Planetka 2015 BP519 má extrémní orbitu, mohla by být ovlivněna doposud neznámou planetou

17. 05. 2018
Sluneční soustava Kuiperův pás Trpasličí planety Planeta 9

V roce 2014 astronomové poprvé pozorovali vzdálenou planetku 2015 BP519, která se nachází za oběžnou dráhou planety Neptun, v Kuiperově pásu. Podle jejich nových zjištění má velmi eliptickou oběžnou dráhu, která má navíc výrazný sklon dráhy vůči rovině ekliptiky. Takto extrémní orbita by mohla být dána gravitačním vlivem masivního tělesa v Kuiperově pásu, což by podporovalo teorii o existenci deváté planety sluneční soustavy, přímé důkazy však stále neexistují.

Planeta 9, oběžné dráhy planetek

Planeta 9, oběžné dráhy planetek - Oběžné dráhy některých planetek v Kuiperově pásu, které by mohly být ovlivněny gravitací deváté planety sluneční soustavy. Oběžné dráha Planety 9 je vyznačena zelenou barvou.

Charakteristika 2015 BP519

• Největší přiblížení Slunci: 35 AU
  • Největší vzdálení od Slunce: 824 AU
  • Sklon oběžné dráhy: 54 °
  • Doba oběhu Slunce: 8 912 let
  • Předpokládaný průměr: 400-700 km
2015 BP519, neformálně označovaná také Caju, je jedním z dalších vzdálených objektů v Kuiperově pásu s podivnou oběžnou dráhou. Astronomové doposud našli podobných těles zhruba 15 a někteří se kloní k teorii, že jejich oběžné dráhy by mohly být ovlivněny gravitací zatím neznámého tělesa, které je obecně označováno jako "Planeta 9". Podle astronomů nedává oběžná dráha 2015 BP519 smysl, dokud do svých simulací nezačnou počítat s devátou planetou sluneční soustavy. Stále však platí, že extrémní oběžná dráha 2015 BP519 lze vysvětlit i jinými příčinami, například by mohlo jít o pozůstatek chaosu při formování sluneční soustavy před miliardami let, kdy slunce obíhaly tisíce trpasličích planet.

Planeta 9

Existence deváté planety sluneční soustavy byla ve vědecké komunitě poprvé seriózně zmíněna v roce 2014, když astronomové z CalTech zanalyzovali oběžné dráhy prvních objektů v Kuiperově pásu s extrémními oběžnými drahami: Sedna a 2012 VP113. Nejde však ani o Pluto, které už není za planetu považováno, ani další nepodložené teorie o existenci neznámých planet ve sluneční soustavě (jako například Planeta X, Tyché, Nibiru,...). Planeta 9 je zatím považována za zárodky plynného obra, který byl při formování sluneční soustavy vymrštěn gravitací ostatních planet na okraj systému. Mohlo by však jít i o sirotčí planetu zachycenou gravitací Slunce, nebo by její oběžná dráha mohla být výsledkem průletu jiné hvězdy kolem sluneční soustavy. Planeta 9 každopádně musí mít dostatečně velkou masu, aby mohla svou gravitací ovlivňovat další objekty a vědci předpokládají, že by mohla být až desetkrát masivnější než Země. Doposud však neexistují žádné přímé důkazy o existenci deváté planety sluneční soustavy. Astronomové pouze objevují stále nové planetky a potenciální trpasličí planety v Kuiperově pásu, jejich gravitace však zdaleka nestačí na vysvětlení oběžných drah některých z nich.

Další zprávy z kategorie Kuiperův pás

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetku

02. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetkuNASA zveřejnila první detailní snímek planetky Ultima Thule, který ukazuje poprvé její tvar. Jde o první z blízka pozorovaný výrazný exemplář tzv. kontaktního binárního tělesa, tedy dvou planetek, které se vzájemně dotýkají. Ultima Thule pravděpodobně vznikla dávno při zrodu sluneční soustavy, svůj tvar si tak podle vědců udržela přes 4 miliardy let.

01. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda New Horizons úspěšně proletěla kolem vzdálené planetky Ultima ThuleDnes o půl sedmé ráno středoevropského času proletěla vesmírná sonda New Horizons kolem planetky MU69 v Kuiperově pásu. Po několika hodinách dostala NASA signál, že operace na okraji sluneční soustavy proběhla úspěšně a sonda je v pořádku. Zároveň se na Zemi dostávají první snímky planetky, které potvrzují její zvláštní tvar v podobě burského oříšku. V následujících dnes bude sonda New Horizons posílat na Zemi fotky se stále většími detail na povrchu Ultima Thule.

23. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

New Horizons proletí 1. ledna kolem vzdálené planetky Ultima Thule, nejistota ohledně jejího tvaru trváVesmírná sonda New Horizons je pouhých několik dní vzdálená od planetky 2014 MU69 neoficiálně pojmenované Ultima Thule. Už v roce 2017 vědci odhadli, že planetka nemá kulovitý tvar, ale bude buďto protáhlá, nebo půjde dokonce o více objektů v těsné blízkosti. Dosavadní pozorování zařízeními na palubě sondy New Horizons však zatím nepotvrdila tuto hypotézu. Podle vědců by v jejím okolí dokonce mohlo být i více menších objektů.

Astronomové objevili v Kuiperově pásu zatím nejvzdálenější pozorovaný objekt

18. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili v Kuiperově pásu zatím nejvzdálenější pozorovaný objektMezinárodní astronomická unie v pondělí oznámila objev doposud nejvzdálenějšího pozorovaného objektu ve sluneční soustavě. Jde o planetku 2018 VG18, která byla pozorována teleskopy Magellan (Čile) a Subaru (Havaj) ve vzdálenosti 120 AU. Jde o další nově objevené masivní těleso v této oblasti v tomto roce, v říjnu byl oznámen objev planetky 2015 TG387, která se na své oběžné dráze dostává nejdále od Slunce.

09. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Zmrzlé světy z okraje sluneční soustavy, to jsou potenciální další trpasličí planetyTrpasličí planety jsou relativně nová třída objektů ve sluneční soustavě, která vznikla s novou definicí planety v roce 2006. Stalo se tak dokonce v Praze, na zasedání Mezinárodní astronomické unie (IAU), která má na starosti pojmenovávání nově objevených objektů a jejich kategorizaci. Podle nové definice je trpasličí planeta objekt kulovitého tvaru, který obíhá Slunce, nedokázal však svou oběžnou dráhu vyčistit od ostatních objektů, čímž se liší od planet.

10. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda New Horizons zažehla trysky, aby upravila svůj směr na cestě k cíli v Kuiperově pásuVesmírná sonda New Horizons provedla 3. října krátký zážeh, který upravil její trajektorii směrem k planetce 2014 MU69, která dostala přezdívku Ultima Thule. Zážeh trysek trval 3,5 minuty a zrychlil sondu o 2,1 metru za sekundu. Šlo o první zážeh, při kterém byly použity snímky přímo ze sondy New Horizons k určení správného směru pro průlet kolem planetky, který je plánován na 1. ledna 2019.

03. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Planetka na okraji sluneční soustavy má extrémní orbitu, dostává se nejdál od SlunceAstronomové Scott Sheppard a Chad Trujillo při svém hledání zatím stále teoretické velké planety na okraji sluneční soustavy našli novou planetku, je sice malá, zato má zajímavou oběžnou dráhu. Objekt s označením 2015 TG387 má podle nových pozorování sotva 300 kilometrů v průměru, jeho oběžná dráha jej ale zavede neuvěřitelných 2 300 AU od Slunce. Země se nachází ve vzdálenosti 1 AU, Neptun 30 AU a doposud nejvzdálenější známý bod oběhu kolem slunce měla planetka Sedna s 937 AU.