Co všechno lze těžit na Měsíci?

Několik světových velmocí prohlásilo, že cílem jejich vesmírných programů bude přistát s lidskou posádkou na Měsíci. Po americké a ruské agentuře se brzy ozvala čínská a nelze opomíjet ani soukromé společnosti. Nejde ale pouze o prestiž, Měsíc začíná být lukrativním místem pro vydělávání peněz, nabízí totiž něco, co Země ne.

Rover na Měsíci

Měsíční helium 3 - isotop helia, který má ve svém jádře dva protony a jeden neutron, obsahuje tedy o neutron méně než běžné helium. Dalo by se použít jako palivo pro fúzní reaktory budoucnosti. Na Zemi se téměř nevyskytuje a na Měsíci se nachází v regolitu, zemině na povrchu Měsíce. I zde je však v relativně malé koncentraci, bylo by tedy nutné zpracovávat tuny regolitu.

Nerostné bohatsví Měsíce - Díky menší gravitaci než Země, má Měsíc oproti své velké sestře výhodu, doprava z povrchu měsíce na jeho orbitu je relativně nenáročná. Měsíc je složen ze stejného materiálu jako Země a nálezy misí Apollo jen dokazují, že na Měsíci je co těžit, zejména kovy. Vytěžené suroviny pka mohou sloužit pro rozvoj orbitálních a jiných vesmírných zařízení.
www.rozhlas.cz/leonardo

Voda na Měsíci - ať už pro extrakci paliva pro vesmírné lodě, nebo pro zavlažování rostlin v hydroponické laboratoři měsíční základny, je neoddiskutovatelné, že voda na Měsíci je cenná surovina. Experiment NASA LCROSS dokázal, že v trvalém stínu kráterů na měsíčních pólech se nachází krystaly zmrzlé vody. Na odhady skutečného množství vody na Měsíci je však ještě brzy. Voda samotná nemá až tak velký význam, ten však narůstá s přítomností lidí na Měsíci, kdy se voda stává nepostradatelnou, jde tedy spíše o podmínku než cíl těžby.
www.tyden.cz

Nový objev NASA: voda je na Měsíci i mimo permanentně stíněná místa

26. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nový objev NASA: voda je na Měsíci i mimo permanentně stíněná místaNASA poprvé potvrdila existenci molekul vody na povrchu Měsíce v místech, kam svítí Slunce. Nový objev dokazuje, že voda se na Měsíci může nacházet na více místech než jen v permanentně stíněných kráterech, které se nacházejí primárně v polárních oblastech. K objevu vedla pozorování z teleskopu SOFIA, který je umístěný na palubě speciálního letadla.

20. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nokia pro NASA na Měsíci postaví mobilní síť čtvrté generace, fungovat by mohla už za 2 rokyAmerická vesmírná agentura vybrala společnost Nokia pro výstavbu první mobilní sítě na Měsíci. Podle Nokie bude signál šířen ze stacionárního přistávacího modulu, který by měl na Měsíc letět v roce 2022. Mobilní signál LTE umožní komunikaci malým roverům, které budou zkoumat okolí místa přistání. V následujících letech bude podobný systém využíván také astronauty, kteří na Měsíc poletí v rámci programu Artemis.

15. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Osm zemí podepsalo smlouvu Artemis, která nastavuje pravidla mezinárodní spolupráce ve vesmíruMezinárodní spolupráce při průzkumu Měsíce a hlouběji ve vesmíru se dnes posunula o kus dál podepsáním smlouvy Artemis (Artemis Accords). Signatáři této dohody jsou kromě NASA, dalších 7 vesmírných agentur, které se budou na programu Artemis nějakým způsobem podílet. Smlouva samotné definuje přístup k průzkumu vesmíru, ke kterému se tyto agentury zavazují.

24. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Rover MoonRanger od společnosti Astrobotic by měl už za 2 roky hledat vodu na jižním pólu MěsíceMalý lunární robot MoonRanger vyvíjí Carnegie Mellon University a společnost Astrobotic Technology. Rover nedávno prošel schválením předběžného designu a posouvá se do další fáze vývoje. V roce 2022 by měl letět na povrch Měsíce, kde bude v okolí jižního pólu pátrat po vodě, kterou by mohla využívat plánovaná lunární stanice.

NASA zveřejnila dílčí kroky lunárního programu Artemis pro následující roky

22. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

NASA zveřejnila dílčí kroky lunárního programu Artemis pro následující rokyAmerická vesmírná agentura NASA zveřejnila aktualizované detaily lunárního programu Artemis. Po 18 měsících od stanovení data 2024 pro přistání posádky na Měsíci, jsou definovány klíčové součásti tohoto programu, jako jsou jeho jednotlivé fáze, a prostředky potřebné pro jeho realizaci. Program Artemis (kde je počítáno s vývojem rakety SLS, lodi Orion a přistávacího modulu) má stát do roku 2024 28 miliard dolarů.

19. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Plánované přistání astronautů na Měsíci v roce 2024 možná nakonec nebude v blízkosti póluV roce 2024 plánuje NASA poslat astronauty zpátky na povrch Měsíce. Doposud se počítalo s přistáním v okolí jižního pólu, kde vědci předpokládají přítomnost vodního ledu na povrchu. V novém prohlášení ředitel NASA Jim Bridenstine nicméně zmiňuje možnost výběru snadněji dostupného místa - například jednoho z míst přistání misí Apollo.

12. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

NASA chce do dvou let poslat sondu na Měsíc, vyzvala své komerční partnery k podání nabídekAmerická vesmírná agentura plánuje v roce 2022 poslat na Měsíc vesmírnou sondu s 10 instrumenty. Vyzvala proto svých 14 partnerů v programu CLPS (Commercial Lunar Payload Services), aby podali nabídku, jak tohoto cíle dosáhnout. Tato mise, společně s dalšími plány NASA připraví půdu pro program Artemis, během kterého poletí na Měsíc lidské posádky. NASA zároveň zveřejnila, že soukromým společnostem zaplatí za jakékoli zajímavé vzorky hornin dovezené z Měsíce.