proti větrům převažujícím větrům vanoucím z východu. Netvoří je totiž východní větry. Podle nové studie publikované v magazínu Nature vznikají při rovnodennosti, která nastává dvakrát za 30 let, kdy dochází k turbulentním změnám v husté atmosféře měsíce.

07. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

Poslední průlet Cassini kolem Titanu odhalil hloubku největšího jezera Kraken MareVesmírná sonda Cassini pokračuje v průzkumu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, který je specifický svou hustou atmosférou a velkými jezery na svém povrchu. Při posledním, srpnovém průletu kolem tohoto zmrzlého světa u planety Saturn se Cassini podařilo změřit hloubku největšího jezera na severním pólu, které dostalo název Kraken Mare, podle bájného mořského monstra. Jezera a řeky na Titanu jsou tvořena kapalnými uhlovodíky, které na tomto měsíci vytvářejí koloběh podobný tomu vodnímu na Zemi. Titan se tak podobá Zemi více než většina planet v naší sluneční soustavě, podle vědců by podmínky na Titanu dokonce mohly být srovnatelné s těmi na Zemi před miliony let.

13. 11. 2014 (novější než zobrazený článek)

Bouře na Uranu neutichají, jsou tak silné, že je pozorují už i amatérští astronomovéO bouřích na Uranu astronomové vědí už od průletu sondy Voyager 2 v 80. letech. V posledních měsících ale došlo k výraznému nárůstu aktivity a vědci nevědí, co ji způsobuje. Vrchol aktivit v atmosféře Uranu se očekával v roce 2007, kdy se planeta dostala do rovnodennosti, dnes jsou však bouře ještě silnější, dokonce natolik, že už i amatérští astronomové mohou zamířit své teleskopy k Uranu a vidět bílé skvrny, které odráží světlo od Slunce.

V horních vrstvách atmosféry Titanu se nečekaně nachází i metanové mraky

26. 10. 2014 (novější než zobrazený článek)

V horních vrstvách atmosféry Titanu se nečekaně nachází i metanové mrakyPozorování sondy Cassini přinesla další zajímavé údaje o Titanu, největším měsíci planety Saturn. Jeho hustá atmosféra z něj činí unikát v celé sluneční soustavě a vědci zkoumají každou drobnost, kterou o ní mohou zjistit. Nejnovějším faktem je vznik metanových mraků v horních vrstvách atmosféry Titanu, o kterých doposud nikdo ani neuvažoval. Metanové mraky jsou známým faktem v troposféře, která se nachází u povrchu, nový objev ale umísťuje mraky do stratosféry, která se nachází nad troposférou.

Astronomové pozorují na Uranu obří bouře, větší v jeho atmosféře ještě neviděli

13. 08. 2014 (novější než zobrazený článek)

Planeta Uran se nachází téměř 20x dál od Slunce než Země, dostává tedy od naší hvězdy menší množství energie. Přesto v jeho atmosféře zuří bouře, a obrovské, dlouhotrvající bouře. Zachytili je astronomové s pomocí observatoře Keck na Havajské hoře Mauna Kea. Planeta Uran je zahalena tajemstvími, kromě družice Voyager 2 se k ní žádná jiná sonda zatím ani nepřiblížila. Vědci tak získávají aktuální informace prostřednictvím infračervených pozorování atmosféry Uranu, která odhalují dynamickou atmosféru, kterou známe od jiných plynných obrů, jako je Jupiter nebo Saturn.

17. 07. 2014 (novější než zobrazený článek)

Z atmosféry Venuše se vynořila sonda Venus Express a stoupá stále výš, než zase zmizí v hustých oblacíchPo skončení hlavní části mise Venus Express letos na jaře se vědci v ESA rozhodli pro grandiózní zakončení života této orbitální sondy, dnes jediné, která Venuši pozoruje. Cílem prodloužené části mise je prozkoumat podrobněji hustou atmosféru našeho souseda, a to doslova z blízka. Orbitální družice výrazně změnila svou oběžnou dráhu a létá nyní velmi nízko, do hustých mraků a zkoumá strukturu, dynamiku a složení atmosféry Venuše.