ESA vybrala tři koncepty, ze kterých vybere misi pro začátek třicátých let

11. 05. 2018
ESA Vesmírné sondy Venuše Raný vesmír

Z více než dvacítky konceptů vybrala ESA trojici vesmírných misí, které bude nadále rozvíjet a vybere z nich jednu k realizaci se startem v roce 2032. Jedná se o program středně složitých misí Cosmic Vision, v rámci kterého budou realizovány 4 mise v příští dekádě: Solar Orbiter, Euclid, Plato a Ariel. Mezi třemi vybranými misemi jsou studium gama záření z brzkého vesmíru, infračervený teleskop a orbitální sonda k planetě Venuši.

Venus Express

Venus Express - Orbitální sonda Evropské vesmírné agentury obíhající kolem planety Venuše. Mise Venus Express začala startem do vesmíru v roce 2005, kolem planety obíhala od dubna 2006 do prosince 2015, kdy byla navedena do atmosféry Venuše.

Theseus

Transient High Energy Sky and Early Universe Surveyor (Theseus) je mise, která by monitorovala vysokoenergetické události ve vzdáleném vesmíru jako jsou záblesky gama záření vznikající při supernovách. Vědci by konkrétně chtěli pomocí tohoto teleskopu kompletně zmapovat záblesky gama záření z první miliardy let existence vesmíru. Teleskop by měl být také schopen poskytovat následná pozorování při detekcích gravitačních vln.

Spica

SPace Infrared telescope for Cosmology and Astrophysics (Spica) je infračervený teleskop, který by měl za úkol zkoumat raný vesmír. Astronomové s jeho pomocí chtějí zkoumat ty nejstarší a nejvzdálenější galaxie, hvězdy a planety. Nový infračervený teleskop je společný projekt mezi Evropskou a Japonskou vesmírnou agenturou a svou přesností by předčil dosavadní nejvýkonnější observatoře Herschel a Spitzer.

EnVision

Mise EnVision by navázala na předchozí evropskou misi k Venuši, Venus Express, která zkoumala primárně atmosféru sousední planety. Nová mise by se ale ve 30. letech zaměřila více na geologii Venuše a mapování jejího povrchu. Šlo by o společnou misi s NASA, která by mohla přinést odpověď na otázku, proč se planeta Venuše vyvinula tak rozdílně od Země, i přesto, že jsou si obě planety velmi podobné svou velikostí i vzdáleností od Slunce.

Další zprávy z kategorie ESA

NASA a ESA budou společně hledat cestu, jak přivést z Marsu vzorky hornin

08. 05. 2018

NASA a ESA budou společně hledat cestu, jak přivést z Marsu vzorky hornin26. dubna podepsaly Evropská a Americká vesmírná agentura dohodu o tom, že budou společně zkoumat možnosti, jak přivézt z Marsu horniny zpátky na Zemi. Obě agentury plánují v příštích letech poslat na Mars automatické rovery, které budou sbírat vzorky hornin z povrchu i pod ním. Tyto horniny budoucí mise vyzvedne z povrchu Marsu a následně dopraví na Zemi ke studiu. Tento výzkum doplní informace o Marsu posbírané dosavadním výzkumem přímo na Marsu a z jeho oběžné dráhy.

30. 04. 2018

Sonda Trace Gas Orbiter poslala první snímky z oběžné dráhy Marsu, zkoumá jeho atmosféruEvropská vesmírná sonda Trace Gas Orbiter, která je součástí širšího projektu ExoMars s ruskou vesmírnou agenturou, začala nedávno svou vědeckou misi. V únoru orbitální sonda vstoupila na svou finální oběžnou dráhu kolem planety Mars pomocí manévru, který využil tření v horních vrstvách atmosféry (aerobraking). Nyní obíhá planetu na téměř kruhové oběžné dráze jednou za 2 hodiny. 21. dubna začala rutinní vědecká mise, která zkoumá složení atmosféry planety a hledá původ metanu v atmosféře Marsu. 28. dubna poslala sonda první snímek z oběžné dráhy: pás mající na délku 40 kilometrů z Korolevova kráteru na severní polokouli.

Nejpodrobnější mapa Mléčné dráhy, proleťte se naší galaxií v detailní animaci

26. 04. 2018

Nejpodrobnější mapa Mléčné dráhy, proleťte se naší galaxií v detailní animaciEvropská vesmírná agentura (ESA) včera zveřejnila doposud nejpodrobnější mapu naší galaxie a jejího okolí. Obsahuje pozice, pohyb a další charakteristiky 1,7 miliard hvězd a je založena na 22 měsících pozorováních vesmírného teleskopu Gaia. Nový katalog je volně přístupný online a je obřím skokem v poznávání naší vlastní galaxie a její evoluce. Vědci očekávají, že nové informace o hvězdách povedou k mnoha novým objevům. V dalších letech bude tato mapa nadále rozšiřována a zpřesňována, finální release je plánován na 20. léta.

ESA sestavila první model roveru ExoMars, bude sloužit k testování designu

23. 04. 2018

ESA sestavila první model roveru ExoMars, bude sloužit k testování designuEvropská vesmírná agentura sestavila první ze tří modelů roveru ExoMars. Jedná se o tzv. Structural Thermal Model, který bude sloužit k ověření designu. Projde důkladným vibračním i teplotním testováním, aby bylo zajištěno jeho přežití cesty vesmírem i správná funkcionalita na Marsu. ESA kromě toho sestaví ještě další dva rovery, jeden z nich skutečně poletí na Mars a další bude sloužit operátorům na Zemi jako reference, která bude použita při testování nových postupů a aktivit roveru na Marsu.

08. 04. 2018

Připravuje se zveřejnění druhého data setu mise Gaia, která mapuje hvězdy v naší galaxiiEvropská vesmírná agentura zveřejnila počty zmapovaných hvězd a jejich charakteristik, která jsou výsledkem druhé fáze pozorování vesmírného teleskopu Gaia. Druhý data set rozšiřuje první, publikovaný před dvěma lety a obsahuje data za roky 2014 a 2015. Všechna dosavadní měření budou zveřejněna k dispozici veřejnosti 25. dubna.

ESA postaví první vesmírný teleskop dedikovaný studiu atmosfér exoplanet ARIEL

21. 03. 2018

ESA postaví první vesmírný teleskop dedikovaný studiu atmosfér exoplanet ARIEL20. března vybrala Evropská vesmírná agentura ESA novou misi, která bude realizována v následujících deseti letech. Půjde o vesmírný teleskop ARIEL (Atmospheric Remote‐sensing Infrared Exoplanet Large‐survey), který se zaměří na zkoumání atmosfér exoplanet. Pomocí nových informací se vědci chtějí dozvědět více o vzniku a evoluci vzdálených planet, o jejich složení a také o podmínkách, které panují na jejich povrchu.

Evropská mise BepiColombo k planetě Merkur se chystá na převoz na kosmodrom

14. 03. 2018

Evropská mise BepiColombo k planetě Merkur se chystá na převoz na kosmodromPrvní mise Evropské vesmírné agentury ESA k planetě Merkur přechází do další fáze: tři hotové sondy se připravují na převoz přes Atlantický oceán do jižní Ameriky, kde leží kosmodrom Kourou, odkud zamíří směrem do středu sluneční soustavy. Společně se samotnou sondou se přesouvá také personál a spousta dalšího vybavení. Okno pro start rakety Arianne 5 s nákladem je otevřeno mezi 5. říjnem a 29. listopadem tohoto roku, přílet k Merkuru je plánován na rok 2025.