Astronomové objevili exoplanety na starých snímcích z Hubblova teleskopu

Díky nové technice práce s daty z archivních snímků z Hubblova vesmírného teleskopu objevili astronomové na některých z nich exoplanety, které tam dříve nikdo neviděl. Konkrétně se jedná o hvězdný systém HR 8799 vzdálený od Země asi 130 světelných let. První exoplaneta obíhající tuto hvězdu byla objevena v roce 2007 a při následujících pozorováních byly objeveny další tři. Astronomové teď tři z těchto planet našli také na starých snímcích z Hubblova teleskopu z roku 1998.

Planetární systém HR 8799

Planetární systém HR 8799 HR 8799 je hvězda vzdálené 130 světelných let, doposud byly objeveny 4 planety, které ji obíhají. HR 8799 je jediný planetární systém s více jak jednou planetou, který byl zachycen na snímku. Ostatní exoplanety jsou detekovány nepřímo. Na levém snímku je fotografie hvězdy pořízená Hubblovým teleskopem v roce 1998. Uprostřed je snímek nově zpracován tak, aby byly vidět tři z planet, které hvězdu obíhají. Vpravo je schéma hvězdného systému se všemi 4 planetami.

Na snímku z roku 1998 je zachycena hvězda HR 8799, tehdy ještě nikdo další objekty v tomto hvězdném systému neviděl. V roce 2007 a 2008 při pozorováních z pozemních observatoří Keck a Gemini North telescope objevil astronom Christian Marois se svým týmem tři vnější exoplanety. V roce 2010 pak byla ještě objevena exoplaneta nejblíže hvězdě HR 8799.

David Lafreniere v roce 2009 díky nové technice zpracování dat objevil na archivních snímcích z Hubblova teleskopu nejvzdálenější planetu. Teď se povedlo astronomu Remi Soummerovi ze Space Telescope Science Institute v Baltimore na snímcích z roku 1998 objevit další dvě exoplanety. Objektivům teleskopů už zůstává ze známých exoplanet systému skrytá pouze vnitřní exoplaneta, která je příliš blízko své hvězdě na detekci tímto způsobem.

Kromě nového postupu detekce extrasolárních planet přináší nová technika zpracování starých dat další výhodu. Astronomové získali nástroj, který jim umožní porovnat pozice exoplanet nyní a před několika lety. Díky těmto informacím mohou zjistit více o mateřské hvězdě i jejích planetách.