ESA vybrala tři koncepty, ze kterých vybere misi pro začátek třicátých let

11. 5. 2018
ESA Vesmírné sondy Venuše Raný vesmír

Z více než dvacítky konceptů vybrala ESA trojici vesmírných misí, které bude nadále rozvíjet a vybere z nich jednu k realizaci se startem v roce 2032. Jedná se o program středně složitých misí Cosmic Vision, v rámci kterého budou realizovány 4 mise v příští dekádě: Solar Orbiter, Euclid, Plato a Ariel. Mezi třemi vybranými misemi jsou studium gama záření z brzkého vesmíru, infračervený teleskop a orbitální sonda k planetě Venuši.

Venus Express

Venus Express - Orbitální sonda Evropské vesmírné agentury obíhající kolem planety Venuše. Mise Venus Express začala startem do vesmíru v roce 2005, kolem planety obíhala od dubna 2006 do prosince 2015, kdy byla navedena do atmosféry Venuše.

Theseus

Transient High Energy Sky and Early Universe Surveyor (Theseus) je mise, která by monitorovala vysokoenergetické události ve vzdáleném vesmíru jako jsou záblesky gama záření vznikající při supernovách. Vědci by konkrétně chtěli pomocí tohoto teleskopu kompletně zmapovat záblesky gama záření z první miliardy let existence vesmíru. Teleskop by měl být také schopen poskytovat následná pozorování při detekcích gravitačních vln.

Spica

SPace Infrared telescope for Cosmology and Astrophysics (Spica) je infračervený teleskop, který by měl za úkol zkoumat raný vesmír. Astronomové s jeho pomocí chtějí zkoumat ty nejstarší a nejvzdálenější galaxie, hvězdy a planety. Nový infračervený teleskop je společný projekt mezi Evropskou a Japonskou vesmírnou agenturou a svou přesností by předčil dosavadní nejvýkonnější observatoře Herschel a Spitzer.

EnVision

Mise EnVision by navázala na předchozí evropskou misi k Venuši, Venus Express, která zkoumala primárně atmosféru sousední planety. Nová mise by se ale ve 30. letech zaměřila více na geologii Venuše a mapování jejího povrchu. Šlo by o společnou misi s NASA, která by mohla přinést odpověď na otázku, proč se planeta Venuše vyvinula tak rozdílně od Země, i přesto, že jsou si obě planety velmi podobné svou velikostí i vzdáleností od Slunce.

Další zprávy z kategorie ESA

7. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

S misí Hera poletí k planetce Didymos také dvě malé družice, jedna z nich vznikne v České republiceDva malé cubesaty budou součástí evropské mise Hera k planetce Didymos v roce 2023. Jeden z nich bude pomocí radaru zkoumat vnitřní strukturu planetky a jejího měsíce a druhý, s významnou českou účastí, bude zjišťovat jejich složení. Primární mise však není vědecká, ale defenzivní: evropská sonda Hera má totiž pozorovat následky kolize americké sondy DART s malým měsícem planetky. Vědci očekávají změnu jeho oběžné dráhy a vyzkoušení principu odklonu potenciálně nebezpečných planetek, u kterých hrozí srážka se Zemí.

18. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Evropská komise a ESA se dohodly na vytvoření evropské kvantové komunikační sítě9. dubna podepsaly Evropská komise a Evropská vesmírná agentura dohodu o vytvoření kvantové komunikační sítě, která zajistí bezpečné přenosy zašifrovaných informací napříč evropských kontinentem. Vývoj pozemních zařízení bude mít na starosti Generální ředitelství pro komunikační sítě, obsah a technologie. Vývoj zařízení na oběžné dráze potom bude mít na starosti Evropská vesmírná agentura ESA.

11. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

JUICE: jak poletí evropská sonda k Jupiteru? Využije gravitační síly 4 různých planetV květnu 2022 by se měla vydat na svou cestu k planetě Jupiter evropská sonda JUICE. Jejím cílem nicméně není samotná planeta ale její měsíce, zejména potom Ganymede, na jehož oběžnou dráhu sonda nakonec vstoupí. Evropská vesmírná agentura začátkem února zveřejnila animaci, která ukazuje dlouhou a složitou cestu sondy k Jupiteru. Cesta zabere 7 let a bude vyžadovat 5 gravitačních asistencí kolem čtyř planet, včetně Jupiteru samotného.

Evropská vesmírná agentura zvažuje misi na Měsíc, sonda by zkoušela těžit vodu

23. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Evropská vesmírná agentura zvažuje misi na Měsíc, sonda by zkoušela těžit voduDo roku 2025 by mohla proběhnout mise, jejímž úkolem by byla těžba vody a kyslíku z měsíčního regolitu. Proveditelnost mise pro ESA nyní zkoumá francouzská společnost ArianeGroup, která mimo jiné také vyvíjí novou evropskou raketu Ariane 6.

28. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

ESA vybrala startovací okno pro nový teleskop na pozorování už objevených exoplanetEvropská vesmírná agentura (ESA) vybrala startovací okno pro misi CHEOPS, která bude mít za cíl zkoumat už dříve objevené exoplanety. Do vesmíru by nový teleskop měl letět z kosmodromu Kourou na ruské raketě Sojuz mezi 15. říjnem a 14. listopadem 2019 společně s italskou družicí Cosmo-SkyMed. Cheops po oddělení doletí sám na oběžnou dráhu ve výši 700 kilometrů, kde bude operovat. Teleskop aktuálně prochází testováním ve Španělsku.

Panel vědců vybral místo přistání pro evropský rover ExoMars

16. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Panel vědců vybral místo přistání pro evropský rover ExoMarsPři setkání vědců na Leicester University bylo vybráno nejvhodnější místo přistání pro evropskou misi na Mars. Rover ExoMars by měl podle doporučení odborníků v roce 2020 přistát v oblasti známé jako Oxia Planum. Prozatím jde nicméně stále pouze o doporučení odborníků, které ještě musí schválit evropská a ruská vesmírná agentura, které na misi spolupracují.

4. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Evropský servisní modul se vydá do USA, kde bude integrován s Orionem pro let k MěsíciEvropský servisní modul, který bude zásobovat energií a pohánět vesmírnou loď Orion, se příští týden vydá na cestu z Evropy do Ameriky. Jde o evropský příspěvek k první testovací misi Orionu EM-1, při které obletí zatím bez astronautů Měsíc. Modul byl vyroben v Itálii a Německu a je založen na designu evropských nákladních lodí ATV, které zásobovaly Mezinárodní vesmírnou stanici ISS. Nedávno bylo dokončeno intenzivní testování modulu a na řadě je jeho integrace s lodí Orion.