do not follow here
Neutronové hvězdy < LIVING fUTURE

Osm nových rychle rotujících neutronových hvězd objeveno pomocí teleskopu FAST

Pomocí radiového teleskopu FAST (Five-Hundred-meter Aperture Spherical Telescope) astronomové z Čínské univerzity v Kuej-čou a další institucí objevili osm nových milisekundových pulsarů v kulové hvězdokupě NGC 6517. Tento objev byl oznámen ve studii zveřejněné na serveru arXiv.

Neutronové hvězdy

Neutronové hvězdy jsou malé hvězdné objekty dosahující průměru do zhruba 20 kilometrů, které však mají vysokou hmotnost a tedy i hustotu. Vznikají v supernovách na konci života hvězd hlavní posloupnosti, jejichž hmotnost se pohybuje mezi 10 a 30 Slunci (z menších objektů vznikají bílí trpaslíci a z větších černé díry). Hmotnost neutronové hvězdy se pohybuje mezi 1,4 - 2,1 hmotnostmi Slunce. Nejrychleji rotující neutronová hvězda PSR J1748-2446ad se kolem svojí osy otočí více než 700x za sekundu.

Pulsary jsou rychle rotující neutronové hvězdy s extrémně silným magnetickým polem, které vysílají paprsky elektromagnetického záření. Pulsary s nejrychlejší rotací, jejichž perioda rotace je kratší než 30 milisekund, se nazývají milisekundové pulsary (MSP). Astronomové se domnívají, že tyto pulsary vznikají v dvojhvězdných systémech, kdy se původně hmotnější hvězda zhroutí na neutronovou hvězdu a následně se roztočí díky akreci hmoty z druhého hvězdného partnera.

Tým astronomů vedený Dejiangem Yinem z Čínské univerzity v Kuej-čou nyní hlásí detekci osmi nových milisekundových pulsarů. Nové pulsary byly nalezeny v zhrouceném jádru kulové hvězdokupy NGC 6517, která již dříve obsahovala devět známých pulsarů.

"NGC 6517 je kulová hvězdokupa s třetím největším počtem pulsarů v oblasti zkoumané teleskopem FAST a patří tak k objektům s nejvyšším potenciálem pro další objevy. Motivováni touto potenciálně významnou populací pulsarů, v této práci představujeme objev dalších osmi pulsarů v NGC 6517, čímž se jejich celkový počet v této hvězdokupě zvyšuje na 17," vysvětlili vědci.

Nově objevené pulsary dostaly označení PSR J1801–0857K až R (nebo NGC 6517K až R) a všechny mají periodu rotace kratší než 10 milisekund.

Všechny nově nalezené milisekundové pulsary jsou izolované, což z NGC 6517 činí třetí kulovou hvězdokupu s nejvyšším podílem izolovaných pulsarů – 94 %. Doposud jediným potvrzeným binárním systémem v této hvězdokupě je PSR J1801−0857, objevený v roce 2011.

Kromě objevu nových pulsarů umožnila pozorování týmu Dejianga Yina také aktualizaci dat o rotaci dříve známých pulsarů v NGC 6517. Výsledky byly v souladu s předchozími studiemi.