Nový velký solární teleskop bude studovat Slunce v neobvyklém detailu, podílí se na něm i Česká republika

27. 4. 2018
Teleskopy Slunce Česká republika

European Solar Telescope (Evropský solární teleskop, EST) bude vystavěn na Kanárských ostrovech a první pozorování by mohl provádět už v roce 2027. Čtyřmetrový teleskop bude jedním z největších na světě (a největší evropský) a bude studovat Slunce v bezprecedentním detailu. Projekt zahrnuje 17 evropských Zemí sdružených v organizaci European Association for Solar Telescopes (EAST), jejíž součástí je i Ondřejovská hvězdárna z České republiky.

Slunce

Slunce Snímek Slunce pořízený vesmírnou sondou Solar Dynamics Observatory (SDO).

Ve středu 1. dubna proběhlo jednání v Belfastu, na kterém vedoucí výzkumní pracovníci z EAST diskutovali konečný design a konstrukci teleskopu. Organizace EAST vznikla právě kvůli tomu, aby umožnila spojením několika zemí výstavbu nového teleskopu pro pozorování Slunce. Na projektu se finančně podílela také Evropská komise.

Teleskop EST bude využívat příznivých atmosférických podmínek, které panují na Kanárských ostrovech. Svými instrumenty bude optimálně vybaven pro studium magnetických vazeb mezi spodní fotosférou a horní chromosférou.

Další zprávy z kategorie Teleskopy

Teleskop CHEOPS je připraven zahájit vědecké operace

19. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Teleskop CHEOPS je připraven zahájit vědecké operacePo třech měsících testů je vesmírný teleskop CHEOPS připraven začít své vědecké operace a pozorovat exoplanety. Během ověřování správného fungování se teleskop zaměřil na několik konkrétních hvězd a pozoroval jejich světlo. Vědci poté analyzovali výsledky a ověřovali přesnost vědeckých instrumentů. Teleskop vše zvládl na výbornou.

NASA ukončila provoz Infračerveného vesmírného teleskopu Spitzer

31. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

NASA ukončila provoz Infračerveného vesmírného teleskopu SpitzerVe čtvrtek večer místního času ukončila NASA provoz vesmírného teleskopu Spitzer. Toto zařízení fungovalo víc než 16 let a zkoumalo vesmír v infračervené části elektromagnetického spektra. Teleskop Spitzer byl nejcitlivější infračervené zařízení, které se kdy dostalo do vesmíru, od příštího roku by toto prvenství měl převzít nový teleskop Jamese Webba.

Evropský rentgenový teleskop XMM-Newton slaví 20 let ve vesmíru

21. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Evropský rentgenový teleskop XMM-Newton slaví 20 let ve vesmíruV prosinci 1999 vyletěl na oběžnou dráhu na raketě Ariane 5 vesmírný teleskop XMM-Newton na svou původně dvouletou vědeckou misi. Zemi nyní obíhá už 20 let a očekává se, že jeho mise bude dál prodloužena do roku 2022.

18. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Na oběžnou dráhu vyletěla evropská družice CHEOPS, která bude zkoumat už objevené exoplanetyRaketa Sojuz vynesla ve středu na oběžnou dráhu pětici družic, mezi nimi také novou misi na zkoumání exoplanet CHEOPS. Kromě tohoto teleskopu letěly do vesmíru také malé družice ANGELS, EyeSat, OPS-SAT a středně velká COSMO-SkyMed.

Nový instrument DESI pomůže vědcům zmapovat galaxie a posvítí si i na temnou energii

2. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nový instrument DESI (Dark Energy Spectroscopic Instrument) instalovaný na teleskopu Mayall v Arizoně zaznamenal 22. října první světlo. Jeho úkolem bude pomocí rudého posuvu přesně změřit vzdálenost galaxií a rychlost, se kterou se od nás vzdalují. Vědci si od výsledků této práce slibují nové poznatky o temné energii, která zapříčiňuje zrychlující se rozpínání vesmíru.

Obří čínský teleskop zachytil desítky FRB signálů z už dříve známého zdroje

8. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čínský radioteleskop FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope), který má největší vyplněnou anténu na světě, poprvé detekoval rádiový signál FRB. Astronomové zaměřili teleskop na už známý zdroj rychlých rádiových pulzů FRB121102, který byl poprvé objeven v roce 2012 a na rozdíl od většiny ostatních FRB signálů se opakuje. Čínský teleskop, jehož anténa je vystavěná přímo do skal na jihu země, má v průměru půl kilometru a byl spuštěn v roce 2016.

29. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop Jamese Webba je konečně kompletní, čeká ho ale ještě dlouhá cestaObří nástupce Hubblova teleskopu je konečně pohromadě. Vědecké instrumenty, segmentové zrcadlo, nosná konstrukce a obrovský sluneční štít jsou nyní propojeny v jeden komplexní systém, který bude zkoumat vzdálený vesmír v doposud nevídaném detailu. Teleskop za téměř 10 miliard dolarů však ještě do vesmíru nepoletí, jeho let na oběžnou dráhu je naplánován až na rok 2021.