Pozorování teleskopem Spitzer nastavilo limity na maximální velikost mezihvězdné planetky Oumuamua

19. 11. 2018
Oumuamua Spitzer Planetky (asteroidy)

Jedním z teleskopů, které pozorovaly mezihvězdný objekt Oumuamua při průletu sluneční soustavou, byl také vesmírný infračervený teleskop Spitzer. Alespoň se o to pokoušel, pozorování totiž nepřineslo žádné výsledky. I to však může vědcům posloužit jako cenná data, protože Spitzer dokáže detekovat objekty od určité velikosti, které planetka Oumuamua zřejmě nedosáhla. Vědci tak mají další střípek do skládačky, která odhaluje tajemství objektu, který loni přiletěl do sluneční soustavy od jiné hvězdy.

Oumuamua

Oumuamua - Ilustrace mezihvězdné planetky Oumuamua

Kometa nebo planetka?

Poslední vědecké studie naznačují, že Oumuamua se přece jen nakonec podobá kometám ze sluneční soustavy, jak se původně odhadovalo. Planetka byla za kometu také nejprve označena, nicméně poté, co se přiblížila ke Slunci a nejevila známky žádné výraznější aktivity, byla překlasifikována na planetku. Nová pozorování však ukazují, že se planetka nepohybuje po předpokládané dráze, jak je vidět na videu výše. Vědci si tento fakt vysvětlují tím, že z povrchu Oumuamua přece jen nějaký materiál uniká, čímž se objekt podobá právě kometám.

Velikost

Při snaze odhalit tvar a velikost objektu však vědci zatím vychází zkrátka. Podle proměnlivé zářivosti se odhaduje, že objekt má nezvykle protažený tvar, možná až kilometr dlouhý. Konkrétní rozměry je ale těžké u tak malého a vzdáleného objektu určit. Podle poslední studie má Oumuamua na délku 100-440 metrů, v závislosti na odrazivosti jejího povrchu. Tento odhad vychází z měření infračerveného teleskopu Spitzer, který nebyl schopen planetku pozorovat. To dává vědcům maximální limit na velikost Oumuamua.

Průlet sluneční soustavou

Oumuamua přiletěla do sluneční soustavy víceméně kolmo na rovinu ekliptiky, ve které obíhají Slunce všechny planety. Slunci se nejvíce přiblížila na 0,26 AU 9. září 2017, změnila svůj směr a opět zamířila ven ze sluneční soustavy. K Zemi se Oumuamua přiblížila nejvíce na 0,1 AU. Aktuálně se Oumuamua nachází zhruba ve vzdálenosti oběžné dráhy planety Saturn. V této vzdálenosti už tak malý objekt nelze pozorovat, nezbývá než pracovat s daty posbíranými při jejím průletu středem sluneční soustavy. Nebo si také počkat na detekci dalšího mezihvězdného objektu.

Další zprávy z kategorie Oumuamua

Snímek první potenciální mezihvězdné komety i s jejím ocasem

14. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Snímek první potenciální mezihvězdné komety i s jejím ocasemObservatoř Gemini na Havaji vyfotila potenciálně druhý známý mezihvězdný objekt ve sluneční soustavě. Jde o kometu C/2019 Q4 objevenou teprve 30. srpna ruským astronomem Genady Borisovem. Na novém snímku je patrný její ocas, čímž se liší od prvního známého interstelárního tělesa Oumuamua pozorovaného v roce 2017. Astronomové po celém světě se nyní snaží zpřesnit její trajektorii, aby mohli potvrdit, že nepochází ze sluneční soustavy.

12. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Amatérský astronom možná objevil další objekt, který k nám přišel z mezihvězdného prostoruAstronomové v předloňském roce poprvé detekovali mezihvězdný objekt, který následně dostal označení Oumuamua. Nyní to vypadá, že byl nalezen další. Nově objevené těleso vykazuje chování podobné kometě a nese tedy zatím označení C/2019 Q4 (Borisov) (C jako comet a Borisov podle svého objevitele). Astronomové nyní důkladně zkoumají jeho oběžnou dráhu, aby určili, odkud přišlo a kam míří.

22. 5. 2018

První známá planetka, která přiletěla od jiné hvězdy a stala se součástí sluneční soustavyPodle vědců z brazilské Universidade Estadual Paulista má planetka 2015 BZ509 původ mimo sluneční soustavu. Planetka 2015 BZ509 byla objevena v roce 2015 a jde o první příklad planetky s retrográdní oběžnou dráhou, která zároveň obíhá v rezonanci s planetou. Pokud se objev brazilských astronomů potvrdí, mohla by tak mít další prvenství, a to první planetka s extrasolárním původem. Na rozdíl, od mezihvězdné planetky Oumuamua, která v loňském roce navštívila sluneční soustavu a poté ji opět opustila, však 2015 BZ509 zůstala a je s námi už miliardy let.

20. 3. 2018

Mezihvězdná planetka Oumuamua pravděpodobně pochází z binárního hvězdného systémuPrvní detekce tělesa, které koncem loňského roku přiletělo do sluneční soustavy z jiného hvězdného systému, rozvířila fantazii astronomů po celém světě. Průlet pozorovaly desítky teleskopů a sbíraly maximum informací o planetce pojmenované Oumuamua. Existují desítky, ne-li stovky, studií zkoumající její složení, kam míří a odkud pochází. Jedna z posledních studií ukazuje, že pravděpodobnost, že Oumuamua pochází z binárního hvězdného systému, je víc než vysoká.

14. 2. 2018

Planetka Oumuamua rotuje chaoticky už miliardy let následkem srážky s jiným tělesemSrážka s jiným tělesem zapříčinila chaotickou rotaci mezihvězdné planetky Oumuamua, která loni navštívila sluneční soustavu a stala se první detekovanou planetkou svého druhu. Od října 2017, kdy byla planetka objevena, analyzoval mezinárodní tým astronomů zářivost objektu a jeho pohyb. Součástí tohoto týmu byl i Dr. Petr Pravec z Akademie věd České republiky. Výsledkem analýzy je, že planetka nerotuje nijak pravidelně, ale velmi chaoticky, a to zřejmě po miliardy let.

Mezihvězdná planetka Oumuamua by mohla pocházet z hvězdokupy Plejády

7. 1. 2018

Mezihvězdná planetka Oumuamua by mohla pocházet z hvězdokupy PlejádyV loňském roce proletěla sluneční soustavou planetka Oumuamua, která má původ mimo sluneční soustavu, šlo o první takový objekt detekovaný lidmi. Během průletu byla Oumuamua pozorována mnoha teleskopy na Zemi i ve vesmíru a astronomům se podařilo zjistit o ní, co jen šlo. Nová studie Fabo Fenga z University of Hertfordshire teď přichází s teorií o původu této planetky. Trajektorie planetky ji k nám mohla přivést z hvězdokupy Plejády, vzdálené asi 400 světelných let.

Z planetky Oumuamua nevycházejí žádné signály, o vesmírnou loď se vážně nejedná

16. 12. 2017

Z planetky Oumuamua nevycházejí žádné signály, o vesmírnou loď se vážně nejednáBreaktrhough Listen je projekt v rámci programu Breakthrough Iniciatives, který hledá známky mimozemské civilizace ve vesmíru. Své teleskopy zaměřil i na planetku Oumuamua, která přiletěla do sluneční soustavy z mezihvězdného prostoru. Cílem bylo zjistit, zda z planetky nevycházejí uměle vytvořené signály, které by naznačovaly, že její podlouhlý tvar není pouhou náhodou, ale výsledkem práce mimozemské civilizace. Žádné signály však nebyly nalezeny.