Teleskop Spitzer objevil nejbližší exoplanetu, která je menší než Země

Astronomové pracující se Spitzerovým infračerveným teleskopem objevili nového kandidáta na exoplanetu, kterému dává předběžná analýza velikost dvou třetin Země. Exoplaneta UCF-1.01 (nebo také GJ 436c) obíhá hvězdu GJ 436 ve vzdálenosti asi 33 světelných let od Slunce.

Vesmírný teleskop Spitzer

Vesmírný teleskop Spitzer Spitzer byl infračervený vesmírný teleskop vyslaný do vesmíru v roce 2003 NASA. Jeho misí bylo primárně studium exoplanet a hlubokého vesmíru v infračerveném spektru. Teleskop ukončil svou misi v lednu 2020.

Hvězda GJ 436 je červený trpaslík, je menší a chladnější než Slunce, planeta UCF-1.01 však obíhá tak blízko své hvězdě, že teploty na jejím povrchu dosahují několika stovek °C. Planetární systém kolem hvězdy GJ 436 obsahuje také planetu GJ 436b podobné Neptunu, jejíž existence už byla potvrzena. Astronomové NASA rovněž uvažují o existenci třetí planety (GJ 436d nebo UCF-1.02) v tomto systému, která by také mohla být menší než Země, pozorování jsou však zatím neprůkazná.

V dubnu 2008 oznámili španělští astronomové objev exoplanety GJ 436c, která měla mít zhruba velikost 1,5 Země a oběžnou dráhu 5,2 dne. Následná pozorování však vedla astronomy ke stažení objevu této planety ještě tentýž rok. Nový kandidát na exoplanetu nese označení UFC-1.01 podle University of Central Florida, je však běžné potvrzené exoplanety označovat písmeny následujícími název hvězdy, tedy pokud se skutečně její existence potvrdí, ponese exoplaneta jméno GJ 436c.