A menší a ještě menší. Kepler našel další exoplanety, ještě menší než ty předchozí

U hvězdy označené jako KOI-961 objevil vesmírný teleskop Kepler hned tři nové exoplanety a všechny tři menší než Země. V porovnání s naší planetou mají průměry 0,78, 0,73 a 0,57 průměru Země. Nejmenší je zhruba velikosti planety Mars a jde o doposud nejmenší objevené planety mimo sluneční soustavu.

Exoplaneta KOI-961.03

Exoplaneta KOI-961.03 Ilustrace planetárního systému hvězdy KOI-961, která se nachází ve vzdálenosti 130 světelných let v souhvězdí Labutě. Kolem hvězdy obíhají tři malé exoplanety, z nichž KOI-961.03 je nejmenší a dosahuje velikost Marsu.

Tento poslední objev přichází z týmu vedeného astronomy z California Institute of Technology v Pasadeně. Tým využil veřejně přístupná data z mise NASA Kepler a zkombinoval je s dalšími pozorováními z  observatoří W.M. Keck na Havaji a Palomar nedaleko San Diega.

Všechny tři exoplanety (KOI-961.01, KOI-961.02 a KOI-961.03) obíhají velmi blízko své hvězdě s oběžnou drahou kratší než dva dny. Jejich domovská hvězda je červený trpaslík, který je o pouhých 70 % větší než planeta Jupiter. "Toto je zatím nejmenší hvězdný systém, který jsme našli" řekl John Johnson vedoucí týmu z Exoplanet Science Institute na kalifornském institutu.