Curiosity od čtvrtka řídí počítač B, jeho předchůdce měl obtíže s běžnými operacemi

Rover Curiosity na Marsu zažil svou první vážnou technickou závadu, objevily se u něj problémy s palubním počítačem. Během středy operátoři roveru z JPL v Kalifornii (Jet propulsion Laboratory - výzkumné středisko NASA) zjistili, že počítač Curiosity má zřejmě narušenou paměť, což způsobovalo, že některé procesy probíhaly a jiné zase ne. Problém nakonec vyřešili přepnutím na dvojče počítače, "stranu B", která teď rover řídí. Po tvrdém restartu se ale rover Curiosity probouzí pomalu.

Curiosity, stopy a Bradbury Landing

Curiosity, stopy a Bradbury Landing Panoramatický snímek z kamer Curiosity ukazuje první stopy roveru v kráteru Gale. Vpravo nahoře je vidět místo přistání Bradbury Landing, které je označeno odkrytou zeminou od přistávacích trysek.

Side B (Strana B) obsahuje procesor stejně vybavený jako Side A, který od čtvrtka odpočívá, oba dva by měly bez problémů zvládnout úspěšné dokončení mise. Přepnutí mezi procesory zároveň uvedlo Curiosity do tzv "safe módu", ve kterém probíhají jen nejnutnější procesy. Během následujících dní budou operátoři postupně probouzet všechny systémy na palubě roveru dokud plně neobnoví jeho běžný provoz s novým počítačem.

První problémy s Curiosity se objevily už ve středu, kdy rover, místo aby nahrával novou telemetrii, pouze vysílal live signál. Později ten den, když se nad roverem objevila orbitální sonda MRO, zjistili, že problémy stále přetrvávají a že rover navíc neprovedl několik úkolů, které měl naplánované. V ten moment se měl rover uložit asi na hodinu ke spánku a probudit se opět ke komunikaci, tentokrát se sondou Mars Odyssey. Když ale operátoři dostali živý feed z Marsu, zjistili, že rover spát vůbec nešel a tvrdohlavě zůstal vzhůru. Při dalším komunikačním okně už operátoři přistoupili k přepnutí procesor.

Vědci z NASA už mají i teorii, která toto chování Curiosity vysvětluje, můžou za něj paprsky kosmického záření. Přestože je počítač Curiosity chráněn jak proti radiaci ze Slunce, tak z hlubokého vesmíru, zřejmě došlo k poškození procesoru právě vysoce energeticky nabitými částicemi. Ty se podle Richarda Cooka, manažera projektu Curiosity, musely trefit do velmi citlivého místa v paměti počítače - adresáře, který obsahuje informace o tom, kde je co uloženo. "Je to jako kdyby se nabitá částice trefila do vašeho seznamu kontaktů v telefonu, ale jejím cílem by nebyl nějaký náhodný kontakt, ale místo, které říká, kde v paměti je tento kontakt uložen.

Pro misi Curiosity přepnutí na druhý počítač nic vážného neznamená, NASA jej ani nenazývá záložním, protože je ve všech ohledech stejná jako Side A. Porouchaný počítač budou chtít operátoři časem opět spustit. Už nyní by jeho zapnutí mělo problémy vyřešit, chtějí ale celou situaci důkladně prozkoumat a zapínání Side A tak bude probíhat jen pomalu.