Exoplanety < LIVING fUTURE

Astronomové už objevili sedm set planet mimo sluneční soustavu, na mnohých by mohl být život

První planeta mimo sluneční soustavu byla objevena v roce 1992, od té doby našli astronomové už sedm set dalších exoplanet, které obíhají vzdálené hvězdy. Planety počítá Jean Schneider z francouzské observatoře Paris-Meudon, který spravuje databázi Extrasolar Planets Encyclopedia. Od 18. listopadu je v této databázi zaneseno 702 exoplanet.

Podobnou databázi spravuje také Jet Propulsion Laboratory pro NASA, jejich počet exoplanet je ale jen 687. Rozdíly v databázi jsou způsobeny různým náhledem na určení, co lze mezi daty z teleskopů považovat za exoplanetu a co za pouhého kandidáta na exoplanetu. Obě dvě databáze exoplanet ale poměrně rychle rostou a lze očekávat, že se počet známých exoplanet v blízké budoucnosti ještě značně rozšíří.

Poměrně výrazná část objevených exoplanet by se měla nacházet v takzvané obyvatelné zóně svých planetárních systémů, tedy v oblasti, kde by se mohla udržet kapalná voda na povrchu planety. Podle astrobiologů je existence kapalné vody jedním z hlavních předpokladů pro vznik života.

Historický vývoj hledání exoplanet
Video NASA shrnující historii objevování extrasolárních planet.