Rentgenový teleskop NuSTAR našel extrémně zářivý pulzar připomínající černou díru

21. 10. 2014
NuSTAR Neutronové hvězdy Černé díry

Rentgenové observatoři NuSTAR se podařilo z oběžné dráhy objevit nový druh hvězdy, která v sobě kombinuje charakteristiky černé díry a neutronové hvězdy. Podle Fiony Harrison, která se na misi NuSTAR podílí, by mohlo jít o chybějící článek právě mezi pulzujícími neutronovými hvězdami a stelárními černými děrami. Objekt se nachází přes jedenáct milionů světelných let daleko, v galaxii M82 nazývané také Doutníková galaxie.

NuSTAR

NuSTAR - Optický modul (vpravo) je s hlavním modulem, na kterém jsou umístěny detektory, propojen 10 metrů dlouhým stožárem. Optický modul je vybaven dvěma stejnými zařízeními, která zvyšují citlivost detektorů a tím i kvalitu výstupu. Hlavní modul potom disponuje pohonem, solárními panely a dalším zařízením potřebným pro provoz a komunikaci se Zemí.

NuSTAR pozoroval galaxii M82, protože jsou v ní známy objekty, které vyzařují ve vysoce energetické rentgenové části elektromagnetického spektra. Tyto objekty však byly doposud považovány za černé díry, NuSTAR ale objevil, že jeden zdroj, označený jako M82 X-2, pulzuje, podobně jako neutronová hvězda. Energie rentgenového záření vydávané tímto objektem je 10x vyšší než u dosavadní nejzářivější známé neutronové hvězdy.

Astronomové si zatím nejsou jistí co našli. Mohlo by jít o novou třídu hvězdy, nebo o nový typ černé díry. Podle všeho X-2 konzumuje obrovské množství hmoty z blízké hvězdy, které pohání procesy, při kterých vysokoenergetické záření vzniká. Podobně jako u černé díry těsně nad horizontem události. Další zkoumání by mohlo vědcům pomoci pochopit jak vznikaly první černé díry ve vesmíru a jakým způsobem ovlivňovaly evoluci vesmíru.

Další zprávy z kategorie NuSTAR

Silný rentgenový záblesk z hlubokého vesmíru zatím nemá jasné vysvětlení

9. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Silný rentgenový záblesk z hlubokého vesmíru zatím nemá jasné vysvětlení Vesmírná rentgenová observatoř NuSTAR zachytila v galaxii NGC 6946 hned několik nezvykle intenzivních záblesků radiace. Jeden z nich obzvlášť zaujal astronomy díky tomu, že se rychle objevil a také během několika dní rychle zmizel. Vědci si myslí, že nešlo o supernovu, která mívá podobné chování, protože záblesk nebyl doprovázený viditelným světlem. Co za zábleskem stojí tak není zřejmé, podle jedné z teorií by mohlo jít o kolizi černé díry a hvězdy.

6. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Data z teleskopu NuSTAR naznačují, že hvězda Eta Carinae produkuje kosmické zářeníPodle nové studie vzniká při interakci slunečních větrů dvojice masivních hvězd Eta Carinae rentgenové a gama záření a zároveň také kosmické záření. Podle Kenji Hamaguchiho z Goddardova vesmírného střediska, který je vedoucím autorem této studie, jde o další ze zdrojů kosmického záření vedle supernov. K novým závěrům astrofyzikům pomohla data z vesmírných rentgenových teleskopů NuSTAR a XMM-Newton a teleskopu Fermi, který detekuje gama záření.

Podivný pár hvězd: červený obr krmí materiálem malou neutronovou hvězdu

7. 3. 2018 (novější než zobrazený článek)

Podivný pár hvězd: červený obr krmí materiálem malou neutronovou hvězduV srpnu loňského roku zachytila evropská observatoř Integral záblesk rentgenového záření přicházející z blízkosti centra Mléčné dráhy. Následná pozorování objevila malou neutronovou hvězdu IGR J17329-2731, která pravděpodobně právě pohltila materiál z druhé hvězdy, která s ní tvoří binární pár. Druhá hvězda se nachází ve fázi červeného obra, kdy dochází k nafukování hvězdy a odhazování materiálu z horních vrstev do okolí. Právě tento materiál byl pohlcen blízkou neutronovou hvězdou a vyvolal rentgenový záblesk.

5. 3. 2013

Rentgenové teleskopy NASA a ESA zkoumají rychlost, se kterou rotují supermasivní černé díryDva vesmírné teleskopy, americký NuSTAR a evropský XMM-Newton, zamířily své objektivy na černou díru v srdci galaxie NGC 1365, aby poprvé změřili rychlost, se kterou rotuje. Výsledky naznačují, že rychlost, se kterou se supermasivní černá díra otáčí kolem své osy, je téměř na hranici fyzikálních limitů daných dnes přijímanými fyzikálními teoriemi.

Supermasivní černá díra ve středu naší galaxie byla přistižena při erupci

26. 10. 2012

Supermasivní černá díra ve středu naší galaxie byla přistižena při erupci Rentgenový teleskop NuSTAR zachytil silnou erupci u černé díry Sagittaruis A* v centru Mléčné dráhy. Relativně klidná černá díra ve srovnání s některými jinými aktivními galaktickými jádry, tak ukazuje, že i v jejím okolí se dějí zajímavé věci.

23. 6. 2012

Rentgenový teleskop NuSTAR roztáhnul svůj stožár a je připraven ke zkoumání černých děrDevět dní po startu a přesně podle podle plánu včera rozvinul teleskop NuSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) svůj deset metrů dlouhý stožár. Unikátní konstrukce teleskopu, kdy jsou zrcadla teleskopu umístěna deset metrů od detektorů, dovolí zaostření přijímaných paprsků před jejich dopadem na detektory. Jde o první využití podobné technologie u vesmírného teleskopu a umožní mu snímat velmi vzdálené objekty.

Nejnovější rentgenový teleskop NASA NuSTAR má od povolení ke startu z Pacifiku

13. 6. 2012

Okno pro start do vesmíru pro raketu Pegasus-XL se otevírá dnes v 17:30 středoevropského času a zůstává otevřené 4 hodiny. Nový teleskop, který bude snímat silné rentgenové záření do vesmíru nevyletí na klasické raketě, která startuje vertikálně, ale na raketě startující z letícího letadla.