Astronomové poprvé detekovali magnetické pole u planety mimo sluneční soustavu

Astronomům se poprvé podařilo pozorovat magnetické pole planety mimo sluneční soustavu, jde o planetu obíhající hvězdu WASP-12 podobnou Slunci. Exoplaneta WASP-12b je jedna z největších v naší galaxii a obíhá pouhé 3,4 milionů kilometrů od své hvězdy. Jedná se o obří plynnou exoplanetu, podobnou Jupiteru, podle toho dostala tato třída planet přezdívku hot jupiters (horké jupitery). Samotný objev magnetického pole u exoplanety ale není velkým překvapením, magnetická pole plynných obrů ve sluneční soustavě jsou obrovská a u exoplanet se tento objev očekával.

Kepler 11

Kepler 11 Možná podoba planetárního systému hvězdy Kepler 11, kterou podle pozorování vesmírného teleskopu Kepler obíhá 6 exoplanet.

Britští astronomové s pomocí dvou teleskopů programu SuperWASP objevili, že při přechodu exoplanety WASP-12b před její hvězdou dochází k útlumu zářivosti zvláštním způsobem. Nejprve dojde k poklesu v neviditelném ultrafialovém spektru a teprve poté ve viditelném. Tým vedený doktorem Aline Vidottem začal s počítačovými simulacemi, aby zjistili, co by mohlo tento fenomén způsobovat.

Výsledky simulací ukazují, že jde zřejmě o projev magnetického pole planety, které ji chrání před slunečními větry, podobně jako magnetické pole Země. "Naše modely jsou schopné reprodukovat data, která jsme získali pozorováním teleskopy", řekl Joe Llama, který je členem týmu, který magnetické pole planety objevil.

Planeta WASP-12b obletí svou hvězdu za pouhých 26 hodin a je k ní tak blízko, že její rotace se sladila s jejím oběhem kolem hvězdy a podobně jako Měsíc ukazuje Zemi neustále stejnou polokouli i WASP-12b je otočena ke své hvězdě stále stejnou stranou. Magnetické pole je ale, alespoň u planet sluneční soustavy, produkováno rotujícím metalickým jádrem planety. O tom, co způsobuje rotaci jádra WASP-12b, nebo zda vůbec magnetické pole je generováno rotujícím jádrem, zatím astronomové neví.