Mezihvězdná planetka Oumuamua by mohla pocházet z hvězdokupy Plejády

7. 1. 2018
Oumuamua Planetky (asteroidy)

V loňském roce proletěla sluneční soustavou planetka Oumuamua, která má původ mimo sluneční soustavu, šlo o první takový objekt detekovaný lidmi. Během průletu byla Oumuamua pozorována mnoha teleskopy na Zemi i ve vesmíru a astronomům se podařilo zjistit o ní, co jen šlo. Nová studie Fabo Fenga z University of Hertfordshire teď přichází s teorií o původu této planetky. Trajektorie planetky ji k nám mohla přivést z hvězdokupy Plejády, vzdálené asi 400 světelných let.

Oumuamua

Oumuamua - Ilustrace mezihvězdné planetky Oumuamua

Co o planetce Oumuamua víme
- rychlost: 26,3 km/s (relativně ke Slunci) - složení: pravděpodobně jádro z ledu, povrch bohatý na uhlík, pravděpodobně organické sloučeniny - rozměry: 230 x 35 metrů - barva povrchu: šedá až načervenalá
Odkud Oumuamua pochází?
Rekonstrukce pohybu planetky sluneční soustavou ukázala, že by mohla pocházet z relativně blízké hvězdokupy nazývané Plejády (Pleiades moving group, Local Association) vzdálené asi 400 světelných let. Feng ve své studii počítal také s pohybem hvězd v našem okolí v posledních milionech let. Relativně nízká rychlost v poměru k rychlostem ostatních objektů v galaxii podle Fenga napovídá, že tento objekt necestoval mezihvězdným prostorem příliš dlouho. Tomu napovídá i barva povrchu, která s vlivem kosmického záření na organické sloučeniny dostává červený nádech, Oumuamua sice červený povrch má, ne však příliš výrazný. Fabo Feng pracuje s faktem, že hvězdy a jiné vesmírné objekty mají při svém vzniku relativně nízkou rychlost, tu získávají až gravitačním vlivem těles, kolem kterých proletí. Oumuamua má podle něj rychlost nízkou, což napovídá, že planetka sama nepotkala příliš velkých objektů. Oumuamua měla na své trajektorii podle Fenga proletět blízko pětice hvězd z hvězdokupy Plejády velmi nízkou rychlostí, je tak pravděpodobné, že svou cestu galaxií započala právě tam. Plejády (Kuřátka, Sedm sester, M45, Subaru) je skupina asi tisícovky hvězd viditelná pouhým okem v souhvězdí Býka. Tyto hvězdy putují společně hvězdnou oblohou a podle astronomů vznikly všechny ve stejnou dobu.
Jak opustila Oumuamua svou hvězdu?
Neobvyklý tvar planetky by mohl znamenat, že vznikla při vysoce energetické události, jako je kolize planet, nebo při formování hvězdy. Obsah ledu a hornin vědcům zase napovídá, že planetka nevznikla ani příliš blízko hvězdě, ani příliš daleko (objekty blíž hvězdám jsou skalnaté, dál od hvězdy obsahují více ledu). Zatím jde pouze o dohady podepřené pozorováním planetky. Nevíme toho však o Oumuamua dost na to, abychom si mohli být jejím původem jisti, možná ani nikdy nebudeme. Planetka dnes pokračuje na své trajektorii ven ze sluneční soustavy a už se nikdy nevrátí. Astronomové ale odhadují, že podobných těles proletí sluneční soustavou velké množství a mohou nám říct mnohé o světě tam venku, mimo naši sluneční soustavu. Jen je najít.

Další zprávy z kategorie Oumuamua

Snímek první potenciální mezihvězdné komety i s jejím ocasem

14. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Snímek první potenciální mezihvězdné komety i s jejím ocasemObservatoř Gemini na Havaji vyfotila potenciálně druhý známý mezihvězdný objekt ve sluneční soustavě. Jde o kometu C/2019 Q4 objevenou teprve 30. srpna ruským astronomem Genady Borisovem. Na novém snímku je patrný její ocas, čímž se liší od prvního známého interstelárního tělesa Oumuamua pozorovaného v roce 2017. Astronomové po celém světě se nyní snaží zpřesnit její trajektorii, aby mohli potvrdit, že nepochází ze sluneční soustavy.

12. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Amatérský astronom možná objevil další objekt, který k nám přišel z mezihvězdného prostoruAstronomové v předloňském roce poprvé detekovali mezihvězdný objekt, který následně dostal označení Oumuamua. Nyní to vypadá, že byl nalezen další. Nově objevené těleso vykazuje chování podobné kometě a nese tedy zatím označení C/2019 Q4 (Borisov) (C jako comet a Borisov podle svého objevitele). Astronomové nyní důkladně zkoumají jeho oběžnou dráhu, aby určili, odkud přišlo a kam míří.

19. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Pozorování teleskopem Spitzer nastavilo limity na maximální velikost mezihvězdné planetky OumuamuaJedním z teleskopů, které pozorovaly mezihvězdný objekt Oumuamua při průletu sluneční soustavou, byl také vesmírný infračervený teleskop Spitzer. Alespoň se o to pokoušel, pozorování totiž nepřineslo žádné výsledky. I to však může vědcům posloužit jako cenná data, protože Spitzer dokáže detekovat objekty od určité velikosti, které planetka Oumuamua zřejmě nedosáhla. Vědci tak mají další střípek do skládačky, která odhaluje tajemství objektu, který loni přiletěl do sluneční soustavy od jiné hvězdy.

22. 5. 2018 (novější než zobrazený článek)

První známá planetka, která přiletěla od jiné hvězdy a stala se součástí sluneční soustavyPodle vědců z brazilské Universidade Estadual Paulista má planetka 2015 BZ509 původ mimo sluneční soustavu. Planetka 2015 BZ509 byla objevena v roce 2015 a jde o první příklad planetky s retrográdní oběžnou dráhou, která zároveň obíhá v rezonanci s planetou. Pokud se objev brazilských astronomů potvrdí, mohla by tak mít další prvenství, a to první planetka s extrasolárním původem. Na rozdíl, od mezihvězdné planetky Oumuamua, která v loňském roce navštívila sluneční soustavu a poté ji opět opustila, však 2015 BZ509 zůstala a je s námi už miliardy let.

20. 3. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná planetka Oumuamua pravděpodobně pochází z binárního hvězdného systémuPrvní detekce tělesa, které koncem loňského roku přiletělo do sluneční soustavy z jiného hvězdného systému, rozvířila fantazii astronomů po celém světě. Průlet pozorovaly desítky teleskopů a sbíraly maximum informací o planetce pojmenované Oumuamua. Existují desítky, ne-li stovky, studií zkoumající její složení, kam míří a odkud pochází. Jedna z posledních studií ukazuje, že pravděpodobnost, že Oumuamua pochází z binárního hvězdného systému, je víc než vysoká.

14. 2. 2018 (novější než zobrazený článek)

Planetka Oumuamua rotuje chaoticky už miliardy let následkem srážky s jiným tělesemSrážka s jiným tělesem zapříčinila chaotickou rotaci mezihvězdné planetky Oumuamua, která loni navštívila sluneční soustavu a stala se první detekovanou planetkou svého druhu. Od října 2017, kdy byla planetka objevena, analyzoval mezinárodní tým astronomů zářivost objektu a jeho pohyb. Součástí tohoto týmu byl i Dr. Petr Pravec z Akademie věd České republiky. Výsledkem analýzy je, že planetka nerotuje nijak pravidelně, ale velmi chaoticky, a to zřejmě po miliardy let.

Z planetky Oumuamua nevycházejí žádné signály, o vesmírnou loď se vážně nejedná

16. 12. 2017

Z planetky Oumuamua nevycházejí žádné signály, o vesmírnou loď se vážně nejednáBreaktrhough Listen je projekt v rámci programu Breakthrough Iniciatives, který hledá známky mimozemské civilizace ve vesmíru. Své teleskopy zaměřil i na planetku Oumuamua, která přiletěla do sluneční soustavy z mezihvězdného prostoru. Cílem bylo zjistit, zda z planetky nevycházejí uměle vytvořené signály, které by naznačovaly, že její podlouhlý tvar není pouhou náhodou, ale výsledkem práce mimozemské civilizace. Žádné signály však nebyly nalezeny.