do not follow here
Gravitační vlny < LIVING fUTURE

Kolize neutronových hvězd dala vzniknout proudu radiace se zřetelnou strukturou

Astronomové v loňském roce poprvé detekovali kolizi neutronových hvězd, pomohla jim k tomu detekce gravitačních vln GW170817. Krátce po detekci této události zachytili také záblesk gama záření a následně také rentgenové, ultrafialové i viditelné světlo. Podle nové studie vědců z Warwick University to odpovídá relativistickému proudu hmoty, který chrlí výsledný objekt ze svých pólů směrem do blízkosti sluneční soustavy.

Záblesk gama záření GRB 170817A byl v stejném místě na obloze zachycen pouhé 2 sekundy po gravitačních vlnách. Po pár hodinách se objevily také ultrafialové vlny a v řádu dní také optické a infračervené světlo. Po několika týdnech se objekt vzniklý v kolizi skryl za Slunce a nebyl 110 dní pozorovatelný. Když se znovu objevil zpoza Slunce, astronomové z Warwick University jej pozorovali pomocí Hubblova teleskopu v blízkém infračerveném spektru.

Zároveň také objekt zářil se stále větší intenzitou v rádiových a rentgenových vlnách, což vědce překvapilo a nebylo zřejmé co se vlastně v kolizi zrodilo. Podle pozorovaných charakteristik by mělo jít o malou černou díru.

Nízká zářivost gama záblesků a postupná rostoucí intenzita rádiových a rentgenových vln podle vědců nasvědčuje, že událost pozorujeme vně relativistického proudu materiálu, který se stále víc rozšiřuje. Tento proud (relativistic jet) by měl rozeznatelnou strukturu a při svém rozšiřování tak mění vlnovou délku na Zemi zachyceného elektromagnetického spektra.

Kdybychom se do tohoto proudu dívali přímo (kdyby mířil přímo na Zemi), pozorovali bychom silný záblesk gama záření. To se však neděje, protože proud nemíří přímo k nám, ale kousek mimo Zemi.
Více o kolizi GW170817