Planetka 2015 BP519 má extrémní orbitu, mohla by být ovlivněna doposud neznámou planetou

17. 5. 2018
Sluneční soustava Kuiperův pás Trpasličí planety Planeta 9

V roce 2014 astronomové poprvé pozorovali vzdálenou planetku 2015 BP519, která se nachází za oběžnou dráhou planety Neptun, v Kuiperově pásu. Podle jejich nových zjištění má velmi eliptickou oběžnou dráhu, která má navíc výrazný sklon dráhy vůči rovině ekliptiky. Takto extrémní orbita by mohla být dána gravitačním vlivem masivního tělesa v Kuiperově pásu, což by podporovalo teorii o existenci deváté planety sluneční soustavy, přímé důkazy však stále neexistují.

Planeta 9, oběžné dráhy planetek

Planeta 9, oběžné dráhy planetek - Oběžné dráhy některých planetek v Kuiperově pásu, které by mohly být ovlivněny gravitací deváté planety sluneční soustavy. Oběžné dráha Planety 9 je vyznačena zelenou barvou.

Charakteristika 2015 BP519

• Největší přiblížení Slunci: 35 AU
  • Největší vzdálení od Slunce: 824 AU
  • Sklon oběžné dráhy: 54 °
  • Doba oběhu Slunce: 8 912 let
  • Předpokládaný průměr: 400-700 km
2015 BP519, neformálně označovaná také Caju, je jedním z dalších vzdálených objektů v Kuiperově pásu s podivnou oběžnou dráhou. Astronomové doposud našli podobných těles zhruba 15 a někteří se kloní k teorii, že jejich oběžné dráhy by mohly být ovlivněny gravitací zatím neznámého tělesa, které je obecně označováno jako "Planeta 9". Podle astronomů nedává oběžná dráha 2015 BP519 smysl, dokud do svých simulací nezačnou počítat s devátou planetou sluneční soustavy. Stále však platí, že extrémní oběžná dráha 2015 BP519 lze vysvětlit i jinými příčinami, například by mohlo jít o pozůstatek chaosu při formování sluneční soustavy před miliardami let, kdy slunce obíhaly tisíce trpasličích planet.

Planeta 9

Existence deváté planety sluneční soustavy byla ve vědecké komunitě poprvé seriózně zmíněna v roce 2014, když astronomové z CalTech zanalyzovali oběžné dráhy prvních objektů v Kuiperově pásu s extrémními oběžnými drahami: Sedna a 2012 VP113. Nejde však ani o Pluto, které už není za planetu považováno, ani další nepodložené teorie o existenci neznámých planet ve sluneční soustavě (jako například Planeta X, Tyché, Nibiru,...). Planeta 9 je zatím považována za zárodky plynného obra, který byl při formování sluneční soustavy vymrštěn gravitací ostatních planet na okraj systému. Mohlo by však jít i o sirotčí planetu zachycenou gravitací Slunce, nebo by její oběžná dráha mohla být výsledkem průletu jiné hvězdy kolem sluneční soustavy. Planeta 9 každopádně musí mít dostatečně velkou masu, aby mohla svou gravitací ovlivňovat další objekty a vědci předpokládají, že by mohla být až desetkrát masivnější než Země. Doposud však neexistují žádné přímé důkazy o existenci deváté planety sluneční soustavy. Astronomové pouze objevují stále nové planetky a potenciální trpasličí planety v Kuiperově pásu, jejich gravitace však zdaleka nestačí na vysvětlení oběžných drah některých z nich.

Další zprávy z kategorie Kuiperův pás

17. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

První vědecká publikace o Ultima Thule: je nejčervenější a pochází z počátků sluneční soustavyTým vědců z NASA publikoval první vědeckou studii o nejvzdálenějším prozkoumaném objektu ve sluneční soustavě: Ultima Thule. Ve studii analyzovali data, která sonda New Horizons ze svého průletu 1. ledna zatím na Zemi poslala. Ve studii jsou popsány útvary na povrchu planetky a její předpokládaná evoluce. Další data nicméně z okraje sluneční soustavy dál proudí k Zemi, přenos by měl být dokončen až v létě příštího roku.

