New Horizons proletí 1. ledna kolem vzdálené planetky Ultima Thule, nejistota ohledně jejího tvaru trvá

23. 12. 2018
New Horizons 2014 MU69 / Arrokoth Planetky (asteroidy) Kuiperův pás

Vesmírná sonda New Horizons je pouhých několik dní vzdálená od planetky 2014 MU69 neoficiálně pojmenované Ultima Thule. Už v roce 2017 vědci odhadli, že planetka nemá kulovitý tvar, ale bude buďto protáhlá, nebo půjde dokonce o více objektů v těsné blízkosti. Dosavadní pozorování zařízeními na palubě sondy New Horizons však zatím nepotvrdila tuto hypotézu. Podle vědců by v jejím okolí dokonce mohlo být i více menších objektů.

Ultima Thule, fáze přiblížení

Ultima Thule, fáze přiblížení Animace znázorňující jak se sonda New Horizons přibližuje vzdálené planetce 2014 MU69 (Ultima Thule).

Znalost bezprostředního okolí planetky je pro průlet sondy klíčová, protože objekty na oběžné dráze by při průletu mohly sondu poškodit. V loňském roce astronomové zjistili pomocí pozemních teleskopů, že planetka má zřejmě nepravidelný tvar. Toto zjištění však doposud nebylo potvrzeno ze snímků, které pořídila sonda New Horizons v posledních měsících. Jejich rozlišení je však stále nedostatečné pro zjištění konkrétních informací, vědci tak musí odhadovat realitu z dat, která k dispozici mají.

Tvar planetky lze odvodit z toho, jak odráží sluneční světlo. Pokud její signál periodicky pulzuje, lze předpokládat, že má planetka nepravidelný tvar, nebo nehomogenní povrch. Pokud tuto změnu v zářivosti sonda nedokáže zachytit, je možných několik vysvětlení: objekt může rotovat tak, že je stále vidět pól planetky, a tedy tvar z pohledu od sondy zůstává relativně stejný. Další možností nicméně je, že v okolí planetky se nacházejí další objekty, které odrážené světlo deformují. V takovém případě by mohly pro sondu nastat při průletu krušné chvíle.

Operátoři mise zatím dále snímají Ultima Thule zařízeními na palubě sondy, která produkují stále detailnější snímky. V následujících dnech tak bude tvar i bezprostřední okolí planetky zřetelnější. Sonda by měla proletět ve vzdálenosti 3 500 kilometrů od planetky.

Mise New Horizons

Mise NASA New Horizons jako první poslala v roce 2015 snímky trpasličí planety Pluto, která byla do té doby známá jen z rozmazaných fotografií z teleskopu Hubble, případně dalších výkonných observatoří na Zemi. Po průletu kolem bývalé planety zamířila sonda New Horizons do Kuiperova pásu, kde 1. ledna 2019 proletěla kolem planetky 2014 MU69 (která dostala neoficiální označení Ultima Thule), jde o první průlet kolem takto vzdáleného objektu. Po průletu Kuiperovým pásem bude sonda New Horizons podobně jako sondy Voyager zkoumat okraj sluneční soustavy.

Časová osa mise New Horizons

• 2006, leden: Start ze Země na raketě Atlas V
  • 2007, únor: Průlet kolem planety Jupiter
  • 2015, červenec: Průlet kolem trpasličí planety Pluto
  • 2015-2016: Posílání dat z průletu kolem Pluta na Zemi
  • 2019, leden: Průlet kolem Ultima Thule
  • 2019: Posílání dat z průletu kolem Ultima Thule na Zemi
  • 2020-2030: Možný průlet kolem dalšího objektu v Kuiperově pásu
  • 2030 a dále: Zkoumání okraje sluneční soustavy

Další zprávy z kategorie New Horizons

Tenká vrstva vodního ledu s metanem by mohla bránit kompletnímu zamrznutí Pluta

23. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Tenká vrstva vodního ledu s metanem by mohla bránit kompletnímu zamrznutí PlutaTrpasličí planeta Pluto se nachází na okraji mrazivého regionu Kuiperova pásu. Přesto se zdá, že by mohl pod jejím povrchem existovat oceán. Kompletnímu zamrznutí této vody by mohla bránit tenká vrstva zmrzlého ledu s různými přísadami, zejména pak metanem. Tato vrstva by působila jako tepelný izolátor, který umožňuje udržení vyšších teplot pod povrchem. Nový výzkum, který vychází z dat mise New Horizons a počítačových simulací, byl publikován v magazínu Nature Geoscience.

17. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

První vědecká publikace o Ultima Thule: je nejčervenější a pochází z počátků sluneční soustavyTým vědců z NASA publikoval první vědeckou studii o nejvzdálenějším prozkoumaném objektu ve sluneční soustavě: Ultima Thule. Ve studii analyzovali data, která sonda New Horizons ze svého průletu 1. ledna zatím na Zemi poslala. Ve studii jsou popsány útvary na povrchu planetky a její předpokládaná evoluce. Další data nicméně z okraje sluneční soustavy dál proudí k Zemi, přenos by měl být dokončen až v létě příštího roku.

26. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pět nejvzdálenějších vesmírných sond mířících ven ze sluneční soustavy, kde se dnes nachází? (update 2019)Nejbližší hvězdou od Slunce je Proxima Centauri, je vzdálená asi 4,22 světelných let. Například Pluto je vzdálené pouhých 0,00079 světelných let, to je asi 7 světelných hodin nebo také 33 AU. Pro tento článek se budeme pohybovat právě v astronomických jednotkách (AU), kde jedna AU je vzdálenost Země-Slunce. Pouze pět sond vyslaných ze Země se dostalo za oběžnou dráhu Pluta. V tomto článku vám představíme tato nejvzdálenější lidmi vyrobená zařízení, která velkou rychlostí míří k hranicím sluneční soustavy. Data jsou aktualizovaná pro březen 2019.

19. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Co všechno už víme o Ultima Thule? Vědci představili dosavadní poznatky ze vzdálené planetkyPlanetka 2014 MU69, kolem které proletěla 1. ledna sonda New Horizons je nejvzdálenějším zblízka prozkoumaným tělesem. Nachází se tak daleko v Kuiperove pásu na okraji slunění soustavy, že data z tohoto průletu bude sonda posílat až do léta příštího roku. Už nyní ale mají vědci dost informací k určení skutečného tvaru planetky, jejích fyzikálních charakteristik a odhadnutí její historie.

Zatím nejdetailnější snímek Ultima Thule ukazuje útvary na povrchu planetky

28. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Zatím nejdetailnější snímek Ultima Thule ukazuje útvary na povrchu planetkyData ze sondy New Horizons postupně proudí na Zemi a my tak dostáváme stále přesnější informace o tomto vzdáleném objektu na okraji sluneční soustavy. Krátce po průletu sondy kolem planetky Ultima Thule obdržela NASA několik snímků s nízkým rozlišením, nyní už přichází na řadu snímky detailnější. Zatím poslední přijatá fotografie pochází ze vzdálenosti 6 700 kilometrů, asi 7 minut před maximálním přiblížení. Na snímku už je možné pozorovat detaily různých barevných odstínů tělesa a také geologické útvary jako jsou krátery nebo možná propadliny, které by mohly být způsobené dopadem drobných těles.

NASA zveřejnila animaci přiblížení sondy New Horizons k planetce Ultima Thule

16. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA zveřejnila animaci přiblížení sondy New Horizons k planetce Ultima ThulePo několikadenní odmlce zveřejnila NASA nové snímky planetky Ultima Thule, jak je zachytila sonda New Horizons při jejím průletu 1. ledna. Na snímcích poskládaných do krátké animace lze pozorovat, jak se Planetka jevila kameře Long Range Reconnaissance Imager (LORRI) a ukazuje rotaci tohoto tzv. dvojitého kontaktního tělesa.

Sonda New Horizons se na několik dní odmlčela, ukrývá se za Sluncem

7. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda New Horizons se na několik dní odmlčela, ukrývá se za SluncemVesmírná sonda New Horizons se po odeslání několika málo snímků z průletu kolem Ultima Thule odmlčela. Může za to její pozice, nachází se z pohledu ze Země za Sluncem, což brání přímé komunikaci se sondou. Komunikační pauza bude trvat asi 5 dní do 10. ledna, kdy sonda začne opět posílat data z průletu kolem vzdálené planetky v Kuiperově pásu. V podobné situaci byla v posledních týdnech také japonská sonda Hayabusa2.