Astronomové už objevili sedm set planet mimo sluneční soustavu, na mnohých by mohl být život

První planeta mimo sluneční soustavu byla objevena v roce 1992, od té doby našli astronomové už sedm set dalších exoplanet, které obíhají vzdálené hvězdy. Planety počítá Jean Schneider z francouzské observatoře Paris-Meudon, který spravuje databázi Extrasolar Planets Encyclopedia. Od 18. listopadu je v této databázi zaneseno 702 exoplanet.

Exoplaneta, horký Jupiter

Exoplaneta, horký Jupiter Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na snímku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od Jupiteru ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Podobnou databázi spravuje také Jet Propulsion Laboratory pro NASA, jejich počet exoplanet je ale jen 687. Rozdíly v databázi jsou způsobeny různým náhledem na určení, co lze mezi daty z teleskopů považovat za exoplanetu a co za pouhého kandidáta na exoplanetu. Obě dvě databáze exoplanet ale poměrně rychle rostou a lze očekávat, že se počet známých exoplanet v blízké budoucnosti ještě značně rozšíří.

Poměrně výrazná část objevených exoplanet by se měla nacházet v takzvané obyvatelné zóně svých planetárních systémů, tedy v oblasti, kde by se mohla udržet kapalná voda na povrchu planety. Podle astrobiologů je existence kapalné vody jedním z hlavních předpokladů pro vznik života.

Historický vývoj hledání exoplanet
Video NASA shrnující historii objevování extrasolárních planet.