Astronomové objevili v Kuiperově pásu zatím nejvzdálenější pozorovaný objekt

18. 12. 2018
Kuiperův pás Trpasličí planety

Mezinárodní astronomická unie v pondělí oznámila objev doposud nejvzdálenějšího pozorovaného objektu ve sluneční soustavě. Jde o planetku 2018 VG18 (s neoficiální přezdívkou FarOut), která byla pozorována teleskopy Magellan (Čile) a Subaru (Havaj) ve vzdálenosti 120 AU. Jde o další nově objevené masivní těleso v této oblasti v tomto roce, v říjnu byl oznámen objev planetky 2015 TG387, která se na své oběžné dráze dostává nejdále od Slunce.

Planetka 2018 VG18

Planetka 2018 VG18 - Snímky z teleskopu Subaru z listopadu 2018, na kterých byla objevena nová planetka 2018 VG18.

Tým astronomů, který za objevem stojí (Scott S. Sheppard, David Tholen a Chad Trujillo), se dlouhodobě věnuje pozorování těles v Kuiperově pásu. Hledají v něm známky po doposud neobjevené masivní deváté planetě sluneční soustavy. Toto teoretické těleso několikrát větší než Země by mohlo být příčinou deformovaných oběžných drah pozorovaných u menších planetek jako je například v říjnu objevená 2015 TG387 s neoficiálním označením Goblin.

Nově objevená planetka 2018 VG18 byla poprvé pozorována 10. listopadu japonským teleskopem Subaru na Havajských ostrovech. Její objev byl potom potvrzen druhým pozorováním teleskopem Magellan 5. prosince. Dosavadní pozorování zatím nestačí k upřesnění oběžné dráhy tělesa, není tedy zřejmé, zda má podobně extrémně eliptickou oběžnou dráhu jako 2015 TG387.

Podle astronomů by mohla mít planetka 2018 VG18 kulovitý tvar a kolem 500 kilometrů v průměru.

Největší objekty v Kuiperově pásu

Kuiperův pás je oblast na okraji sluneční soustavy ve vzdálenosti od 30 do 50 AU od Slunce (1 AU je vzdálenost Země od Slunce). Tento pás asteroidů je výrazně větší a masivnější než pás mezi planetami Mars a Jupiter. Kromě drobných těles se v Kuiperově pásu nachází množství větších objektů, z nichž některé jsou klasifikovány jako trpasličí planety.

Objekt Klasifikace Velikost
2003 OP32 planetka 735 39-48
Varda planetka 705 40-53
2005 RR43 planetka 702 37-49
1995 SM55 planetka 701 37-46

Další zprávy z kategorie Kuiperův pás

19. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Co všechno už víme o Ultima Thule? Vědci představili dosavadní poznatky ze vzdálené planetkyPlanetka 2014 MU69, kolem které proletěla 1. ledna sonda New Horizons je nejvzdálenějším zblízka prozkoumaným tělesem. Nachází se tak daleko v Kuiperove pásu na okraji slunění soustavy, že data z tohoto průletu bude sonda posílat až do léta příštího roku. Už nyní ale mají vědci dost informací k určení skutečného tvaru planetky, jejích fyzikálních charakteristik a odhadnutí její historie.

26. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená planetka FarFarOut je doposud nejvzdálenějším pozorovaným objektem ve sluneční soustavěDosavadní rekord ve vzdálenosti držela planetka 2018 VG18 (s přezdívkou FarOut) objevená teprve na sklonku loňského roku ve vzdálenosti asi 125 AU. Nově objevená planetka s označením FarFarOut byla objevena ve vzdálenosti 140 AU. Za objevem stojí ostřílený astronom Scott Sheppard, který byl součástí týmu, jež objevil také planetku FarOut.

09. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nové snímky odhalují skutečně podivný tvar planetky Ultima Thule: jedna z jejích částí je placatáZ vesmírné sondy New Horizons dorazila další data z novoročního průletu kolem vzdálené planetky Ultima Thule. Tentokrát se jedná o snímky po průletu sondy kolem asi 30kilometrového tělesa podivného tvaru. To, co známe od našeho Měsíce jako tenký srpek osvětlený Sluncem, který nechává většinu tělesa ve stínu, vytváří u kontaktní binární planetky Ultima Thule doposud neznámé křivky. Ze snímků je také patrné, že planetka má odlišný tvar, než se doposud uvažovalo: místo dvou kulatých částí je tvořena jednou téměř kulatou a druhou přímo placatou.

Nejmenší známá planetka v Kuiperově pásu má jen něco přes dva kilometry

29. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nejmenší známá planetka v Kuiperově pásu má jen něco přes dva kilometryJaponským vědcům se podařilo objevit zatím nejmenší objekt v Kuiperově pásu na okraji sluneční soustavy. Zatím neoznačené těleso má mít podle pozorování asi 2,6 kilometrů na šířku a svou velikostí patří mezi doposud chybějící třídu těles ve vnější části sluneční soustavy. Ke svému výzkumu využili vědci dvou malých teleskopů a stačil jim pouze malý rozpočet, čímž ukázali, že malé objekty lze ve velké vzdálenosti objevovat i bez velkých a drahých instrumentů.

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetku

02. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetkuNASA zveřejnila první detailní snímek planetky Ultima Thule, který ukazuje poprvé její tvar. Jde o první z blízka pozorovaný výrazný exemplář tzv. kontaktního binárního tělesa, tedy dvou planetek, které se vzájemně dotýkají. Ultima Thule pravděpodobně vznikla dávno při zrodu sluneční soustavy, svůj tvar si tak podle vědců udržela přes 4 miliardy let.

01. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda New Horizons úspěšně proletěla kolem vzdálené planetky Ultima ThuleDnes o půl sedmé ráno středoevropského času proletěla vesmírná sonda New Horizons kolem planetky MU69 v Kuiperově pásu. Po několika hodinách dostala NASA signál, že operace na okraji sluneční soustavy proběhla úspěšně a sonda je v pořádku. Zároveň se na Zemi dostávají první snímky planetky, které potvrzují její zvláštní tvar v podobě burského oříšku. V následujících dnes bude sonda New Horizons posílat na Zemi fotky se stále většími detail na povrchu Ultima Thule.

23. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

New Horizons proletí 1. ledna kolem vzdálené planetky Ultima Thule, nejistota ohledně jejího tvaru trváVesmírná sonda New Horizons je pouhých několik dní vzdálená od planetky 2014 MU69 neoficiálně pojmenované Ultima Thule. Už v roce 2017 vědci odhadli, že planetka nemá kulovitý tvar, ale bude buďto protáhlá, nebo půjde dokonce o více objektů v těsné blízkosti. Dosavadní pozorování zařízeními na palubě sondy New Horizons však zatím nepotvrdila tuto hypotézu. Podle vědců by v jejím okolí dokonce mohlo být i více menších objektů.