Mléčná dráha je součástí nově objevené nadkupy galaxií pojmenované Laniakea

05. 09. 2014
Galaxie Vesmír Mléčná dráha

Každý už dnes ví, že Země obíhá Slunce, a to je součástí galaxie, které říkáme Mléčná dráha. Kam ale patří naše domovská galaxie? Patří do skupiny asi třicítky galaxií nazvané Místní skupina galaxií (Local Group), která společně putuje mezigalaktickým prostorem díky vzájemné gravitaci. Díky novým měřením nejen pozice ale také pohybu galaxií v našem okolí se vědcům podařilo identifikovat doposud neznámou skupinu galaxií, která se společně s naší Místní skupinou pohybuje stejným směrem. Jméno této nadkupy galaxií je Laniakea.

Mléčná dráha

Mléčná dráha - pohled do středu naší galaxie obklopeného oblaky plynů a mezihvězdného prachu. Obrázek je výsledkem spojení desítek tisíc fotografií pořízených v severní Americe a jižní Africe.

Místní skupině galaxií dominuje Mléčná dráha a Andromeda, největší galaxie, kolem kterých ostatní obíhají podobně jako planety obíhají kolem hvězd. Doposud byla Místní skupina zařazována do Místní nadkupy galaxií (nazývané také Kupa v Panně nebo Kupa Virgo, v angličtině Virgo supercluster), která obsahuje asi stovku kup a skupin galaxií a má 110 milionů světelných let v průměru.

Nová měření ale ukazují že i Místní nadkupa galaxií je součástí ještě většího celku, jehož rozměry dosahují 500 milionů světelných let. Astronomové jej pojmenovali Laniakea, název je převzatý z původního havajského jazyka a znamená nezměrná nebesa.

Doposud neznámé vazby mezi blízkými galaxiemi poprvé jasně definovaly hranice našeho galaktického sousedství. Na sto tisíc galaxií je součástí Laniakea a všechny jsou součástí jednoho obřího vlákna hmoty, které se pohybuje jedním směrem. Místo, kam naše galaxie společně s ostatními v Laniakea směřuje, je označováno jako Velký atraktor (Great Attractor).

Velký atraktor je gravitační anomálie ve vzdálenosti asi 250 milionů světelných let od Slunce, byla objevena už v 70. letech a teprve nyní dostává jasnou definici - její sférou vlivu je totiž právě Laniakea.

Naše místo ve vesmíru
  • Sluneční soustava: 8 planet
  • Mléčná dráha: 300 miliard hvězd
  • Místní skupina: 30 galaxií
  • Místní nadskupina: 100 skupin galaxií
  • Laniakea: 100 tisíc galaxií

Další zprávy z kategorie Galaxie

Astronomové zachytili intenzivní erupci gama záření ze vzdáleného blazaru

06. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Mezinárodní tým astronomů zachytil pomocí vesmírného teleskopu Fermi extrémně zářivou erupci gama záření z blazaru DA 193. Jde o výjimečnou událost, protože tento vzdálený objekt má vysoký červený posuv a u takových nejsou podobné události běžné. Blazary jsou obecně nejpočetnějším zdrojem gama záření mimo naši galaxii, to však neplatí pro takto energetickou událost, jaká byla detekována, ani pro objety s tak výrazným červeným posuvem.

Temná hmota byla přítomna už v dávných galaxiích a mohla ovlivnit jejich vznik

16. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Temná hmota byla přítomna už v dávných galaxiích a mohla ovlivnit jejich vznikAstronomům se podařilo objevit galaxii vzdálenou 9 miliard světelných let s velkým množstvím temné hmoty. Potvrzují tak teorii, že temná hmota v galaxiích existovala už před zhruba 10 miliardami let v obdobném množství jako dnes. To popíraly některé dosavadní teorie, které uváděly, že v tomto období galaxie nemusely obsahovat takové množství temné hmoty jako ty dnešní. Nový objev tak vstupuje do diskuze o tom, jak se galaxie před miliardami let formovaly a zda při jejich vzniku hrála temná hmota významnou roli.

14. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mléčnou dráhu obíhá doposud neznámá velká, temná galaxie, astronomové takovou ještě neviděliAstronomům se podařilo s pomocí dat z evropské mise Gaia identifikovat doposud neznámou galaxii, která obíhá Mléčnou dráhu. Patří tak k několika desítkám menších galaktických objektů, které jsou gravitačně svázané s naší domovskou galaxií a obíhají ji podobně jako planety hvězdu. Nově objevená galaxie Antlia 2 se nachází z pohledu od Slunce za galaktickým jádrem a má extrémně nízkou hustotu, zároveň je však jedna z největších galaxií, které Mléčnou dráhu obíhají.

Astronomové zachytili kolidující supermasivní černé díry v jádrech galaxií

12. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové zachytili kolidující supermasivní černé díry v jádrech galaxiíTým astronomů vedený Michaelem Kossem z University of Maryland pozoroval několik galaxií, které jsou v procesu spojování dvou do jedné. Zaměřili se na jejich jádra, kde se ukrývají supermasivní černé díry, které se podobně jako jejich mateřské galaxie dříve nebo později sloučí v jedinou. Vysledkem pozorování teleskopy W.M. Keck a Hubble je hned několik párů supermasivních černých děr, které jsou velmi blízko splynutí. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Nature.

07. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

V datech z družice Gaia jsou známky o pradávné kolizi Mléčné dráhy s jinou galaxiíData z evropské mise Gaia přispěla k odhalení události v dávné historii Mléčné dráhy. Naše galaxie se podle vědců před 10 miliardami let sloučila s jinou galaxií, důkazy se ukrývaly v pohybu hvězd na noční obloze. Při zkoumání pohybu hvězd vědci zjistili, že zhruba 30 tisíc z nich se pohybuje společně, proti směru rotace ostatních hvězd kolem jádra galaxie. Podle vědců se tyto hvězdy chovají přesně tak, jak by očekávali od následků sloučení dvou galaxií.

02. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili masivní zárodečnou kupu galaxií v raném vesmíru, napovídá o evoluci vesmíruMezinárodní tým astronomů ohlásil objev nové masivní protokupy galaxií ve vzdáleném vesmíru. Pozorovaná kupa má rudý posuv 5,7 - to naznačuje, že ji astronomové pozorují v době, kdy byl vesmír starý pouhou miliardu let (věk vesmíru se odhaduje na 13,8 miliardy let). Mohou tak zkoumat evoluci galaxií a kup galaxií v počátcích vesmíru. Výsledky výzkumu byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature Astronomy.

03. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové prozkoumali jedny z nejméně zářivých galaxií obíhajících kolem Mléčné dráhyS pomocí teleskopu Magellan Clay a instrumentu Megacam prozkoumali vědci několik extrémně slabě zářivých galaxií v bezprostředním okolí Mléčné dráhy. Jde o drobné galaxie objevené teprve v roce 2015, které jsou s Mléčnou dráhou vázané gravitací a obíhají ji podobně jako planety obíhají hvězdy. Vědecký tým vedený Burcin Mutlu-Pakdilem z University of Arizona publikoval nové informace o sousedních galaxiích Sagittarius II, Reticulum II, Phoenix II a Tucana III ve vědeckém magazínu The Astrophysical Journal.