První neutronová hvězda bez magnetického pole mimo Mléčnou dráhu

26. 05. 2018
Neutronové hvězdy Supernovy Mléčná dráha Chandra

Za použití rentgenového vesmírného teleskopu Chandra a velkého pozemního teleskopu VLT v Čile se vědcům podařilo objevit osamocenou neutronovou hvězdu se slabým magnetickým polem, první mimo Mléčnou dráhu. Nachází se v Malém Magellanově oblaku, což je sousední galaxie, která obíhá Mléčnou dráhu ve vzdálenosti asi 200 tisíc světelných let.

Pozůstatek exploze supernovy E0102

Pozůstatek exploze supernovy E0102 - V tomto kompozitním obrázku jsou rentgenová data z teleskopu Chandra fialovou a modrou barvou, viditelné světlo z teleskopu VLT jsou světle červenou a signály zachycené teleskopem Hubble tmavě červené a zelené.

Neutronová hvězda v Magellanově oblaku nese označení 1E 0102.2-7219 (zkráceně E0102) a je ve středu pozůstatku exploze supernovy, která byla poprvé pozorována před třiceti lety. Její nízké magnetické pole je u neutronových hvězd spíše výjimkou, většinou rychle rotují a vytváří silná magnetická pole. Podobných objektů bylo zatím objeveno v Mléčné dráze asi 10, mimo naši galaxii jde o první podobnou neutronovou hvězdu.

Zvláštní je také umístění neutronové hvězdy, nachází se totiž mimo střed oblasti, která generuje rentgenové záření. Jedním z vysvětlení je, že exploze supernovy začala mimo střed původní hvězdy, což mohlo její husté jádro odhodit stranou.

Další zprávy z kategorie Neutronové hvězdy

Kolize dvou neutronových hvězd zrodila doposud nejmenší známou černou díru

05. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Kolize dvou neutronových hvězd zrodila doposud nejmenší známou černou díruPři jedné ze 4 detekcí gravitačních vln (GW170817) v loňském roce se podařilo zachytit také elektromagnetické záření. Vědci se proto domnívají, že nešlo o kolizi černých děr jako v ostatních případech, protože by záření bylo pohlceno jejich silnou gravitací. Místo toho by mělo jít o kolizi dvou neutronových hvězd, které zřejmě daly vzniknout černé díře - doposud nejmenší známé - o hmotnosti kolem 2,7 slunečních mas. Takové jsou závěry studie publikované v magazínu Astrophysical Journal Letters.

Astronomové objevili druhou nejmasivnější neutronovou hvězdu

31. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili druhou nejmasivnější neutronovou hvězduAstronomové z Universitat Politècnica de Catalunya a Canary Islands Institute of Astrophysics identifikovali jednu z největších neutronových hvězd, má hmotnost 2,3 slunečních mas. Ve vesmírném měřítku se to může zdát málo, neutronové hvězdy však zřídkakdy dosahují větší hmotnosti než dvojnásobku té jakou má Slunce. Jde zatím o druhou nejmasivnější známou neutronovou hvězdu, ta nejhmotnější má 2,4 slunečních mas a byla objevena v roce 2011.

Obálka plynů kolem hnědého trpaslíka umožňuje pozorovat blízký pulzar v nevídaném detailu

25. 05. 2018

Tým astronomů vedený Robertem Mainem z University of Toronto pozoroval prostřednictvím radioteleskopu Arecibo asi 6 500 světelných let vzdálený pulzar v nevídaném detailu. Umožnila to obálka plynů, která obklopuje jeho sesterskou hvězdu, nebo spíš subhvězdu - jde o malého hnědého trpaslíka. Obálka plynů působí jako lupa, která zvětšuje objekt za ní, v tomto případě rychle rotující neutronovou hvězdu. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Nature.

12. 05. 2018

Rekordně rychlý pulzar pohlcuje hmotu z bílého trpaslíka, kterého oběhne každých 38 minutVědci analyzující první data z teleskopu NICER (Neutron star Interior Composition Explorer) umístěného na ISS objevili dvě hvězdy, které kolem sebe rotují každých 38 minut. Jedna z hvězd systému označovaného jako IGR J17062–6143 (nebo také J17062) je pravděpodobně neutronová hvězda nebo jiný druh extrémně husté, rychle rotující hvězdy. Jde o nejrychleji rotující známý pár hvězd, který obsahuje nasávající milisekundový rentgenový pulzar (accreting millisecond X-ray pulsar, AMXP).

06. 05. 2018

Autonomní navigace, která se orientuje pomocí pulzarů, poletí na malé sondě k MěsíciPo úspěšném vyzkoušení autonomní rentgenové navigace (XNAV) na ISS v rámci experimentu SEXTANT v loňském roce nyní NASA plánuje využití této technologie. První možností zřejmě bude jedna z malých misí k Měsíci, v budoucnosti by pak mohly rentgenové teleskopy určovat pozici i vesmírných lodí s lidskou posádkou.

Podivný pár hvězd: červený obr krmí materiálem malou neutronovou hvězdu

07. 03. 2018

Podivný pár hvězd: červený obr krmí materiálem malou neutronovou hvězduV srpnu loňského roku zachytila evropská observatoř Integral záblesk rentgenového záření přicházející z blízkosti centra Mléčné dráhy. Následná pozorování objevila malou neutronovou hvězdu IGR J17329-2731, která pravděpodobně právě pohltila materiál z druhé hvězdy, která s ní tvoří binární pár. Druhá hvězda se nachází ve fázi červeného obra, kdy dochází k nafukování hvězdy a odhazování materiálu z horních vrstev do okolí. Právě tento materiál byl pohlcen blízkou neutronovou hvězdou a vyvolal rentgenový záblesk.

21. 01. 2018

V místě loňské detekce gravitačních vln něco stále silněji září, astrofyzikové zatím neví, co by to mohlo býtV místě, kde byla loni pomocí gravitačních vln historicky poprvé detekována kolize neutronových hvězd, zesiluje intenzita záření v rentgenových i radiových vlnových délkách. Takové chování astrofyzikové neočekávali - předpoklad byl, že emise budou postupně klesat. I když podobné události po určitou dobu svou záři zesilují, po krátké době začnou pohasínat. Nová pozorování pochází z vesmírného rentgenového teleskopu Chandra, který se po několika měsících k místu zaměřil znovu v prosinci.