V jádru Mléčné dráhy se nacházejí podivné objekty, vypadají jako plyny, chovají se ale jako hvězdy

12. 06. 2018
Sagittarius A* Mléčná dráha Hvězdy

Astronomové objevili několik podivných objektů v galaktickém centru naší galaxie a není zřejmé, o co se jedná. Jde o objekty, které se vypadají jako oblaka plynů, chovají se však jako hvězdy, nic podobného zatím astronomové doposud nepozorovali. Výsledky výzkumu byly prezentovány na setkání amerických astronomů American Astronomical Society Meeting v Denveru. Objev se podařil prostřednictvím teleskopu W. M. Keck na Havaji.

Tyto kompaktní mraky materiálu jsou označovány jako G-objekty a pohybují se velmi rychle a blízko supermasivní černé díře Sagittarius A*, která se nachází ve středu Mléčné dráhy.

První pozorovaný G-objekt je z roku 2004 a nese označení G1, druhý z roku 2012 je označován jako G2. V obou případech se vědci domnívali, že jde o oblaka plynů, dokud však neproletěly kolem černé díry a zůstaly netknuté. Nyní se vědci domnívají, že jde o nafouknuté hvězdy, které jsou ovlivňovány obří gravitací supermasivní černé díry. Mohlo by také jít o hvězdy vzniklé kolizí dvou samostatných hvězd.

Po dvaceti letech pozorování observatoří W. M. Keck byly objeveni další kandidáti na G-objekty: G3, G4 a G5. Mají podobné charakteristiky jako G1 a G2, doposud však nebyly pozorovány při průletu kolem černé díry - na to si budou muset astronomové počkat ještě pár desítek let.

Další zprávy z kategorie Sagittarius A*

01. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nejdetailnější pozorování materiálu obíhajícího příliš blízko horizontu události černé díryVědcům se díky vysoce citlivému instrumentu GRAVITY na teleskopu VLT podařilo získat další informace o supermasivní černé díře ve středu Mléčné dráhy. Nová pozorování ukazují shluky plynů urychlené až na 30 % rychlosti světla jen kousek před horizontem události této černé díry. Jde o první pozorování materiálu takto blízko černé díře a další z mnoha nepřímých potvrzení existence extrémního objektu v jádru naší domácí galaxie.

Nový teleskop MeerKAT zachytil v dosud největším detailu jádro Mléčné dráhy

16. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nový teleskop MeerKAT zachytil v dosud největším detailu jádro Mléčné dráhyV Jihoafrické republice byl oficiálně uveden do provozu radiový teleskop MeerKAT, který se skládá z celkem 64 samostatných antén. Jde o největší a nejcitlivější zařízení svého druhu na Zemi, dokud jej nepředčí další jihoafrický teleskop SKA (Square Kilometre Array) v roce 2024. Při slavnostním uvedení do provozu byl zveřejněn snímek středu naší galaxie odhalující doposud nevídaný detail okolí supermasivní černé díry Sagittaruis A*.

11. 05. 2018

V jádru Mléčné dráhy rotují kolem supermasivní černé díry také tisíce menších černých děrAstronomové objevili s pomocí vesmírného rentgenového teleskopu Chandra známky existence až tisíců černých děr v bezprostředním okolí středu Mléčné dráhy. Jedná se o menší černé díry hvězdné hmotnosti dosahující masy mezi 5 a 30 hmotností Slunce, které rotují kolem obří černé díry, která dosahuje až 4 milionů hmotností Slunce a nese označení Sagittarius A* (zkráceně Sgr A*). Výsledky tohoto výzkumu byly publikovány v magazínu Nature 5. května.

Astronomové se připravují na pozorování průletu hvězdy kolem černé díry v jádru Mléčné dráhy

25. 02. 2018

Kolem supermasivní černé díry v jádru naší galaxie obíhá v bezprostřední blízkosti několik hvězd. Jedna z nich se na jaře tohoto roku přiblíží natolik, že by mělo být možné přímo pozorovat vliv intenzivní gravitace černé díry na tuto hvězdu. Jde o objekt označovaný jako S0-2 (někdy také S2, nebo Source 2). Astronomové hodlají této příležitosti využít pro potvrzení jednoho z aspektů Einsteinovy teorie obecné relativity, který říká, že světlo, které uniká intenzivní gravitaci, bude mít protaženou vlnovou délku.

11. 01. 2018

Proleťte se středem naší galaxie kolem supermasivní černé díry v nové vizualizaciNová vizualizace středu naší galaxie Vás zavede do blízkosti supermasivní černé díry Sagittarius A* v 360° videu. Vědci dali tento průlet dohromady z pozorování rentgenového teleskopu Chandra a dalších, které dokáží prohlédnout oblaka prachu, které střed Mléčné dráhy zastírají. Animace začíná 350 let v minulosti a zaznamenává hvězdy a jejich pohyb v rozmezí asi 500 let. Vše se odehrává asi 25 tisíc světelných let od Země.

03. 01. 2018

Radioteleskop VLA zachytil v jádru Mléčné dráhy záhadné vlákno vycházející z černé díryV roce 2016 bylo objeveno vlákno ve středu Mléčné dráhy v blízkosti tamní supermasivní černé díry. Vlákno je dlouhé asi 2,3 světelného roku a kroutí se tak, že to podle vědců vypadá, že vychází z černé díry Sagittarius A*, která v jádru naší galaxie leží. Týmu vědců vedenému Markem Morrisem z University of California se podařilo pořídit zatím nejdetailnější snímek tohoto objektu. Nová studie publikovaná v magazínu The Astrophysical Journal Letters navíc přichází hned se třemi možnými vysvětleními pozorovaného úkazu.

30. 11. 2017

V blízkosti supermasivní černé díry v centru Mléčné dráhy byly objeveny nečekaně mladé protohvězdyPřesto, že je okolí naší domácí supermasivní černé díry Sagittarius A* bičované gravitačními vlivy a radiací z tohoto extrémně masivního objektu, astronomům se podařilo objevit zde nově vznikající hvězdy. V okruhu tří světelných let od středu Mléčné dráhy se podle dat z observatoře ALMA nachází hned 11 protohvězd, což vede vědce k přehodnocení aktuálních teorií o tom, kde nové hvězdy mohou vznikat. Výsledky byly publikovány ve vědeckém magazínu Astrophysical Journal Letters.