Co všechno lze těžit na Měsíci?

Několik světových velmocí prohlásilo, že cílem jejich vesmírných programů bude přistát s lidskou posádkou na Měsíci. Po americké a ruské agentuře se brzy ozvala čínská a nelze opomíjet ani soukromé společnosti. Nejde ale pouze o prestiž, Měsíc začíná být lukrativním místem pro vydělávání peněz, nabízí totiž něco, co Země ne.

Rover na Měsíci

Měsíční helium 3 - isotop helia, který má ve svém jádře dva protony a jeden neutron, obsahuje tedy o neutron méně než běžné helium. Dalo by se použít jako palivo pro fúzní reaktory budoucnosti. Na Zemi se téměř nevyskytuje a na Měsíci se nachází v regolitu, zemině na povrchu Měsíce. I zde je však v relativně malé koncentraci, bylo by tedy nutné zpracovávat tuny regolitu.

Nerostné bohatsví Měsíce - Díky menší gravitaci než Země, má Měsíc oproti své velké sestře výhodu, doprava z povrchu měsíce na jeho orbitu je relativně nenáročná. Měsíc je složen ze stejného materiálu jako Země a nálezy misí Apollo jen dokazují, že na Měsíci je co těžit, zejména kovy. Vytěžené suroviny pka mohou sloužit pro rozvoj orbitálních a jiných vesmírných zařízení.
www.rozhlas.cz/leonardo

Voda na Měsíci - ať už pro extrakci paliva pro vesmírné lodě, nebo pro zavlažování rostlin v hydroponické laboratoři měsíční základny, je neoddiskutovatelné, že voda na Měsíci je cenná surovina. Experiment NASA LCROSS dokázal, že v trvalém stínu kráterů na měsíčních pólech se nachází krystaly zmrzlé vody. Na odhady skutečného množství vody na Měsíci je však ještě brzy. Voda samotná nemá až tak velký význam, ten však narůstá s přítomností lidí na Měsíci, kdy se voda stává nepostradatelnou, jde tedy spíše o podmínku než cíl těžby.
www.tyden.cz

Čína poslala na Měsíc sondu, která má po 44 letech dovézt na Zemi vzorky hornin

24. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Čínská raketa Long-March 5Y vynesla v pondělí večer středoevropského času na oběžnou dráhu vesmírnou sondu Chang´e 5, která zamíří na Měsíc. Dorazit by měla za tři dny. Pokud vše půjde podle plánu přistane na Měsíci, posbírá vzorky hornin a pošle je zpátky na Zemi. Poslední vzorky z Měsíce přivezla v roce 1976 sovětská robotická mise Luna 24.

Jeden z trojanů Marsu má složení podobné Měsíci, mohl vzniknout při jeho kolizi s jiným tělesem

5. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Spektrografická analýza jedné z planetek v blízkosti planety Mars ukazuje na podobné složení, jako má Měsíc obíhající naši planetu. Mohlo by to znamenat, že má s Měsícem společnou historii, existují však i jiná vysvětlení jejího původu.

Čína představila plány na průzkum Měsíce, na jeho povrch pošle létající sondu, 3D tiskárnu a nakonec i astronauty

2. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Čínská vesmírná agentura zveřejnila své plány na průzkum Měsíce do konce dekády. V rámci lunárního programu Chang´e plánuje mise Chang´e 6, 7 a 8, které budou navazovat na dosavadní mise. Po sběru vzorků hornin bude následovat průzkum jižního pólu a nakonec i pokus o 3D tisk za použití místních zdrojů. Na jižním pólu vznikne nejprve robotická základna, kterou by v budoucnosti mohli obývat i lidé.

Nový objev NASA: voda je na Měsíci i mimo permanentně stíněná místa

26. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

NASA poprvé potvrdila existenci molekul vody na povrchu Měsíce v místech, kam svítí Slunce. Nový objev dokazuje, že voda se na Měsíci může nacházet na více místech než jen v permanentně stíněných kráterech, které se nacházejí primárně v polárních oblastech. K objevu vedla pozorování z teleskopu SOFIA, který je umístěný na palubě speciálního letadla.

Nokia pro NASA na Měsíci postaví mobilní síť čtvrté generace, fungovat by mohla už za 2 roky

20. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Americká vesmírná agentura vybrala společnost Nokia pro výstavbu první mobilní sítě na Měsíci. Podle Nokie bude signál šířen ze stacionárního přistávacího modulu, který by měl na Měsíc letět v roce 2022. Mobilní signál LTE umožní komunikaci malým roverům, které budou zkoumat okolí místa přistání. V následujících letech bude podobný systém využíván také astronauty, kteří na Měsíc poletí v rámci programu Artemis.

Osm zemí podepsalo smlouvu Artemis, která nastavuje pravidla mezinárodní spolupráce ve vesmíru

15. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Mezinárodní spolupráce při průzkumu Měsíce a hlouběji ve vesmíru se dnes posunula o kus dál podepsáním smlouvy Artemis (Artemis Accords). Signatáři této dohody jsou kromě NASA, dalších 7 vesmírných agentur, které se budou na programu Artemis nějakým způsobem podílet. Smlouva samotné definuje přístup k průzkumu vesmíru, ke kterému se tyto agentury zavazují.

Rover MoonRanger od společnosti Astrobotic by měl už za 2 roky hledat vodu na jižním pólu Měsíce

24. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Malý lunární robot MoonRanger vyvíjí Carnegie Mellon University a společnost Astrobotic Technology. Rover nedávno prošel schválením předběžného designu a posouvá se do další fáze vývoje. V roce 2022 by měl letět na povrch Měsíce, kde bude v okolí jižního pólu pátrat po vodě, kterou by mohla využívat plánovaná lunární stanice.