Evropskou misi Hera doplní na cestě k planetce také cubesaty, jeden z nich bude mít i českou stopu

08. 01. 2019
Planetky (asteroidy) Hera Česká republika DART NEO

Na rok 2022 plánuje NASA náraz do měsíce planetky Didymos, aby vyzkoušela jak ovlivní jeho oběžnou dráhu. Následně k planetce vyšle sondu evropská vesmírná agentura, aby do detailu prozkoumala následky této kolize. Evropskou sondu Hera doplní také dva malé cubesaty, z nichž jedem bude vyroben ve spolupráci s českou firmou Space Systems Czech. Cílem misí DART a Hera je test změny oběžné dráhy planetky, jehož výsledky by v budoucnu mohly vést k odklonění planetek, u kterých hrozí srážka se Zemí.

HERA

HERA - Ilustrace evropské sondy Hera a dvou cubesatů u planetky Didymos.

DART

Pokud vše půjde podle aktuálních plánů, NASA vyšle v roce 2021 vesmírnou sondu DART (Double Asteroid Redirection Test) k planetce Didymos. Jde o malou planetku o průměru 800 metrů, kterou obíhá ještě menší měsíc Didymoon, který má na šířku asi 170 metrů. Cílem mise DART je narazit do planetky Didymoon a změnit její oběžnou dráhu kolem Didymosu. NASA tak chce vyzkoušet jaké má možnosti pro odklonění potenciálně nebezpečných planetek mířících k Zemi. Samotná sonda DART nebude mít na palubě žádné vědecké přístroje, půjde pouze o tzv. impactor, tedy jejím úkolem je pouze náraz do planetky. Původně měla vše sledovat evropská sonda AIM, která by se k planetce Didymos dostala o rok dříve a prozkoumala by její složení a další charakteristiky. Od této mise však bylo upuštěno poté, co se německá vesmírná agentura rozhodla financovat primárně misi ExoMars, a nahradila ji mise Hera.

Hera

Vesmírná sonda Hera má podle plánu odstartovat v roce 2023, tedy rok po nárazu sondy DART do planetky Didymoon. Jejím úkolem bude prozkoumat následky nárazu. Podle aktuálních plánů k planetce dorazí v roce 2026, výsledky kolize však budou pozorovány už předtím pomocí pozemních observatoří (ke kolizi totiž dojde při přiblížení planetky Didymos k Zemi). ESA oznámila, že sondu Hera doprovodí dva malé cubesaty, které budou mít vlastní vědecké přístroje a na planetce přistanou. První z nich, APEX (Asteroid Prospection Explorer) bude vyvíjet mezinárodní konsorcium společností ze Švédska, Německa, Finska a také České republiky. Jeho úkolem bude detailní spektrální průzkum obou planetek a také bude zkoumat jejich magnetické pole. Druhý cubesat Juventas bude zkoumat gravitační pole menší z planetek.

Česká účast

Společnost Space Systems Czech je mladá česká firma, která se společně se svou finskou sesterskou firmou Space Systems Finland soustředí na vývoj softwaru pro použití ve vesmírném výzkumu, medicíně a nukleární oblasti. Společně s ESA se společnost podílí také na misích ExoMars, BepiColombo nebo na programu Meteosat.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

Sonda Hayabusa2 se chystá vytvořit kráter na planetce Ryugu

21. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda Hayabusa2 se chystá vytvořit kráter na planetce RyuguJaponská vesmírná agentura JAXA v pondělí oznámila, že po prvním odběru vzorků z konce února bude následovat druhý odběr - ze dna kráteru, který sonda sama vytvoří. Získá tak k analýze horniny ukryté pod povrchem, které nebyly vystaveny kosmickému záření, jako ty na povrchu. Kráter vznikne po dopadu asi dvoukilového tělesa, které sonda k povrchu vystřelí 5. dubna. Celá operace bude vyžadovat ukrytí sondy za planetku, aby nebyla poškozena materiálem z povrchu.

20. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka Bennu je plná překvapení, materiál z ní zatím neznámým principem uniká do okolíNASA oznámila, že po třech měsících u planetky Bennu udělala sonda OSIRIS-REx několik nečekaných objevů. Patří mezi ně neočekávaně nerovný terén, změna v rychlosti rotace a také materiál, který opouští povrch planetky. Žádnou z těchto charakteristik vědci před příletem sondy neočekávali. Mise OSIRIS-REx má za úkol přivézt v roce 2023 vzorky hornin z planety k prozkoumání na Zemi.

01. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Evropská sonda Hera by na svojí cestě k planetce Didymos mohla prolétnout kolem dalšího tělesaEvropská vesmírná agentura zvažuje několik kandidátů, kolem kterých by mohla proletět vesmírná sonda Hera na svojí cestě k planetce Didymos. Vědci doufají, že by průlet kolem další planetky v blízkosti Země, nebo v pásu asteroidů zvýšil vědecký přínos mise, ale také umožnil vyzkoušet přístroje na palubě sondy ještě před jejím příletem k cíli. Hlavním úkolem mise Hera je zkoumání následků impaktu americké sondy DART do malého měsíce planetky Didymos.

26. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená planetka FarFarOut je doposud nejvzdálenějším pozorovaným objektem ve sluneční soustavěDosavadní rekord ve vzdálenosti držela planetka 2018 VG18 (s přezdívkou FarOut) objevená teprve na sklonku loňského roku ve vzdálenosti asi 125 AU. Nově objevená planetka s označením FarFarOut byla objevena ve vzdálenosti 140 AU. Za objevem stojí ostřílený astronom Scott Sheppard, který byl součástí týmu, jež objevil také planetku FarOut.

09. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nové snímky odhalují skutečně podivný tvar planetky Ultima Thule: jedna z jejích částí je placatáZ vesmírné sondy New Horizons dorazila další data z novoročního průletu kolem vzdálené planetky Ultima Thule. Tentokrát se jedná o snímky po průletu sondy kolem asi 30kilometrového tělesa podivného tvaru. To, co známe od našeho Měsíce jako tenký srpek osvětlený Sluncem, který nechává většinu tělesa ve stínu, vytváří u kontaktní binární planetky Ultima Thule doposud neznámé křivky. Ze snímků je také patrné, že planetka má odlišný tvar, než se doposud uvažovalo: místo dvou kulatých částí je tvořena jednou téměř kulatou a druhou přímo placatou.

09. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Byla objevena vzácná planetka v blízkosti Slunce. Má nejkratší známou oběžnou dráhuSpatřit planetky v blízkosti Slunce není jednoduché, záře hvězdy je totiž téměř dokonale skrývá. Doposud bylo objeveno asi pouze 20 objektů, jejichž oběžné dráhy nepřekročí oběžnou dráhu naší planety. Nově objevená planetka 2019 AQ3 kříží oběžné dráhy Merkuru i Venuše a má nejkratší oběžnou dráhu ze všech známých planetek. Byla objevena pomocí nového zařízení ZTF (Zwicky Transient Facility) instalovaného na teleskopu Samuel Oschin Telescope, který je součástí observatoře Palomar nedaleko Los Angeles.

Nejmenší známá planetka v Kuiperově pásu má jen něco přes dva kilometry

29. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nejmenší známá planetka v Kuiperově pásu má jen něco přes dva kilometryJaponským vědcům se podařilo objevit zatím nejmenší objekt v Kuiperově pásu na okraji sluneční soustavy. Zatím neoznačené těleso má mít podle pozorování asi 2,6 kilometrů na šířku a svou velikostí patří mezi doposud chybějící třídu těles ve vnější části sluneční soustavy. Ke svému výzkumu využili vědci dvou malých teleskopů a stačil jim pouze malý rozpočet, čímž ukázali, že malé objekty lze ve velké vzdálenosti objevovat i bez velkých a drahých instrumentů.