25 let od poslední návštěvy planety Uran

Mohlo by se zdát, při všem tom zkoumání exoplanet, dalekých galaxií a pronikání do historie vesmíru, že už o svém meziplanetárním sousedství víme dost. Opak je pravdou. Ano někde, například na Marsu, poměrně rušno, obíhá jej několik orbitálních sond a na jeho povrchu jsou robotické rovery zkoumající z blízka geologii planety. Také díky vesmírným sondám Galileo a Cassini jsme poznali dechberoucí detaily obřích planet a jejich měsíců. Dál se už ale mnoho průzkumných sond nedostalo.

V těchto dnech si připomínáme 25 let od chvíle, kdy se první vesmírná sonda ze Země podívala k planetě Uran. Voyager 2 vyfotografoval poprvé zblízka prstence Uranu a některé z jeho měsíců jako je Miranda. Sonda ale kolem planety jen prolétla a vydala se k další planetě na své cestě, Neptunu. Od té doby můžeme pozorovat Uran akorát pomocí teleskopů. Jen si představte, co všechno systém planety Uran skrývá za tajemství, o kterých doposud nic nevíme.

Další zprávy z kategorie Uran

Teleskop Chandra zachytil rentgenové záření od planety Uran, vědci zatím neví, co jej způsobuje

2. 4. 2021 (novější než zobrazený článek)

Po analýze dat z dřívějších let vědci oznámili první detekci rentgenového záření na planetě Uran. Zatím ale není zřejmé, co toto energetické záření na vzdálené planetě způsobuje. Mohlo by jít o jev podobný polárním zářím na jiných planetách, případně by také mohlo jít o výsledek reakce částic v okolí planety se slunečním větrem.

Uran pomalu přichází o svou atmosféru, podobně jako ostatní planety

29. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Znovu analyzovaná data z vesmírné sondy Voyager 2 ukazují, že z atmosféry Uranu uniká materiál do vesmíru. Dochází k tomu prostřednictvím interakce plynů s magnetickým polem planety. Uran se tak zařadil mezi ostatní planety sluneční soustavy, jejichž atmosféry postupně mizí ve vesmíru.

Nové snímky prstenců Uranu poprvé odhalily jejich teplotu

23. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Dva výkonné teleskopy z jižní Ameriky (ALMA a VLT) vyprodukovaly nové snímky prstenců planety Uran. Nová pozorování umožnila vědcům poprvé změřit teplotu prstenců planety: chladivých -196 °C. Pomohla také upřesnit složení prstenců a jejich strukturu. Planeta Uran byla ze Země zatím navštívena pouze jednou, když kolem ní v roce 1986 proletěla vesmírná sonda Voyager 2, všechna následná pozorování byla provedena ze Země nebo její oběžné dráhy.

Uran smrdí po zkažených vejcích, vědci v jeho atmosféře objevili sirovodík

24. 4. 2018 (novější než zobrazený článek)

Planeta Uran má podle vědců v horní vrstvě svojí atmosféry známý zápach: je cítit po zkažených vejcích. Jde o typický pach způsobený sirovodíkem (nebo také sulfanem), který vědci objevili nad vrcholky oblaků v atmosféře Uranu. Existence sirovodíku na Uranu se dlouho předpokládala, teprve nedávno však astronomové přišli s důkazy, které získali pozorováním teleskopem Gemini na Havaji.

Bouře na Uranu neutichají, jsou tak silné, že je pozorují už i amatérští astronomové

13. 11. 2014 (novější než zobrazený článek)

O bouřích na Uranu astronomové vědí už od průletu sondy Voyager 2 v 80. letech. V posledních měsících ale došlo k výraznému nárůstu aktivity a vědci nevědí, co ji způsobuje. Vrchol aktivit v atmosféře Uranu se očekával v roce 2007, kdy se planeta dostala do rovnodennosti, dnes jsou však bouře ještě silnější, dokonce natolik, že už i amatérští astronomové mohou zamířit své teleskopy k Uranu a vidět bílé skvrny, které odráží světlo od Slunce.

Astronomové pozorují na Uranu obří bouře, větší v jeho atmosféře ještě neviděli

13. 8. 2014 (novější než zobrazený článek)

Planeta Uran se nachází téměř 20x dál od Slunce než Země, dostává tedy od naší hvězdy menší množství energie. Přesto v jeho atmosféře zuří bouře, a obrovské, dlouhotrvající bouře. Zachytili je astronomové s pomocí observatoře Keck na Havajské hoře Mauna Kea. Planeta Uran je zahalena tajemstvími, kromě družice Voyager 2 se k ní žádná jiná sonda zatím ani nepřiblížila. Vědci tak získávají aktuální informace prostřednictvím infračervených pozorování atmosféry Uranu, která odhalují dynamickou atmosféru, kterou známe od jiných plynných obrů, jako je Jupiter nebo Saturn.

Sluneční soustava možná měla o jednu masivní planetu navíc, Jupiter ji ale vymrštil mezi hvězdy

13. 11. 2011 (novější než zobrazený článek)

Astronom David Nesvorný ze Southwest Research Institute v Texasu vydal studii v Astrophysical Journal Letters, ve které popisuje evoluci sluneční soustavy. Nesvorný pracuje s počítačovými modely, které simulují evoluci naší sluneční soustavy. Při těchto simulacích mu stále něco nevycházelo, nakonec ale do sebe všechno zapadlo, když přidal do soustavy planet další masivní objekt.