Vesmírná sonda Juno zachytila masivní erupci na měsíci Io

2. 1. 2019
Io Juno Jupiter

Vesmírná sonda Juno zachytila z oběžné dráhy planety Jupiter erupci na měsíci Io. Zaznamenaná erupce byla tak velká, že oblak hmoty, který byl vymrštěn nad povrch měsíce, byl osvětlený, i když povrch pod ním už byl ve stínu. Mise sondy Juno má za úkol zkoumat samotnou planetu, při přiblížení k některému z měsíců však její přístroje studují i je. Už při předchozích pozorováních měsíce Io kamerami sondy Juno byla objevena nová sopka, která se na předchozích snímcích měsíce neobjevovala.

Io, erupce v prosinci 2018

Io, erupce v prosinci 2018 - Snímek jedné z kamer sondy Juno z 21. prosince 2018.

Měsíc Io je jedním ze čtyř velkých (galileových) měsíců planety Jupiter. Jde o sopečně nejaktivnější těleso sluneční soustavy, které je pokryto aktivními sopkami. Aktivita na měsíci vzniká prostřednictvím gravitačního vlivu masivní planety Jupiter a dalších měsíců v okolí. Dochází tak k deformaci nitra měsíce, čímž vzniká tření a následně i teplo.

Kromě vysoké vulkanické aktivity drží Io prvenství také v tom, že je na něm nejméně vody ze známých těles ve sluneční soustavě a má nejvyšší hustotu ze všech známých měsíců.

Další zprávy z kategorie Io

3. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Ne všechny sopečné erupce generují teplo, na měsíci Io je astronomové zachytili pomocí sodíkuVýznamná sopečná aktivita byla na měsíci Io detekována prostřednictvím měření zářivosti sodíkových oblaků v magnetosféře planety Jupiter. Tyto erupce se nicméně neobjevily při pozorování infračerveného záření v okolí planety, což naznačuje, že šlo o jiný druh sopečné činnosti, než takový, který produkuje lávu. Podobné erupce se objevují také na Zemi, většinou je při nich vypuštěno do atmosféry velké množství plynů a prachu.

Sonda Juno zřejmě objevila na Měsíci Io novou sopku

17. 7. 2018

Sonda Juno zřejmě objevila na Měsíci Io novou sopkuI když má orbitální sonda Juno za hlavní úkol studium planety Jupiter, občas její instrumenty zachytí něco zajímavého na některém z jeho měsíců. Naposledy si například vědci všimli nového útvaru na povrchu sopečného měsíce Io na snímcích z infračervené kamery JIRAM. Mohlo by jít o doposud neznámou nebo nově vzniklou sopku. Vědci nevylučují ani možnost, že by šlo o sopky, která změnila svou polohu, je však otázkou nakolik by ji v takovém případě šlo považovat za stejný útvar.

29. 3. 2015

Dříve avizované gejzíry na Europě možná vůbec neexistují, mohlo jít o dopad meteorituV roce 2012 zachytil Hubblův teleskop množství molekul vody v oblasti jižního pólu jupiterova měsíce Europa. Tento jev se podobal tomu, který pozoruje sonda Cassini u saturnova měsíce Enceladus, jehož jižní pól je posetý gejzíry chrlící vodu do okolí měsíce. Začalo se tedy spekulovat o existenci gejzírů také na Europě. Následná pozorování ale tuto hypotézu nepotvrzují, a tak vědci uvažují nad dalšími vysvětleními hubblových pozorování z roku 2012, jednou z teorií je, že se molekuly vody dostaly na oběžnou dráhu Europy po dopadu meteoritu, který do vesmíru vymrštil led z povrchu měsíce.

28. 8. 2013

Na Io, měsíci Jupitera, právě zuří jedna z největších pozorovaných sopečných erupcíNedávná pozorování planety Jupiter odhalila nezvykle velkou erupci na jednom z jejích větších měsíců - Io. Io je nejaktivnější těleso ve sluneční soustavě, povrch toho to měsíce je neustále přetvářen lávou, která vytéká z jícnů nespočtu sopek. 15. srpna však astronomka Imke de Pater zachytila novou vulkanickou aktivitu, a navíc v regionu, kde dříve pozorována nebyla.