Vyberte jméno největšího zatím nepojmenovaného objektu ve sluneční soustavě

17. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vyberte jméno největšího zatím nepojmenovaného objektu ve sluneční soustavěVíce než 10 let po objevení se může planetka se zatím oficiálním označením (225088) 2007 OR10 dočkat skutečného jména. Vyzvali k tomu tři astronomové, kteří se v roce 2007 zasloužili o její objevení: Meg Schwamb, Mike Brown a David Rabinowitz. Vybrané jméno následně astronomové předají Mezinárodní astronomické unii k oficiálnímu pojmenování. Planetka 2007 OR10 se nachází v Kuiperově pásu a má zhruba polovinu velikosti Pluta.

19. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Co všechno už víme o Ultima Thule? Vědci představili dosavadní poznatky ze vzdálené planetkyPlanetka 2014 MU69, kolem které proletěla 1. ledna sonda New Horizons je nejvzdálenějším zblízka prozkoumaným tělesem. Nachází se tak daleko v Kuiperove pásu na okraji slunění soustavy, že data z tohoto průletu bude sonda posílat až do léta příštího roku. Už nyní ale mají vědci dost informací k určení skutečného tvaru planetky, jejích fyzikálních charakteristik a odhadnutí její historie.

26. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená planetka FarFarOut je doposud nejvzdálenějším pozorovaným objektem ve sluneční soustavěDosavadní rekord ve vzdálenosti držela planetka 2018 VG18 (s přezdívkou FarOut) objevená teprve na sklonku loňského roku ve vzdálenosti asi 125 AU. Nově objevená planetka s označením FarFarOut byla objevena ve vzdálenosti 140 AU. Za objevem stojí ostřílený astronom Scott Sheppard, který byl součástí týmu, jež objevil také planetku FarOut.

9. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nové snímky odhalují skutečně podivný tvar planetky Ultima Thule: jedna z jejích částí je placatáZ vesmírné sondy New Horizons dorazila další data z novoročního průletu kolem vzdálené planetky Ultima Thule. Tentokrát se jedná o snímky po průletu sondy kolem asi 30kilometrového tělesa podivného tvaru. To, co známe od našeho Měsíce jako tenký srpek osvětlený Sluncem, který nechává většinu tělesa ve stínu, vytváří u kontaktní binární planetky Ultima Thule doposud neznámé křivky. Ze snímků je také patrné, že planetka má odlišný tvar, než se doposud uvažovalo: místo dvou kulatých částí je tvořena jednou téměř kulatou a druhou přímo placatou.

Nejmenší známá planetka v Kuiperově pásu má jen něco přes dva kilometry

29. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nejmenší známá planetka v Kuiperově pásu má jen něco přes dva kilometryJaponským vědcům se podařilo objevit zatím nejmenší objekt v Kuiperově pásu na okraji sluneční soustavy. Zatím neoznačené těleso má mít podle pozorování asi 2,6 kilometrů na šířku a svou velikostí patří mezi doposud chybějící třídu těles ve vnější části sluneční soustavy. Ke svému výzkumu využili vědci dvou malých teleskopů a stačil jim pouze malý rozpočet, čímž ukázali, že malé objekty lze ve velké vzdálenosti objevovat i bez velkých a drahých instrumentů.

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetku

2. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetkuNASA zveřejnila první detailní snímek planetky Ultima Thule, který ukazuje poprvé její tvar. Jde o první z blízka pozorovaný výrazný exemplář tzv. kontaktního binárního tělesa, tedy dvou planetek, které se vzájemně dotýkají. Ultima Thule pravděpodobně vznikla dávno při zrodu sluneční soustavy, svůj tvar si tak podle vědců udržela přes 4 miliardy let.