NASA zveřejnila animaci přiblížení sondy New Horizons k planetce Ultima Thule

16. 1. 2019
2014 MU69 / Arrokoth New Horizons

Po několikadenní odmlce zveřejnila NASA nové snímky planetky Ultima Thule, jak je zachytila sonda New Horizons při jejím průletu 1. ledna. Na snímcích poskládaných do krátké animace lze pozorovat, jak se Planetka jevila kameře Long Range Reconnaissance Imager (LORRI) a ukazuje rotaci tohoto tzv. dvojitého kontaktního tělesa.

Ultima Thule, animace přiblížení

Ultima Thule, animace přiblížení Animace ukazující rotaci planetky Ultima Thule při průletu sondy New Horizons. Během animace se sonda přiblížila ze zhruba 500 tisíc kilometrů na 28 tisíc.

Animace je výsledkem zpracování dat, která sonda New Horizons poslala krátce po svém průletu, a nových dat z 12.-14. ledna, která jsou však z doby před největším přiblížením sondy k planetce. První dny v lednu se sonda New Horizons nacházela z pohledu ze Země za Sluncem, a nebylo tedy možné se sondou komunikovat.

Rozhodně se ještě můžeme těšit na fotografie ve větším rozlišení s viditelnějšími detaily, přijdou však až v následujících týdnech a měsících. Data z průletu potom budou z okraje sluneční soustavy na Zemi proudit po celý rok 2019. Data ze sondy New Horizons se totiž stahují rychlostí  1 kb za sekundu.

Mise New Horizons

Mise NASA New Horizons jako první poslala v roce 2015 snímky trpasličí planety Pluto, která byla do té doby známá jen z rozmazaných fotografií z teleskopu Hubble, případně dalších výkonných observatoří na Zemi. Po průletu kolem bývalé planety zamířila sonda New Horizons do Kuiperova pásu, kde 1. ledna 2019 proletěla kolem planetky 2014 MU69 (která dostala neoficiální označení Ultima Thule), jde o první průlet kolem takto vzdáleného objektu. Po průletu Kuiperovým pásem bude sonda New Horizons podobně jako sondy Voyager zkoumat okraj sluneční soustavy.

Časová osa mise New Horizons

• 2006, leden: Start ze Země na raketě Atlas V
  • 2007, únor: Průlet kolem planety Jupiter
  • 2015, červenec: Průlet kolem trpasličí planety Pluto
  • 2015-2016: Posílání dat z průletu kolem Pluta na Zemi
  • 2019, leden: Průlet kolem Ultima Thule
  • 2019: Posílání dat z průletu kolem Ultima Thule na Zemi
  • 2020-2030: Možný průlet kolem dalšího objektu v Kuiperově pásu
  • 2030 a dále: Zkoumání okraje sluneční soustavy

Další zprávy z kategorie 2014 MU69 / Arrokoth

14. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka v Kuiperově pásu s dočasným označením Ultima Thule dostala nové jméno: Arrokoth1. ledna 2019 prozkoumala vesmírná sonda New Horizons zatím nejvzdálenější objekt, planetku 2014 MU69. Ta byla doposud neoficiálně označovaná také jako Ultima Thule, podle nejvzdálenějšího místa na severu zmiňovaného starými Řeky. Nově má tento objekt také oficiální označení Mezinárodní astronomické unie: Arrokoth, podle indiánského výrazu pro oblohu.

17. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

První vědecká publikace o Ultima Thule: je nejčervenější a pochází z počátků sluneční soustavyTým vědců z NASA publikoval první vědeckou studii o nejvzdálenějším prozkoumaném objektu ve sluneční soustavě: Ultima Thule. Ve studii analyzovali data, která sonda New Horizons ze svého průletu 1. ledna zatím na Zemi poslala. Ve studii jsou popsány útvary na povrchu planetky a její předpokládaná evoluce. Další data nicméně z okraje sluneční soustavy dál proudí k Zemi, přenos by měl být dokončen až v létě příštího roku.

19. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Co všechno už víme o Ultima Thule? Vědci představili dosavadní poznatky ze vzdálené planetkyPlanetka 2014 MU69, kolem které proletěla 1. ledna sonda New Horizons je nejvzdálenějším zblízka prozkoumaným tělesem. Nachází se tak daleko v Kuiperove pásu na okraji slunění soustavy, že data z tohoto průletu bude sonda posílat až do léta příštího roku. Už nyní ale mají vědci dost informací k určení skutečného tvaru planetky, jejích fyzikálních charakteristik a odhadnutí její historie.

9. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nové snímky odhalují skutečně podivný tvar planetky Ultima Thule: jedna z jejích částí je placatáZ vesmírné sondy New Horizons dorazila další data z novoročního průletu kolem vzdálené planetky Ultima Thule. Tentokrát se jedná o snímky po průletu sondy kolem asi 30kilometrového tělesa podivného tvaru. To, co známe od našeho Měsíce jako tenký srpek osvětlený Sluncem, který nechává většinu tělesa ve stínu, vytváří u kontaktní binární planetky Ultima Thule doposud neznámé křivky. Ze snímků je také patrné, že planetka má odlišný tvar, než se doposud uvažovalo: místo dvou kulatých částí je tvořena jednou téměř kulatou a druhou přímo placatou.

Zatím nejdetailnější snímek Ultima Thule ukazuje útvary na povrchu planetky

28. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Zatím nejdetailnější snímek Ultima Thule ukazuje útvary na povrchu planetkyData ze sondy New Horizons postupně proudí na Zemi a my tak dostáváme stále přesnější informace o tomto vzdáleném objektu na okraji sluneční soustavy. Krátce po průletu sondy kolem planetky Ultima Thule obdržela NASA několik snímků s nízkým rozlišením, nyní už přichází na řadu snímky detailnější. Zatím poslední přijatá fotografie pochází ze vzdálenosti 6 700 kilometrů, asi 7 minut před maximálním přiblížení. Na snímku už je možné pozorovat detaily různých barevných odstínů tělesa a také geologické útvary jako jsou krátery nebo možná propadliny, které by mohly být způsobené dopadem drobných těles.

1. 1. 2019

Vesmírná sonda New Horizons úspěšně proletěla kolem vzdálené planetky Ultima ThuleDnes o půl sedmé ráno středoevropského času proletěla vesmírná sonda New Horizons kolem planetky MU69 v Kuiperově pásu. Po několika hodinách dostala NASA signál, že operace na okraji sluneční soustavy proběhla úspěšně a sonda je v pořádku. Zároveň se na Zemi dostávají první snímky planetky, které potvrzují její zvláštní tvar v podobě burského oříšku. V následujících dnes bude sonda New Horizons posílat na Zemi fotky se stále většími detail na povrchu Ultima Thule.

23. 12. 2018

New Horizons proletí 1. ledna kolem vzdálené planetky Ultima Thule, nejistota ohledně jejího tvaru trváVesmírná sonda New Horizons je pouhých několik dní vzdálená od planetky 2014 MU69 neoficiálně pojmenované Ultima Thule. Už v roce 2017 vědci odhadli, že planetka nemá kulovitý tvar, ale bude buďto protáhlá, nebo půjde dokonce o více objektů v těsné blízkosti. Dosavadní pozorování zařízeními na palubě sondy New Horizons však zatím nepotvrdila tuto hypotézu. Podle vědců by v jejím okolí dokonce mohlo být i více menších objektů.