Sonda Venus Express pozoruje překvapivé chování indukovaného magnetického pole Venuše

11. 4. 2012
Venuše Magnetismus Venus Express

Venuše, na rozdíl od Země nebo Jupiteru, nedisponuje globálním magnetickým polom, které planetu chrání před slunečními větry. Horní vrstvy husté atmosféry Venuše však dokáží zpomalovat odrážet některé částice, čímž vytváří slabou indukovanou magnetosféru. Vědci teď poprvé objevili důkaz, že se i na Venuši v tomto zmenšeném magnetickém poli objevují tzv. magnetická přepojení, doposud pozorovaná pouze u Merkuru, Země, Jupiteru a Saturnu.

Magnetické pole planet

Magnetické pole planet V případě Země je magnetické pole generováno roztaveným rotujícím jádrem, je poměrně silné a dobře chrání planetu planetu před slunečními větry. Naproti tomu u Venuše (nahoře) je magnetické pole pouze indukované a vytváří za planetou magnetický ocas. V tomto regionu dochází k podobným jevům jako u Země, jsou však několikrát menší díky nižší intenzitě magnetického pole.

Mezinárodní vědecký tým vedený Tielong Zhangem (IWF, Graz, Austria) objevil v datech posbíraných evropskou orbitální sondou Venus Express evidenci, která naznačuje vzniku plazmoidů v magnetickém ocasu Venuše. Plazmoidy vznikají při magnetickém přepojení, kdy se protnou dvě opačné magnetické čáry, které se v bodě dotyku spojí a ze zbytku vzniká magnetická smyčka.

Zkoumaný fenomén sonda zaznamenala v roce 2006, zkoumáním zbytku měření nicméně vědci nalezli další podobná pozorování. Zjistili také, že indukované magnetické pole Venuše je asi desetinové oproti tomu, které obepíná naši planetu. Magnetická přepojení u Země probíhají ve vzdálenosti 10-30 poloměrů planety, u Venuše je to ve vzdálenosti 1,5 poloměru od planety.

Magnetické přepojení v magnetosféře Země

Další zprávy z kategorie Venuše

NASA vybrala čtyři možné mise k budoucímu průzkumu sluneční soustavy

15. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

NASA vybrala čtyři možné mise k budoucímu průzkumu sluneční soustavyV rámci programu Discovery vybrala NASA 4 mise, jejichž koncepty bude chtít rozvinout do většího detailu. Je mezi nimi vyslání sondy k Venuši, Tritonu, nebo měsíci Io. Každý z vědeckých týmů, které se do programu přihlásily, nyní dostane 3 miliony dolarů na rozvoj svých konceptů. NASA v příštím roce vybere jednu z těchto misí k realizaci.

20. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená planetka 2020 AV2 je první, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy VenušeZe statisíců známých planetek ve sluneční soustavě obíhá zhruba jen 20 zcela uvnitř oběžné dráhy naší planety. Astronomové nyní našli první planetku, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Venuše. Jde zároveň o druhé nejbližší známé přírodní těleso ke Slunci, tím nejbližším je planeta Merkur.

5. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nový výzkum naznačuje, že na Venuši jsou dnes aktivní sopky, kromě Země na jiné planetě nejsouNový výzkum ukazuje na možnost, že lávové proudy na povrchu Venuše pozorované z oběžné dráhy by mohly být staré jen několik let. Pokud se tyto závěry potvrdí, stala by se Venuše po Zemi teprve druhou planetou ve sluneční soustavě, kde prokazatelně probíhají vulkanické procesy. Průzkum povrchu sousední planety však není snadný kvůli její velmi husté a toxické atmosféře.

25. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Enceladus, Pluto nebo třeba Venuše. NASA vybrala deset konceptů planetárních misí k rozpracováníVýzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planet

5. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planetKaždých jedenáct let prochází Slunce cyklem, během kterého nastává solární minimum a solární maximum - období snížené a zvýšené sluneční aktivity. Vědci nyní přišli na to, co by tento cyklus mohlo způsobovat, a k jejich překvapení nejde o vnitřní procesy hvězdy, ale o planety, které ji obíhají. Konkrétně o Venuši, Zemi a Jupiter, které mají ovlivňovat atmosféru Slunce, když se jednou za jedenáct let seřadí do řady a spojí své gravitační síly.

13. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Doposud neznámé planetky na oběžné dráze Venuše vytváří prstenec prachu kolem SlunceNa stejné oběžné dráze, jakou má planeta Venuše, se nachází prstenec tvořený prachovými částicemi, které společně s planetou obíhají Slunce. Podobný prstenec byl objeven koncem loňského roku také u planety Merkur. A už dříve byl identifikován také prstenec prachu na oběžné dráze Země. Každý z těchto prstenců však mohl vzniknout jiným způsobem, ten u Venuše by podle nové studie mohl pocházet z doposud nepozorovaných planetek, které by se u této planety mohly nacházet.

18. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře Venuše byly objeveny doposud neznámé struktury, které se na jiných planetách neobjevujíJaponská vesmírná sonda Akatsuki objevila v atmosféře Venuše pruhy oblaků, které se táhnou tisíce kilometrů a jsou symetrické na severní i jižní polokouli planety. Podobný úkaz se zatím na žádné jiné planetě nepodařilo pozorovat. Nové struktury v oblacích se objevily na infračervených snímcích z orbitální sondy a také na počítačových simulacích vycházejících z reálných pozorování naší sousední planety.