Rekordně rychlý pulzar pohlcuje hmotu z bílého trpaslíka, kterého oběhne každých 38 minut

12. 05. 2018
Neutronové hvězdy ISS

Vědci analyzující první data z teleskopu NICER (Neutron star Interior Composition Explorer) umístěného na ISS objevili dvě hvězdy, které kolem sebe rotují každých 38 minut. Jedna z hvězd systému označovaného jako IGR J17062–6143 (nebo také J17062) je pravděpodobně neutronová hvězda nebo jiný druh extrémně husté, rychle rotující hvězdy. Jde o nejrychleji rotující známý pár hvězd, který obsahuje nasávající milisekundový rentgenový pulzar (accreting millisecond X-ray pulsar, AMXP).

Pulzar J17062

Pulzar J17062 - Ilustrace binárního hvězdného systému IGR J17062–6143, který obsahuje neutronovou hvězdu a bílého trpaslíka. Hvězdy, které jsou od sebe vzdáleny 300 tisíc kilometrů, kolem sebe rotují každých 38 minut, což je pro tento druh binárního systému rekordní rychlost.

Podle vědců jsou od sebe hvězdy vzdálené pouhých 300 tisíc kilometrů, tedy méně než je vzdálenost mezi Zemí a Měsícem. Kromě pulzaru, který má hmotnost o 40 % větší než Slunce, je součástí tohoto páru bílý trpaslík s nízkým obsahem vodíku, ze kterého neutronová hvězda vysává materiál díky své větší gravitaci. Měl by mít asi 1,5 % hmotnosti Slunce.

Systém J17062 byl pozorovaný už v roce 2008 teleskopem Rossi X-ray Timing Explorer (RXTE), pouhé dvacetiminutové pozorování však nestačilo k určení konkrétní rychlosti rotace. Teleskop NICER měl možnost pozorovat tuto dvojhvězdu po delší časové období a mohl tak určit přesněji rychlost její rotace.

Neutronová hvězda v J17062 je pravděpodobně jádro hvězdy zbylé po explozi supernovy, je velmi hustá a rotuje 9 800x za minutu. Materiál nasávaný z bílého trpaslíka by kolem ní měl vytvářet rychle rotující akreční disk strukturovaný magnetickým polem neutronové hvězdy.

Teleskop NICER je nainstalovaný na Mezinárodní vesmírné stanici ISS a kromě pozorování neutronových hvězd je součástí experimentu SEXTANT, který má za úkol s pomocí neutronových hvězd určovat polohu ve vesmíru.

Další zprávy z kategorie Neutronové hvězdy

30. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové poprvé detekovali proud radiace od neutronové hvězdy se silným magnetickým polemAstronomové detekovali rádiové záblesky vycházející z neutronové hvězdy se silným magnetickým polem. To je chování, které neodpovídá aktuálním teoriím popisujícím neutronové hvězdy. Proudy radiace totiž vznikají v situaci, kdy hvězda konzumuje materiál ze svého okolí, a tomu by právě silné magnetické pole mělo zabránit. Výsledky výzkumu vedeného Jakobem van den Eijndenem z University of Amsterdam byly publikovány v magazínu Nature.

Od blízké neutronové hvězdy vychází infračervené záření, vědci zatím neví proč

25. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Od blízké neutronové hvězdy vychází infračervené záření, vědci zatím neví pročVesmírný teleskop Hubble zachytil v okolí blízké neutronové hvězdy nezvyklé emise v infračerveném spektru, které by mohly indikovat doposud neznámou strukturu v okolí tohoto objektu. Mohlo by jít o disk prachu obklopující hvězdu nebo o oblaka mezihvězdných plynů, kterými hvězda proplouvá na své cestě galaxií. Jde o jednu z mála situací, kdy lze neutronovou hvězdu pozorovat v infračerveném světle namísto běžných rentgenových, rádiových nebo jiných vysoce energetických emisích světla.

18. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Na povrchu neutronových hvězd by mohly existovat hory vysoké až několik desítek centimetrůNeutronové hvězdy jsou extrémní objekty, které vznikají v supernovách, jde v podstatě o jádra hvězd, která tyto obří exploze přežijí. Když vědci v počítačových simulacích zkoumali charakteristiky hmoty, ze které se neutronové hvězdy skládají, zjistili, že je pravděpodobně ještě pevnější než se doposud uvažovalo. To by mohlo vést k výraznějším nerovnostem na povrchu neutronových hvězd a potenciálně také možnosti je detekovat prostřednictvím gravitačních vln.

09. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Z místa kolize neutronových hvězd vychází radiace vysokou rychlostí a míří kousek od ZeměAstronomové nepřestávají pozorovat místo, kde v loňském roce detekovali prostřednictvím gravitačních vln první kolizi neutronových hvězd. Doposud nasbíraná data naznačují, že kolize dala vzniknout proudu elektromagnetického záření, který je velmi úzký a míří téměř k Zemi. Astronomové také postupně upřesňují, co se vlastně krátce po kolizi dělo a jak se oblast této události dál vyvíjela.

Kolize neutronových hvězd dala vzniknout proudu radiace se zřetelnou strukturou

05. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Kolize neutronových hvězd dala vzniknout proudu radiace se zřetelnou strukturouAstronomové v loňském roce poprvé detekovali kolizi neutronových hvězd, pomohla jim k tomu detekce gravitačních vln GW170817. Krátce po detekci této události zachytili také záblesk gama záření a následně také rentgenové, ultrafialové i viditelné světlo. Podle nové studie vědců z Warwick University to odpovídá relativistickému proudu hmoty, který chrlí výsledný objekt ze svých pólů směrem do blízkosti sluneční soustavy.

27. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědci odhadli maximální velikost neutronových hvězd - pouhých 27 kilometrů v průměruNeutronové hvězdy jsou extrémně husté objekty, které vznikají na konci života středně masivních hvězd, které explodují v supernovách. Mají hmotnost několika sluncí, ale velikost pouhých pár kilometrů v průměru. Vědcům z frankfurtské Goetheho univerzity se nyní podařilo spočítat jejich maximální velikost, která nepřesahuje 13,5 kilometrů v poloměru. Vycházeli přitom z loňské detekce gravitačních vln GW170817, které zřejmě vznikly kolizí dvou neutronových hvězd.

Kolize dvou neutronových hvězd zrodila doposud nejmenší známou černou díru

05. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Kolize dvou neutronových hvězd zrodila doposud nejmenší známou černou díruPři jedné ze 4 detekcí gravitačních vln (GW170817) v loňském roce se podařilo zachytit také elektromagnetické záření. Vědci se proto domnívají, že nešlo o kolizi černých děr jako v ostatních případech, protože by záření bylo pohlceno jejich silnou gravitací. Místo toho by mělo jít o kolizi dvou neutronových hvězd, které zřejmě daly vzniknout černé díře - doposud nejmenší známé - o hmotnosti kolem 2,7 slunečních mas. Takové jsou závěry studie publikované v magazínu Astrophysical Journal Letters.